המטחים הכבדים ששיגר הבוקר (רביעי) חיזבאללה לרוחב ולעומק כל שטח הגליל הם ביטוי ישיר לזעם ולתסכול של הנהגת הארגון על חיסול טאלב עבדאללה, מפקד חזית דרום-לבנון של חיזבאללה. תפקידו של טאלב עבדאללה מקביל לדרגת תת-אלוף בצה"ל, כלומר למפקד אוגדה, והוא היה האחראי ב-20 השנים האחרונות לרוב ההתקפות המשמעותיות על שטח ישראל מגזרת הר דב עד קריית שמונה - שבהן נהרגו לוחמי צה"ל ואזרחים.
תיעוד מאזור התקיפה בכפר ג'ויא, סמוך לצור

טאלב עבדאללה, שמכונה אבו טאלב, הוא המפקד הבכיר ביותר שחוסל מחיזבאללה עד כה במלחמה. הוא היה מפקד אזור נאסר שמשתרע מגבול ישראל ועד לנהר הליטאני, מבינת ג'בל מזרחה עד הר דב - חצי זירת דרום לבנון. תחת פיקודו נמצא רוב הכוח של חיזבאללה, ובעיקר מערך האש הגדול של הארגון באזור הזה, שממטיר אש תלולת מסלול (רקטות וטילים), טילי נ"ט וכטב"מים על ישראל. הוא חוסל לצד שלושה מפקדים זוטרים יותר של חיזבאללה בכפר ג'ויא, הסמוך לצור, שם שוכנת אחת המפקדות העיקריות של חיזבאללה בדרום לבנון.
לצד טאלב עבדאללה חוסלו גם סגנו, ראש הלשכה שלו ומפקד נוסף בגזרה, מה שפוגע בפיקוד במרחב באופן משמעותי. לפי הדיווח, הם חוסלו במהלך פגישה ביטחונית שקיימו. הם ככל הנראה היו בהתייעצות לקראת העצמת האש על ישראל, בעקבות יום הקרב העצים שהיה אתמול בדרום לבנון. הקרבות בצפון הם חלק ממלחמת ההתשה שבה פתח חיזבאללה נגד ישראל, כסיוע לחמאס כבר ב-8 באוקטובר. במלחמה הזאת חיזבאללה מנסה לייצר משוואות. אחת מהן היא שפגיעה מדויקת של ישראל בשדרת הפיקוד או בנכסים צבאיים קריטיים של חיזבאללה - נענית בנפחים גדולים או בינוניים של אש, בעיקר לעבר מטרות צבאיות של צה"ל באזור הגבול, וגם לעבר יישובים צמודי גבול בשטח ישראל שרובם ריקים.
2 צפייה בגלריה
טאלב עבדאללה אבו טאלב
טאלב עבדאללה אבו טאלב
טאלב עבדאללה. שימש למעשה כמפקד חזית דרום לבנון בחיזבאללה
המטחים היום, שמכוונים בינתיים לטבריה, צפת ואפילו לעומק גדול יותר לשטח ישראל, מעידים שהסיכול הממוקד של ארבעת מפקדי חיזבאללה הבכירים בזירת דרום-לבנון, ובמיוחד סיכולו של אבו טאלב - מהווה מכה מורלית קשה מאוד לחיזבאללה, שחש צורך להגיב בעוצמה ובמהירות.
החיסול עצמו בוצע אתמול קצת לפני חצות הלילה. בתקשורת הערבית דווח כי היו אלה שלושה טילים מדויקים, שכנראה שוגרו ממטוס קרב, שפגעו במבנה שבו התכנסו בכירי מטה "פיקוד דרום" של חיזבאללה. פגיעה כזאת מצריכה מודיעין מאוד מדויק והפללת היעדים בזמן אמת, מה שמעיד על יכולת שהולכת ומשתפרת באגף המודיעין של צה"ל ובעיקר בפיקוד צפון לאתר מטרות שנמצאות כל העת בתנועה - ולפגוע בהן בלי לגרום, או כמעט בלי לגרום, לפגיעה בבלתי מעורבים.
מלבד הפגיעה המורלית באנשי חיזבאללה, חיסול הארבעה ישפיע על יכולתו של הארגון לנהל את המערכה בדרום לבנון, אם וכאשר צה"ל יפתח במתקפה קרקעית ויתמרן באזור. מרחב נאסר, שעליו פיקד אבו טאלב הוא זירת המלחמה הקרקעית העיקרית של חיזבאללה. מהאזור הזה אמור כוח רדואן להסתער לתוך שטח ישראל בחיפוי אש כבדה של רקטות, מרגמות, טילי נ"ט וכטב"מים קצרי טווח יחסית שישוגרו מהאזור.
יירוטים מעל טבריה
(צילום: אביהו שפירא)

2 צפייה בגלריה
כוח רדואן
כוח רדואן
המרחב שעליו פיקד אבו טאלב הוא זירת המלחמה הקרקעית העיקרית של חיזבאללה, משם אמור לפעול כוח רדואן
באזור נאסר חיזבאללה ערוך במערך הגנה עיקרי קרקעי מפני כניסה ישראלית. אבו טאלב שחוסל היה אחראי ישירות לאש החיפוי לכוחות רדואן ולבלימת כוחות צה"ל, אם וכאשר יתמרנו לתוך דרום לבנון. על כוח רדואן פיקד וויסאם טוויל, שהיה חברו של אבו טאלב, וחוסל כבר בחורף, זמן קצר אחרי שנפגש עם אבו טאלב שבכיר ממנו. אבו טאלב, שחוסל כעת כאמור, היה בעל ניסיון רב, ולאור היותו בן לכפר בדרום לבנון הוא היה מנהיג שטח מוערך על פעילי חיזבאללה באזור הגבול. המשמעות לכך ברורה. חיזבאללה יגיב בכל האמצעים והיצירתיות שהוא יכול לגייס ובכל הכלים העומדים לרשותו, כלומר, קטיושות, טילים ורקטות, כטב"מי נפץ, מרגמות, טילי נ"ט - ואולי גם טילי שיוט.
ייתכן כי המטחים הבוקר שכללו יותר מ-200 רקטות וטילים - הם רק מטחי הפתיחה. צריך לצפות להמשך גם לעבר הגולן וגם לעבר אזורים במערב הגליל, כמו נהריה ואולי אפילו עכו שמטחי הבוקר של חג השבועות לא כוונו אליהם. נראה שחיזבאללה בחר להגיב בעיקר לכיוון טבריה, צפת ואזור הכינרת והגליל המזרחי, מפני שזה היה האזור העיקרי שעליו פיקד אבו טאלב לפני שחוסל.
עם זאת, לא נראה שחיזבאללה יהיה מעוניין לגרום להסלמה רבתי שתיתן לישראל סיבה לתקוף את מתקניו האסטרטגיים והטילים שלו בעומק שטח לבנון. למעשה, הארגון ופטרוניו האיראנים, כמו גם ישראל, אינם רוצים כרגע מלחמה רבתי שתזרע הרס רב בלבנון וגם בישראל. "מגרש המשחקים" שתוחם במלחמת ההתשה הנוכחית בצפון יישאר כנראה בגבולות הנוכחיים שלו, מפני שלכל הצדדים יש כעת אינטרס לשמר את התיחום ולא לחרוג מזה.
כמו כן, מסתמנת כרגע אפשרות לעסקת חטופים עם חמאס בדרום שתביא גם להפסקת אש. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הודיע כבר שכאשר תהיה הפסקת אש בדרום הוא יפסיק את האש בצפון. נראה שהסיכוי להפסקת אש שכזו יגרום לחיזבאללה לרסן את תגובתו על חיסול אבו טאלב. אך חשוב להבהיר כי כדאי שאזרחי ישראל יהיו מודעים לאפשרות שחיזבאללה ינסה להסלים וישגר טילים או כטב"מים לטווחים רחוקים יותר. זו אמנם אפשרות שההסתברות שלה היא יחסית נמוכה, אבל הפגיעה הכואבת מאוד שחיזבאללה ספג ועשויה להשפיע גם על יכולתו להתמודד עם צה"ל בעתיד, עלולה לגרום להנהגת הארגון לחרוג מהכללים והמשוואות שקבע לעצמו. זה אומר שכדאי לדעת בכל רגע היכן נמצא הממ"ד או המרחב המוגן, ולהקדיש חצי דקה מחשבה לאן ואיך צריך ללכת בהישמע - אם בכלל - האזעקה. וכעת, צפויים לנו כמה ימים מתוחים.