כמעט שנה לטבח 7 באוקטובר, וירי בלתי פוסק גם מצד חיזבאללה בצפון, צה"ל אישר הלילה (בין שני לשלישי) שנכנס ללבנון - לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. מדובר, לפחות בשלב זה, ב"פעולה קרקעית ממוקדת" - לפי הודעת דובר צה"ל. הרגעים הראשונים בלבנון תועדו בהקלטות הקשר של צה"ל, שהגיעו לידי ynet.
(צילום: קובי קואנקס)

"נלחמתם באומץ, התקפיות, קטלניות ונחישות", אמר מפקד אוגדה 98 תא"ל גיא לוי לחייליו, "בפתח השנה החדשה אנחנו בשדה הקרב, יוצאים ראשונים להתקפה למען מציאות חדשה עבור תושבי הצפון". עוד הוא הוסיף כי "משימתנו היא לתקוף את ארגון הטרור חיזבאללה, להשמיד את התשתיות, האמל"ח והמחבלים שלו, כדי להסיר את האיום על תושבי מדינת ישראל ולייצר את התנאים להשבת תושבי הצפון לביתם בביטחון".
במקביל, צה"ל פרסם הבוקר תיעוד מההכנות שעשתה אוגדה 98 לקראת כניסתה ללבנון. הלוחמים מעוצבת הקומנדו, הצנחנים והשריון של חטיבה 7 נערכו בשבועות האחרונים לפעולה שהחלה בדרום לבנון - והתאמנו בגזרת הצפון. "לאחר חודשי תמרון רבים ברצועת עזה בה צברו לוחמי האוגדה מיומנויות וניסיון מבצעי, עלו צפונה וכעת נמצאים בתמרון בגזרה הצפונית לאחר ביצוע ההתאמות הנדרשות ללחימה בלבנון", אמרו בצה"ל.
צפו בתיעוד, ובאישור של מפקד אגוז לביצוע הפשיטות החשאיות
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
תיעוד משיחה של מפקד יחידת אגוז, סגן-אלוף ע' עם לוחמי היחידה טרם הכניסה הקרקעית ללבנון
תיעוד משיחה של מפקד יחידת אגוז, סגן-אלוף ע' עם לוחמי היחידה טרם הכניסה הקרקעית ללבנון
סא"ל ע', מפקד אגוז
(צילום: דובר צה"ל)
בתיעוד פורסמה בין השאר שיחה של מפקד יחידת אגוז, סא"ל ע', עם לוחמי היחידה לפני כניסתם לתמרון. בשיחה שפורסמה, הוא אישר למעשה את הדיווחים לפיהם לוחמי יחידות מובחרות ביצעו פשיטות ממוקדות בדרום לבנון עוד לפני היציאה לתמרון. לפי הדיווחים, לוחמים אף נכנסו למנהרות חיזבאללה. "יש לנו זכות גדולה לכתוב את ההיסטוריה כמו שעשינו בעזה, גם כאן בצפון. התחלנו את זה במבצעים בחתימה נמוכה, והיום אנחנו הולכים להיכנס לתמרון יותר משמעותי, ולהחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתים שלהם", אמר סא"ל ע'.
הוא הוסיף: "זה עניין מהותי. כי מאז 2006 לא תמרנו בלבנון. אני סומך עליכם, אני גאה בכם, אני גאה להילחם עם היחידה הזו ולהוביל אותה, ואני חושב שאנחנו ממשיכים ככה לכתוב את ההיסטוריה".
מפקד חטיבה 7, אל"מ אלעד צורי, אמר בקשר ללוחמיו: "לא יהיה עוד יום כשחיזבאללה על בתינו וישובינו. רק לפני ימים נקראנו מקרבות בעזה להכרעת אויב נוסף. הוכחתם שחטיבה 7 יודעת להתאים את עצמה לכל משימה ולהיות מוכנה לכל פקודה. היכולת המקצועית שלנו, הדבקות במשימה שהתעצמו בשנה של לחימה בלתי פוסקת הפכו אותנו לאגרוף ברזל שיכה בכל אויב. גדודי החטיבה, אני יודע שתייצגו את ערכי החטיבה בכל היחידות בהן אתם מובילים. אתם הטובים ביותר. הראו לאוייב שהוא פגש את חטיבת המחץ".
מפקד חטיבה 7 אל"מ אלעד צורי: "נמשיך את מורשת טרומפלדור ולוחמי תל חי"
(צילום: דובר צה"ל)

צורי הוסיף: "חטיבה 7, כאן קודקוד. נמשיך את מורשת טרומפלדור ולוחמי תל חי. נשמיד את תשתיות חיזבאללה ונהרוג אותו בכל מקום בו יסתתר. נחזיר את השקט וביטחון ליישובי הגליל למען עתיד מדינת ישראל. עם ישראל סומך עלינו. אני סומך עלינו".
בהודעת דובר צה"ל שיצאה במהלך הלילה נמסר כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני, הצבא החל לפני כמה שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון נגד יעדי ותשתיות טרור של חיזבאללה, במספר כפרים סמוכים לגבול, מהם נשקף איום מיידי וממשי ליישובים ישראליים בגבול הצפון".
בין היתר נכתב כי "צה"ל פועל על פי תוכנית סדורה שתוכננה במטה הכללי ובפיקוד הצפון, ואליה הכוחות התאמנו ונערכו בחודשים האחרונים. הכוחות הקרקעיים מלווים במאמץ תקיפות של חיל האוויר וכוחות תותחנים, שתוקפים מטרות צבאיות באזור במאמץ מתואם עם לוחמי כוחות היבשה. שלבי המערכה אושרו ומתבצעים בהתאם להחלטת הדרג המדיני. מבצע 'חיצי הצפון' נמשך על פי הערכת המצב במקביל ללחימה בעזה ובזירות נוספות".
עוד נמסר כי "צה"ל ממשיך להילחם ולפעול להשגת מטרות המלחמה, ועושה כל מה שנדרש על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל ולהשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון. אנו מבקשים לא להעביר שמועות ודיווחים לא רשמיים על אודות פעילות כוחות צה״ל, ולהיצמד להודעות הרשמיות בלבד".

חיזבאללה ממשיך בירי, שער העיתון בלבנון: "חזרה לסיוט"

חיזבאללה, מצידו, המשיך בירי לעבר ישראל סמוך לחצות, למרות הפעולה הקרקעית המוגבלת. בינתיים, בלבנון מורגש החשש מכניסת הכוחות. בשער העיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, נכתב בכותרת הראשית: "ישראל פולשת קרקעית. חזרה לסיוטים של לבנון".
תיעוד: חיל האוויר תקף בדאחייה
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדאחייה שבביירות, לבנון
תקיפות צה"ל בדאחייה שבביירות, לבנון
האש ברובע הדאחייה בביירות, הלילה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדאחייה שבביירות, לבנון
תקיפות צה"ל בדאחייה שבביירות, לבנון
(צילום: רויטרס)
מאז שעות הבוקר נשמעו פעמיים אזעקות במטולה ופעם אחת באביבים. מצה"ל נמסר כי זוהו כ-15 שיגורים. חלקם יורטו ואחרים התפוצצו. לא דווח על נפגעים.
במהלך הלילה תקף צה"ל גם אתרי ייצור אמצעי לחימה ותשתיות נוספות של חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות. "חיזבאללה מקים במודע את אתרי הייצור ואמצעי הלחימה שלו מתחת ללב העיר ביירות, ומחביא אותם במרכזי אוכלוסייה בעיר", אמרו בצה"ל.
הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אמש את השלב הבא של הפעולה בלבנון, ובמהלך הדיון מחו שרים על הדלפות שיצאו מהאמריקנים בנוגע לתמרון לאחר שקיבלו עדכון בנושא מישראל. כמה שרים שאלו מדוע דובר צה"ל התייחס לתמרון עוד לפני תחילת הדיון, וקיבלו הסבר שהיה צורך להתייחס לפרסומים שונים בתקשורת הזרה.
הלילה שוחח שר הביטחון יואב גלנט עם מקבילו האמריקני, שר ההגנה לויד אוסטין. לפי הפנטגון, השניים הסכימו על ״הצורך בפירוק תשתיות תקיפה נגד ישראל לאורך הגבול כדי להבטיח שחיזבאללה לא יוכל לבצע התקפות בסגנון 7 באוקטובר על יישובי הצפון״.
7 צפייה בגלריה
שער "אל-אחבאר" הלבנוני
שער "אל-אחבאר" הלבנוני
"ישראל פולשת קרקעית. חזרה לסיוטים של לבנון"
עוד נמסר בהודעה כי אוסטין הבהיר לגלנט שארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ושהוא חזר על כך ש"נדרשת החלטה דיפלומטית כדי להבטיח שאזרחים יוכלו לחזור בשלום לבתיהם משני צדי הגבול". אוסטין גם הבהיר כי ארה"ב מתכוונת להגן היטב על אנשיה ובעלות בריתה מול איומים מצד איראן ושלוחותיה, וכי היא "נחושה למנוע מכל שחקן לנצל את המתיחות או להרחיב את הסכסוך". אוסטין הזהיר שוב מפני ״ההשלכות החמורות שבהן תיתקל איראן במקרה שהיא תבחר לפתוח במתקפה צבאית ישירה נגד ישראל״.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה