4 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
לומדים בבית ספר יסודי בתל אביב, ארכיון. לפני החזרה לזום בחלק מהכיתות ינסו לעשות "צמצום מגעים"
(צילום: רויטרס)
כחלק מהניסיון לבלום את התפשטות הקורונה והזן החדש של הנגיף, האומיקרון, קבינט הקורונה אישר שורה של הגבלות חדשות, בהן גם החזרת הלימודים בזום עבור תלמידים בערים עם תחלואה גבוהה, בכיתות שבהן שיעור המחוסנים לא גבוה מספיק. אולם המהלך נדרש לעבור מכשול מרכזי לפני שייכנס לתוקף: אישור מצד ועדת החינוך של הכנסת, שצפויה להתכנס בקרוב כדי לדון במתווה, אך שם נשמעת התנגדות להגבלות הללו. כל עוד ההגבלות לא יבוטלו - החל מיום שני צפויים תלמידים רבים, גם באזורים מסוימים בירושלים ובתל אביב, לחזור ללמידה מרחוק.
בנט: "המשימה העיקרית - לחסן את הילדים, ולהגן עליהם מהגל"
(צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)

במסגרת המתווה החדש, שאושר ביום שישי באופן סופי על ידי שרי הקבינט, ברשויות כתומות ואדומות לא יתקיימו לימודים פרונטאליים בכיתות ז'-י"ב שבהן שיעור המחוסנים קטן מ-70%, אלא בשטח פתוח או בלמידה מקוונת. תלמיד ייחשב מחוסן גם אם קיבל רק את מנת החיסון הראשונה, וזאת למשך 30 ימים מקבלת מנת החיסון הראשונה.
בעוד שלושה שבועות יחולו אותן הנחיות גם על תלמידי כיתות א'-ו' בערים אדומות בלבד, אך כבר כעת התלמידים בהן – בכיתות שכאמור שיעור המחוסנים אצלן נמוך מ-70% – ילמדו תוך מה שבקבינט הגדירו כ"צמצום מגעים". הכוונה ללמידה באולמות גדולים או במרחבים פתוחים – ובהיעדר תנאים ללמידה שכזו ייאלצו גם התלמידים בכיתות הנמוכות ללמוד כבר כעת בזום.
רשימת היישובים הרלוונטיים למתווה מתעדכנת רק מדי יום רביעי, כך שלעדכון היומי של משרד הבריאות אין השלכה מיידית על הלימודים. לפי הרשימה שהורכבה ביום רביעי, העיר האדומה היחידה בארץ היא מעלה אדומים. הרשויות הכתומות הן סכנין, קדומים, גבאת זאב, אלעד, ראשון לציון, מעיליא, כפר יאסיף ובאר יעקב. בראשון לציון יש גם רובע אדום - קריות. בירושלים הרובעים בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים, גבעת חנניה ושועפט מוגדרים כתומים. בפתח תקווה מוגדר רובע 7 ככתום, בראשון לציון רמז-כצנלסון, ובתל אביב באזור לב תל אביב ובצפון הישן.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ שרן השכל. "ילד ביסודי לא יכול ללמוד לבד בזום, מחייבים את ההורים לשבת בבית"
(צילום: אורן בן חקון)
התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקף ביום שני, בכפוף לאישור ועדת החינוך, אולם כאמור ישנו חשש כבד בממשלה שהוועדה לא תאשר את המתווה, לפחות לא במלואו. הסיבה לכך: יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל ממפלגת "תקווה חדשה", מתנגדת אליהן, כמו גם ח"כים אחרים בוועדה. ייתכן שהמתווה הנוגע לתלמידי כיתות א'-ו' לא יאושר, או שיאושר רק באופן זמני, לשלושה ימים בלבד.
ח"כ השכל טוענת כי לפי שעה אין נתונים המעידים על סכנה גדולה מצד האומיקרון, ושלפיכך אין הצדקה להשבית את מערכת החינוך או להגבילה משמעותית. לדבריה, ההחלטה על למידה מרחוק מכיתה ז' עד י"ב' בערים אדומות, בכיתות שבהן פחות מ-70% מחוסנים, תקבל כנראה את אישור הוועדה, משום שממילא מרבית התלמידים בגילאים אלו מחוסנים.

לבד עם הזום? "מחייבים הורים לשבת בבית"

עם זאת, לדבריה קיים קושי עם החלטת הקבינט לגבי צמצום מגעים בכיתות בבתי ספר יסודיים בערים אדומות – וככל הנראה הוועדה לא תאשר זאת בכלל, או שכאמור תאשר את המהלך באופן זמני לשלושה ימים – עד לקבלת נתונים שיוכיחו שהמצב מחייב זאת.
4 צפייה בגלריה
לימודים בחוץ
לימודים בחוץ
לומדים בשטח פתוח, בגל קודם בפברואר השנה. עכשיו יש גשם
(צילום: דוברות עיריית ראשון לציון, מועצה אזורית הערבה התיכונה)
השכל מציינת כי התנגדותה למתווה בנוגע לתלמידי יסודי מבוססת על הקושי ביישום אותו מתווה ל"צמצום מגעים", כלומר ללמד בשטח פתוח או באולמות מרווחים, בניסיון להמשיך לקיים לימודים פרונטאליים בבתי ספר יסודיים בערים האדומות בשלושת השבועות הקרובים – על מנת לאפשר זמן רב יותר לילדים להתחסן.
"לא ניתן ללמוד במרחבים פתוחים בשל מזג האוויר, וראשי רשויות רבות אמרו לי שאין מספיק אולמות או אולמות ספורט", אמרה חברת הכנסת. "המשמעות היא שייאלצו ללמוד מרחוק וכיוון שאף ילד ביסודי לא יכול למוד לבד בזום – ההורים יצטרכו להיעדר מהעבודה. זה אומר שהממשלה מחייבת אותם לשבת בבית".
לדבריה, ישנו חוסר היגיון בהחלטה לשלוח תלמידים ללמוד בזום, כאשר שאר המערכות מתנהלות כרגיל. "ילדים ילמדו בזום, אבל אחר הצהריים יילכו לתנועת נוער, לקניון או למסיבה עם חברים", הוסיפה. "פתיחת בתי הספר קריטית, ילדים בכיתה ג' לא יודעים לקרוא בשל הלמידה מרחוק. ישנם פערים גדולים, אלימות ותקיפות מיניות. אין הצדקה לסגור את בתי הספר בלי נתונים רפואיים שיראו שהאומיקרון אכן מסוכן ומחייב למידה מרחוק".
שאשא ביטון בדיון בקבינט ביום שלישי: "לעשות הכול כדי לשמור על שגרת לימודים"

גם שרת החינוך ממפלגתה של השכל, יפעת שאשא ביטון, מתנגדת להגבלות החדשות, כמו גם יו"ר "תקוה חדשה", שר המשפטים גדעון סער. באחד הדיונים בקבינט הקורונה שבה שאשא ביטון על דבריה בנוגע להשלכות הקשות של ההגבלות במערכת החינוך: "לשלוח את הילדים חזרה לזום, או לבידודים, זה לגרום להם שוב נזק אדיר ולהעמיק את הפערים שממילא נוצרו בשנתיים האחרונות. אנחנו רואים את הילדים במערכת 'מפורקים' מהתקופה שעברו. צוותי ההוראה וההורים שאני פוגשת בכל מקום בארץ מבקשים שניתן לילדים שגרה לימודית וחברתית".
שרת החינוך אמרה עוד בדיון בקבינט כי נתונים חדשים שקיבלה לידיה מעידים על "הכפלה" במקרים של הפרעות אכילה. "וותי ההוראה וההורים שאני פוגשת בכל מקום בארץ מבקשים שניתן לילדים שגרה לימודית וחברתית. אנחנו רואים פגיעות מיניות, אלימות פיזית, חרמות בהיקפים ועוצמות שלא הכרנו. אנחנו חייבים להגן על הילדים ולשמור להם על שגרה ורצף לימודי בתוך בתי הספר", הוסיפה.

הנהגת ההורים: "מפלים רק את התלמידים"

בדיון בקבינט שנערך ביום רביעי, אגב, טענה שאשא ביטון כי החלת ההגבלות גם על תלמידי כיתות א'-ו' לא סוכמה עם משרדה, בניגוד לדבריו בדיון של ראש הממשלה נפתלי בנט. היא טענה כי המשמעות של ההחלטה היא ש"הרבה מאוד ילדים יהיו בבית ולהישארות שלהם בבית יש נזק". בנט ענה לה: "יפעת, תודה רבה. זה לא נכנס לתוקף מחר, זה נכנס לתוקף עוד שלושה שבועות. כל מה שצריך להגיע ל-70% זה לחסן את הילד ולהגן עליו. זה הפתרון והוא הפתרון הנכון".
4 צפייה בגלריה
למידה מרחוק, אילוסטרציה. בהנהגת ההורים מתנגדים: "עוול, מפלים רק את התלמידים"
למידה מרחוק, אילוסטרציה. בהנהגת ההורים מתנגדים: "עוול, מפלים רק את התלמידים"
למידה מרחוק, אילוסטרציה. בהנהגת ההורים מתנגדים: "עוול, מפלים רק את התלמידים"
(צילום: shutterstock)
גם הנהגת ההורים הארצית מתנגדת להגבלות החדשות, וקראה לחברי ועדת החינוך שלא לאשר אותן. בארגון דורשים שהממשלה תחיל תו ירוק על התלמידים, במקום לשלוח אותם ללמוד בזום. "בתקנות מבקשת הממשלה למנוע לימודים בבתי הספר בערים כתומות ואדומות אם אין 70% מחוסנים מבין התלמידים ומונעים מהם אפשרות לעבור בדיקה", נכתב בעצומה לוועדת החינוך של הכנסת שיזמה ההנהגה הארצית, ושעליה חתמו אלפי הורים.
"בכל תקנה אחרת או אירוע אחר, תמיד ניתנת אפשרות בדיקה כחלופה לחיסון. אבל ממשלת ישראל יוצרת אפליה נגד מגזר אחד בלבד – תלמידי ישראל. העוול הזה צריך להיפסק מיד. יש לאפשר לכל תלמיד להציג בדיקה כחלופה לחיסון, כמו כל מגזר אחר במשק. על המדינה לממן בדיקות אלה, כחלק מחובתה ללימוד חובה".
בהנהגת ההורים ציינו עוד כי "הממשלה מבקשת למנוע לימודים ממאות אלפי תלמידים בכל הגילים כולל מחוסנים, לפגוע בהכנה למבחני הבגרות בחורף ולהפקיר אותם שוב בבית ולכל מפגעי הסגר שטרם טופלו".
הנהגת ההורים הארצית מתנגדת אף היא להגבלות וקראה לחברי ועדת החינוך לא לאשר אותן. ההורים דורשים שהממשלה תחיל תו ירוק על התלמידים במקום לשלוח למידה מרחוק.
בינתיים, הזינוק בתחלואת הקורונה נמשך: ביום שישי אובחנו 1,775 בני אדם כחיוביים לנגיף, ובשבת עד שעות אחר הצהריים 510. בסך הכול בוצעו ביום שישי כ-99 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 1.82% – הנתון הגבוה ביותר בשבועות האחרונים. מספר הנדבקים הכולל בשבוע האחרון קפץ בלפחות 80% בהשוואה למספר שנרשם בשבוע שלפניו.
ליברמן: "נגד הגבלות נוספות. לא נפקיר אף אחד, אבל לא נפזר כסף מהמסוק"
(צילום: נויל האריס)

מקדם ההדבקה ממשיך לעלות והוא עומד כבר על 1.4, הגבוה ביותר מאז 10 באוקטובר, דבר המעיד על התפשטות נרחבת של המגפה. לפי נתוני משרד הבריאות, נרשמה עלייה קלה גם במספר החולים הקשים שעומד כעת על 90 – מהם 34 שמחוברים למכונות הנשמה. מהנתונים עולה כי קרוב ל-82% מהחולים שבמצב קשה לא מחוסנים כלל.
גם האומיקרון מתפשט במהרה: משרד הבריאות עדכן אמש על 591 מאומתים חדשים לזן החדש, ובסך הכול זוהו בישראל עד כה 1,118 מאומתים – מתוכם 723 שחזרו מחו"ל. קיים חשד גבוה לעוד 861 מקרים של חשיפה לאומיקרון, שעדיין לא התקבלו תוצאות הריצוף הגנטי לגביהם. במקביל, ובעקבות חשד להתפרצות אומיקרון בבית אבות סמוך לסביון, בנט הנחה על בדיקות מהירות בכניסה לבתי אבות.
פורסם לראשונה: 21:52, 25.12.21