מעצרו של מוטי ממן מאשקלון, החשוד בריגול לטובת איראן, מצטרף לשורת מעצרים של ישראלים שבוצעו השנה. המגמה הגוברת מעידה על המאמץ האיראני לגייס ישראלים לשורותיו. עדי כרמי, בכיר לשעבר בשב"כ, הסביר כי "מאז שהתחילה המלחמה יש להם יותר מוטיבציה. הם מנסים לפגוע בישראל על רקע נקמה".
מוטי ממן בבית המשפט
(צילום: אילנה קוריאל)

לדבריו, "הם מייחסים לישראל את חיסול הנייה ויש להם רצון לנקום. יש להם רצון ליצור חרדה בקרבה האוכלוסייה וגם לאסוף מודיעין, לאתר עוד יעדים - אישים או תשתיות קריטיות". הוא ציין כי האיראנים לא שמים דגש רק על ריגול: "הם גם מזרימים כספים ומגייסים לחוליות טרור. זה בא לידי ביטוי גם בתחום הריגול בתוך ישראל. הם כל הזמן מתאמצים לגייס ישראלים, וברגע שהמערכה בעצימות גבוהה כמו במלחמה רואים את זה בשטח", אמר.
ראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ליאור אקרמן, הוסיף: "גיוס של מרגלים או סוכנים למטרות פיגועים הוא תהליך ארוך מאוד ואיראן עוסקת בכך באופן מתמשך. היא משקיעה מאמצים רבים. עד כה שב"כ והמוסד מצליחים לסכל את כל הניסיונות". לדבריו, שיטות הפעולה של גופי הביטחון כוללות מגוון רחב של פלטפורמות מחשב וסייבר, לצד דיווחים של מקורות וזיהוי סימנים מחשידים.
"האמצעים של איראן הם בעיקר רשתות חברתיות, הם פועלים בעזרת פרופילים מזויפים. יש גם רשתות עסקיות וניסיונות גיוס בחו"ל. המניעים של ישראלים לשתף פעולה הם בדרך כל כלכליים. ערביי ישראל או יהודים תמימים שזקוקים לכסף הם בעלי נכונות לקחת סיכון ומחפשים דרכים קלות להשיג כסף. איראן פועל במקומות שבהם נוח לה. לרוב בטורקיה. היא מחפשת מידע על בסיסי צה"ל ומפקדות. יעדים".