חילופי האשמות בין בית החולים אסותא לבין ההורים בפרשת ההפריה ברמת החייל: עו"ד ענת גינזבורג, המייצגת את ההורים, אמרה הערב (יום א') כי "בכל שיחה ופגישה שנערכו עם בכירי אסותא, ביקשו ודרשו ההורים לבצע תחקיר מעמיק ואף ביקשו לעשות בדיקת אבהות, טענות שנדחו בטיעונים שונים ומשונים על ידי בכירי אסותא". כפי שפורסם ב-ynet, במשרד הבריאות מתכננים לקיים הליך בדיקה לפרשה, שבמסגרתה התברר כי בן שנולד בהפריה חוץ-גופית אינו תואם גנטית לאביו.
1 צפייה בגלריה
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
(צילום: אבי חי, shutteratock)
עורכת הדין הוסיפה כי הטיעונים "התגלו בדיעבד כניסיון טיוח הפרשה וניסיון להשתיקו ולמנוע מעורבות של משרד הבריאות והציבור ברשלנות קשה נוספת של אסותא. בפגישות אף הוצע על ידי הבכירים להגיע להסדר פיצוי עם בני הזוג, במטרה 'לסיים' את הפרשה".
מנגד, טענו באסותא לחוסר שיתוף פעולה מצד ההורים. "אסותא דוחה בכל תוקף את הטענה שהוצע דמי שתיקה - מדובר בלשון הרע. כפי שהודגש להורים - בדיקות הורות צריכות להתקיים בישראל ובהתאם לדין. אסותא מעוניינת להגיע לחקר האמת, וצר לנו שההורים מסרבים לבדיקות ועד כה כל הטענות הן בעל פה", נמסר מבית החולים.
"יש באסותא 24 אלף שאיבות ביציות - זה מספר אדיר"
(צילום: ירון ברנר)

המקרה החדש נחשף ביום חמישי בהודעה דרמטית של משרד הבריאות - שקיבל מידע ראשוני על המקרה מגורם שלישי, ולא מאסותא עצמה. הבן שנמצא כעת כלא תואם גנטית לאביו נולד בעקבות הפריה חוץ-גופית בסניף אסותא ברמת החייל, שנערכה בדצמבר 2018. החשד להיעדר התאמה גנטית בין השניים התעורר על רקע בריאותי וחשש לבעיות גנטיות שמהן סובל הילד, ובאמצעות מכון לבדיקות גנטיות בארץ הועברה בדיקת התאמה גנטית לגרמניה - שהעידה על כך שאין התאמה גנטית בין הילד לאבא.
תחילה סברו הצדדים שמדובר בטעות, אך בדיקה נוספת שבוצעה חזרה עם אותן תוצאות, ואז החשש אומת. לטענת גורמים המעורבים בפרטים, באסותא בוודאות הכירו את המקרה שאירע בסניף רמת החייל עוד לפני שדווח עליו לפני כיומיים למשרד הבריאות. באסותא טענו כאמור בהודעה שפרסמו במהלך הלילה כי ייתכן שהיה "עירוב של תרומת זרע", אבל תוך שעות שינו גרסה וטענו כי "אין אינדיקציה לתקלה". הם ציינו כי בני הזוג פנו אליהם "לפני כשבועיים, ובשיחה בעל פה טענו לאי התאמה גנטית בין הילד לאב, על סמך בדיקה שביצעו במעבדה מחוץ לישראל. השיח עם הזוג העלה סימני שאלה, ומפאת החיסיון הרפואי לא נרחיב כעת".
באסותא ניסו להסביר מדוע לא דיווחו למשרד הבריאות ואמרו כי "השיח נעשה בעל פה בלבד - תוצאות הבדיקה אינן בידי אסותא, והזוג דרש באופן חד-משמעי שלא לבצע בירור ולא להרחיב את מעגל המעורבים, על מנת לוודא שפרטיותו וחיסיונו ישמרו. נוכח הדרישות הללו, אסותא נמצאת עוד בשלב מאוד ראשוני של הבירור, ולא ברור אם היה אירוע, מה היה, והאם אסותא מעורבת בכך. משכך, גם לא היה בשלב זה מקום לדיווח למשרד הבריאות". ברשת דחו את הקשירה בין האירוע ברמת החייל לראשון לציון.