72 שעות חלפו מאז נאומו הדרמטי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שבו חשף את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים, אך תגובה רשמית מארגון הטרור שמולו מתנהל המו"מ להסכמה על מתווה - אין. בוושינגטון הודו אמש (שני) כי "עדיין לא שמענו מחמאס", אך דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר "בטוח לחלוטין" כי ישראל מסכימה להצעה שהגיעה מכיוונה.
הדברים של מילר מגיעים בצל דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדת חוץ וביטחון לפיהם "ביידן הציג מתווה חלקי". עוד קודם לכן הדגיש דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי בנאומו ביידן לא הציג מתווה משלו אלא הצעה ישראלית. "זאת הצעה של ישראל וביידן הציג אותה באופן מדויק. הכדור כעת במגרש של חמאס", אמר. גורמים ישראליים אומרים בתגובה כי למרות ההצהרות הנחרצות של הגורמים האמריקניים, ישנה מחלוקת בין ירושלים לוושינגטון בשאלת השלב השני של עסקת החטופים המוצעת.
הצהרת דובר צה"ל, אמש
(צילום: לע"מ)

4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
סינוואר לא ממהר, בבית הלבן "בטוחים" שישראל תסכים
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
"המסקנה המצערת היא שביידן לא מבין את סינוואר, ואם הוא מבטיח לו שהאש לא תתחדש בכל מקרה בשלב השני - אז איזה אינטרס יש לו לבוא בכלל לשלב הראשון?", אמרו. הם מסבירים את הבעייתיות שבדבר ואומרים כי אם לא תהיה מגבלה של 42 ימים למשא ומתן עד שישראל תורשה לחדש את האש, הדבר עלול להוות פתח למשא ומתן בלתי נגמר שיוביל מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר.
הגורמים אומרים כי "אם נראה שחמאס מורח את הזמן, נחדש את הלחימה, אך הבעיה שאין מנגנון מוסכם שקובע מתי חמאס 'מורח את הזמן'. במקרה כזה, ישראל תואשם כמעט בוודאות כמי שפוצצה את הפסקת האש". לטענתם, ולמרות שגם בישראל בינתיים לא הוצגה חלופה שלטונית לחמאס, ביידן עצמו לא מדבר על גורם חלופי לחמאס, אך גם לא אומר שחמאס יישאר בשלטון ברצועה. "הוא לא מציע זהות לגורם חלופי וזה מעלה שאלות", הם מוסיפים.
בינתיים, בצה"ל מדגישים כי יידעו לעמוד בכל עסקה, אך מבהירים כי מדובר בהחלטה של הדרג המדיני. "צה"ל יידע לעמוד בכל עסקה ולוודא שיהיה ביטחון לאזרחי מדינת ישראל. זו החלטה של ממשלת ישראל. אני אומר עוד פעם - צה"ל ידע לעמוד בכל עסקה ולתת ביטחון", אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בהצהרתו המיוחדת אמש, שבה בישר על מותם של ארבעה חטופים - חיים פרי, יורם מצגר, נדב פופלוול ועמירם קופר - שנהרגו בשבי חמאס וגופותיהם עדיין ברצועה.
4 צפייה בגלריה
 הפגנה להחזרת החטופים בשגרירות ארה"ב בת"א
 הפגנה להחזרת החטופים בשגרירות ארה"ב בת"א
"ברגעים אלה ממשלת ישראל מחבלת בעסקה". הפגנה למען החטופים מול שגרירות ארה"ב בתל אביב
(צילום: REUTERS/Marko Djurica)
4 צפייה בגלריה
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי
"נדע לעמוד בכל עסקה". הגרי במסר לממשלה, אחרי נאום ביידן
(צילום: דובר צה"ל)
מטה משפחות החטופים התייחס גם הוא להודעה הקשה ומסר כי "שברון הלב עם הידיעות הכואבות צריך לערער כל אזרח במדינת ישראל, ולהכניס לחשבון נפש עמוק כל מנהיג. חיים, יורם, עמירם ונדב נחטפו בחיים, חלקם היו עם חטופים אחרים שחזרו בעסקה הקודמת - והיו צריכים לחזור בחיים לארצם ולבני משפחותיהם".
הם קראו לממשלה "להוציא משלחת למשא ומתן כבר הערב ולהחזיר את כל 124 החטופים, החיים והנרצחים, לביתם - די להקרבה ולהפקרה. רציחתם בשבי היא אות קלון, ומראה עצובה על משמעות עיכוב העסקאות הקודמות. אנחנו שבים ודורשים ממשלת ישראל: אשרו מיד את עסקת נתניהו!".

החשש מאיומי סמוטריץ' ובן גביר

במקביל, נמשך הלחץ הבינלאומי על ישראל וחמאס להתקדם לעבר עסקה שתשיג את שחרור החטופים והפסקת אש - שייתכן ותימשך לאורך זמן. שרי החוץ של ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה, קטאר ומצרים קיימו פגישה וירטואלית כדי לדון במאמצי התיווך להפסקת אש והבהירו במהלך השיחה כי הם "מאשרים את חשיבות ההתייחסות הרצינית והחיובית להצעתו של נשיא ארה"ב". הבית הלבן עדכן בהמשך הערב כי אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, שוחח עם ביידן.
הקולות הללו מצד שורת מדינות באזור ומכיוון ארה"ב מגיעים בזמן ההמתנה לחמאס, אך גם כאשר ישנו חשש שגורמים במוקד קבלת ההחלטות בישראל ידחפו להמשך המלחמה, כפי שהתריע ביידן בנאומו בערב שבת. אמש נודע כי ראש הממשלה נתניהו מסתיר מכלל חברי הקבינט המדיני-ביטחוני את ההצעה הישראלית לעסקה, ובפרט משניים מהשרים הבכירים בממשלתו - בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
נתניהו מגיב לראשונה בקולו לנאום ביידן
(צילום: דוברות רה"מ )

4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
העסקה מוסתרת מהם? בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
אתמול אחר הצהריים השניים עברו לאיומים, אם לא יקבלו תשובות על "העסקה המופקרת", כלשונם. השר לביטחון לאומי בן גביר פנה לנתניהו בפתח ישיבת סיעתו, שהועברה למיקום אחר בשל נוכחות של משפחות חטופים, ושאל "אדוני ראש הממשלה, מה יש לך להסתיר?". בן גביר תהה כי "אם העסקה אינה מופקרת", כפי שטוען נתניהו, "ואינה כוללת התחייבות לסיום המלחמה למיטוט חמאס - מדוע אתה מסרב להציג לי אותה?".
יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' הגיע למאהל משפחות "פורום גבורה" בירושלים, שם נשא הצהרה לתקשורת. בתשובת לשאלת ynet הבהיר סמוטריץ' כי ההצעה הישראלית מוסתרת גם ממנו - ולא רק מבן גביר. "לא הכרנו את ההצעה הזו, אני הכרתי החלטת קבינט הפוכה שבועיים קודם. הייתה אמירה חד-משמעית לפני שבועיים שאנחנו לא מציגים הצעה עוד יותר מתרפסת", אמר. "אני לא יודע להסביר מה קרה בשבועיים האלה, שאלתי - ולא קיבלתי תשובות".
בניגוד לעמדת בן גביר וסמוטריץ', אמרו שרים בש"ס כי המטרה היא "קודם כל להחזיר את החטופים החיים לביתם" - ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף הודיע כי מפלגתו תתמוך בכל עסקה שתעלה לדיון. לאחר שנועד עם קרובי חטופים אמר השר גולדקנופף: "‏אמרתי להם כי עמדתנו היא שאין דבר גדול יותר מערך החיים וממצוות פדיון שבויים, מפני שקיימת סכנה אמיתית ומוחשית לחייהם. לפיכך, כל הצעה שתביא לשחרור החטופים, אנחנו נתמוך בה". בלשכתו עם זאת הבהירו שבכל מקרה כל עסקה תוכרע על ידי הרבנים.

סינוואר "לא ממהר"

אתמול בבוקר דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי בחמאס הצהירו מיד אחרי נאום ביידן כי ההצעה לעסקה שפירט הייתה "חיובית", אבל מאחורי הקלעים דורשים הבהרות - ובארגון הטרור טוענים כי טרם ראו הצעה ישראלית שתואמת את העקרונות שעליהם דיבר הנשיא האמריקני. גורמים ערביים מהמדינות המתווכות סיפרו לעיתון האמריקני כי אף שבחמאס אמרו שהעקרונות שהתווה ביידן הינם "רציניים", בארגון הטרור דורשים לקבל הצעה מפורטת בכתב – שתשקף לדבריהם את נאום הנשיא ותכלול הפסקת אש מקיפה ומתמשכת.
לפי הדיווחים ההצעה הישראלית כן הועברה בכתב, על פני 4.5 עמודים – ודומה למדי להצעה שחמאס כבר הסכים לה בחודש שעבר. עם זאת, לפי "וול סטריט ג'ורנל" בחמאס אמרו למתווכים כי ההצעה האחרונה שקיבלו עדיין מדברת רק על השגת "שקט בר-קיימא" במונחים מעורפלים. בארגון הטרור, כך דווח, חוששים עדיין שישראל רוצה לחזור ללחימה בתום הפסקת האש הזמנית ושחרור חלק מהחטופים בשלב הראשון של העסקה.
המילה האחרונה שמורה כמובן למנהיג לחמאס בעזה יחיא סינוואר, ולפי הדיווח הוא כלל לא ממהר לסיים את המלחמה. בעיתון מדווחים כי על פי מסרים שהועברו מסינוואר למתווכים במדינות ערביות, סינוואר מאמין שישראל נשאבת ל"בוץ" ברצועה והופכת למדינה מצורעת בזירה הבינלאומית. הנהגת חמאס בחו"ל, כך דווח, כן מעוניינת לסיים את המלחמה - ומוכנה לעשות זאת בעסקה שתכלול ערבויות לשרידות הארגון ולכך שימשיך לקבל "תפקיד מתמשך בשלטון ברצועה", לשון הדיווח.
פורסם לראשונה: 22:13, 03.06.24