האלימות במגזר הערבי לא מפסיקה
(צילום: ירון ברנר)

"רכב בא מאחורינו והתחיל לירות. היו להם שני רובי M-16, והם התחילו לירות עלינו מהחלון". כך סיפר הבוקר (רביעי) בבית החולים סורוקה בבאר שבע הצעיר שנפצע בינוני מהירי שממנו חוסלו אחיו וצעיר אחר מרהט בכביש 40 בדרום סמוך לצומת להבים. זמן מה לאחר מכן, המשטרה עצרה תושב רהט בשנות ה-30 לחייו בחשד למעורבות בירי.
במשטרה תיארו כי החשוד ברצח נעצר על ידי כוחות בילוש של ימ"ר נגב, בשיתוף יחידת המסתערבים של מג"ב, לאחר "פעולות חקירה מאומצות, גלויות וסמויות, במטרה להתחקות ולאתר חשודים המעורבים באירוע", שסייעו לשוטרים להתחקות אחר זהותו. החשוד הובא לחקירה, ועל בסיס חומר הראיות שייאסף נגדו הוא יובא מחר בפני בית משפט השלום בבאר שבע בבקשה להארכת מעצרו.
3 צפייה בגלריה
הרכב השרוף
הרכב השרוף
מימין: הרכב שלפי החשד שימש את המתנקשים. משמאל: רכב הנרצחים
אלמונים התקרבו אמש עם רכבם למכונית שבה ישבו שלושת הצעירים מרהט, רצחו את איברהים שיך אל-עיד ושריף שיך אל-עיד ופצעו את אחיו של שריף. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו את הנפגעים לבית החולים במצב אנוש, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותם של איברהים ושריף - שניהם כבני 20.
שוטרי תחנת רהט פתחו בסריקות אחר חשודים ובאיסוף ממצאים בזירה. במהלך הסריקות אותר בשטח פתוח, סמוך לכביש 310, רכב שרוף שממנו לפי החשד בוצע הירי. מחקירה ראשונית עולה כי הרקע לירי הוא לפי החשד סכסוך בין משפחתם של הצעירים - שיך אל-עיד - לבין משפחת אבו לטייף. המשטרה טרם עצרה חשודים, ומפקד מחוז הדרום הנכנס ניצב אמיר כהן קרא למנהיגות הבדואית ולתושבים לשתף פעולה עם המשטרה.
3 צפייה בגלריה
שריף אלעיד ואבראהים אלעיד
שריף אלעיד ואבראהים אלעיד
הנרצחים: שריף שיך אל-עיד ואיברהים שיך אל-עיד
העצור מובל באזיקים
(צילום: דוברות המשטרה )

"לא זיהיתי אותם, הם היו רעולי פנים", סיפר אחיו של שריף שנפצע כאמור באורח בינוני. אח של השניים, שהגיע לבית החולים עם קרובי משפחה נוספים, הטיל את האחריות על המשטרה: "שני הרוגים ואחד פצוע מירי, מה יהיה? אף אחד לא סומך על המשטרה. אם לא הייתה המשטרה - לא היינו צריכים אקדחים.
"אנחנו חוששים על עצמנו, מי שנרצח זה ילדים בני 20 שלא ראו כלום בחיים. הם בסך הכול ילדים, זו בושה וחרפה. אבא שלי, אנאס, נרצח בסכסוך הזה לפני חמש שנים. שריף, הבן שלו ואח שלי, נרצח הפעם. כבר יצאנו כולם מרהט".
על קריאתו של מפקד מחוז הדרום לאוכלוסייה הבדואית לשתף פעולה המשטרה, אמר אחד מבני משפחת שיך אל-עיד: "אנשים לא סומכים על המשטרה, הם לא יודעים מי זו המשטרה. האם זה התפקיד שלנו לעשות את עבודת המשטרה במקומה?".
3 צפייה בגלריה
זירת הירי בצומת להבים ליד רהט שבנגב
זירת הירי בצומת להבים ליד רהט שבנגב
זירת הרצח הכפול
אח נוסף של הנרצח שריף והפצוע בינוני אמר: "לא אכפת לנו מסמוטריץ' ובן גביר. על מה נשתף פעולה עם המשטרה? אם אנשים יורים באמצע כביש ראשי אז מה כבר יש לומר? האלימות במגזר לא מעניינת באמת את המשטרה. כבר היו אירועים דומים בעבר. עוד מעט נגיע ל-200 הרוגים. תסתכלו על מה שקורה".
בינתיים, ראש העיר רהט עטא אבו מדיע'ם אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "אמרנו כל הזמן: משטרה חזקה זה משילות וביטחון במרחב הציבורי. ברגע שאין משטרה חזרה ואין פענוח למקרי הרצח - זה קורבן רביעי או חמישי בסכסוך אחד. 50 אחוז מהקורבנות זה רק מסכסוך אחד בין שתי משפחות. הכתובת הייתה על הפרק".
אבו מדיע'ם הוסיף כי "העיר שלי היא עיר לתפארת, אמרתי את זה לראש הממשלה לפני חודש וחצי. אמרתי את זה גם לשרים הרלוונטיים. מצד אחר, אני לא יכול לתת למרחב הציבורי להיות לא בטוח. 15 שוטרים במשמרת - זה לא יעזור. המשטרה חלשה, התקנים מוגבלים. בתוכנית החומש יש 82 מיליון שקל רק לתקנים - הם לא ניצלו את זה. זה נמצא אצלם, זה לא כסף שיש עליו וטו של סמוטריץ', שעושה דווקא ורוצה לחבוט במגזר הערבי. המרחב הציבורי הישראלי בבעיה. זה היה בבעיה לפני בן גביר, ונהיה מסובך יותר בזמן בן גביר".
מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 146 בני אדם.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן