(צילום: נויל האריס)

ראש הממשלה נפתלי בנט ניסה להקדים תרופה למכה והכריז על כוונתו לפזר את הכנסת - אך בקואליציה לא מצליחים להשיג את חבר הכנסת ניר אורבך, שעומד בראש ועדת הכנסת שדנה בכך. החשש: אורבך פועל להקמת ממשלה חלופית וינסה למנוע את הבחירות. לכן, ובמטרה לנסות ולסתום את הגולל על הניסיון של האופוזיציה להקים ממשלה חלופית, הקואליציה העלתה את הצעת החוק הפרטית לפיזור הכנסת לדיון בנשיאות הכנסת בשעה 11:00 - ולאחר אישורה היא תעלה להצבעה במליאה כבר מחר.
בקואליציה מכוונים להספיק להעביר את הצעת החוק מחר גם בקריאה טרומית וגם בקריאה ראשונה מחר, במטרה להצביע על הפיזור בקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא. מנגד, כאמור, הכול עדיין תלוי ברצונו של אורבך לקדם את פיזור הכנסת בוועדה. בינתיים, ועל רקע המרידות השונות במפלגה, גורמים בימינה טענו הבוקר כי בסקרים בנט עומד על שבעה מנדטים - ואמרו שהוא ירוץ עם איילת שקד, מתן כהנא, אביר קארה ושירלי פינטו.
הצהרת בנט-לפיד על הבחירות
(צילום: אלכס גמבורג )

4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט, אורבך ולפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי, יואב דודקביץ)
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה בכנסת
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה בכנסת
"נפעל להצמדת חוק פיזור הכנסת לחוק הנאשם". ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ)

ישראל בדרך לבחירות - כתבות נוספות

שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, התייחס לראשונה להקדמת הבחירות בכינוס אלי הורביץ לכלכלה וחברה בירושלים ואמר כי "אסור שנתניהו יחזור". לדבריו, "במשמרת של נתניהו קרה אסון מירון. לפני שנה במצעד הדגלים האיש נכנע לאולטימטום של הג'יהאד האיסלאמי, ואחרי הכול חטפנו רקטות על ירושלים - הכול רשום על שמו". לדברי ליברמן, מפלגתו תפעל לכך שיחד עם החוק לפיזור הכנסת מחר יעלה גם החוק שמונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה.
חבר הכנסת מהליכוד אלי כהן העריך באולפן ynet כי בניגוד לחשש בקואליציה, הסיכוי להקמת ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית אפסי. "אני מעריך שבשבוע הבא תהיה קריאה שלישית לחוק פיזור הכנסת", אמר. "אנחנו לא פסלנו אותם, אבל היו גורמים שפסלו את הליכוד, את נתניהו ואת החרדים. זה אגב היה חלק מאותו שינוי שהביאה הממשלה, את מדיניות החרמות. לכן להערכתי הולכים לבחירות".
כהן טען כי מפלגתו, ששלטה במשך 12 השנים שקדמו לממשלה הנוכחית, תתקן את מערכת המשפט, תחזיר את הזהות היהודית ו"הכבוד הלאומי", "תחזיר את התקווה לזוגות צעירים בנושא דיור" ועוד. כשנשאל על כך שמפלגתו לא הצליחה להעביר תקציב בשנותיה האחרונות בשלטון, תקף את שר האוצר אביגדור ליברמן: "הוא היה עסוק בלשרוד ובלרצות, להעביר תקציבים לאחים המוסלמים ולא להעביר שום חוק ציוני".
חבר הכנסת בני בגין מתקווה חדשה היה נחרץ יותר באשר לבחירות - ואמר לאולפן ynet כי אין סיכוי לכינון ממשלה אחרת לפני פיזור הכנסת: "נתניהו שכנע רבים שאין לתת בו אמון. אין עוד פתי במערכת הפוליטית שיאמין לתוכניותיו". לדברי בגין, תקווה חדשה "תתייצב בעצמה לבחירות", והוא מאמין שתזכה לאמון הציבור. הוא תקף: "לליכוד לא היה אכפת שבעוד עשרה ימים יפקע תוקף התקנות שמאפשרות לכחצי מיליון יהודים ביהודה ושומרון לחיות חיים תקינים. גם לכמה מחברי ימינה לא היה אכפת. את זה היה צריך למנוע. אנשי הליכוד, שמתיימרים להיות חסידי ותומכי ההתיישבות, התנהגו באופן מופקע וחסר אחריות".
בן גביר נוטש ריאיון
(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)

בהמשך משדר הבוקר של אולפן ynet, התעמת חבר הכנסת איתמר בן גביר עם השרה מירב כהן, שתקפה אותו: "לא תמכת בברוך גולדשטיין (מבצע הטבח במערת המכפלה)? לא גנבת את סמל המכונית של יצחק רבין?". הוא האשים אותה בכך שהיא עושה הנחות "למי שרוצה יהודים", והיא השיבה בזעם: "מנסור עבאס לא רוצה לרצוח יהודים, הוא קורא נגד כל אלימות. הוא שותף ראוי ממך לממשלה".
בהמשך הוויכוח הטיחה כהן בבן גביר שתלה את תמונתו של גולדשטיין על הקיר, והוא השיב: "הציבור ראה אתכם ועם מי הלכתם". לטענת כהן, "הלכנו עם ציבור ערבי שרוצה לחיות פה בשלום, שרוצים כיתות לימוד לילדים שלהם. עם אנשים שרוצים להתפרנס ולגדל את הילדים שלהם בשקט". בהמשך האשים אותו אורי זכי ממפלגת מרצ בכך שהורשע בחברות בארגון טרור, ובן גביר השיב: "אתם הורשעתם בזה שמכרתם את ישראל לאויבים שלנו".
(צילום: נויל האריס)

(צילום: אורי דוידוביץ', נויל האריס)

ומה יקרה בהמשך?

אתמול, נציין, אמרו לפיד ובנט כי יביאו את החוק לפיזור הכנסת ה-24 בשבוע הבא. בכל מקרה, מהרגע שבו תעלה הצעת החוק בקריאה טרומית, יהיו בדרך לאישור הסופי גם קריאה ראשונה ולאחר מכן קריאה שנייה ושלישית. בדרך כלל, אם יש נכונות בקואליציה, ניתן לסיים את מלאכת הפיזור ולהעביר את החוק בתוך יום אחד – כולל סיכום על תאריך הבחירות והעברת החוק בוועדת הכנסת. לפיד, מי שיהפוך עם השלמת המהלך לראש הממשלה בפועל, מעוניין לסיים הכול בפעם אחת – וייתכן שזה מה שיקרה בסופו של דבר.
אם לא תתרחש דרמה של הרגע האחרון - התייצבות הקואליציה או ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית – הסיעות השונות יקיימו התייעצות ויבחרו את התאריך לבחירות. מערכת הבחירות צריכה להתקיים לא פחות מ-90 יום לאחר פיזור הכנסת ובהתחשב בחגי תשרי, ההערכה היא שמערכת הבחירות תתקיים בסוף חודש אוקטובר או תחילת נובמבר. שני תאריכים אפשריים עומדים כעת על סדר היום: 25 באוקטובר ו-1 בנובמבר.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
נתניהו, אתמול. "יש צורך לשקם את המדינה"
(צילום: יואב דודקביץ)
ההתייעצות תיעשה בין היתר מול ועדת הבחירות המרכזית, שנערכת ליום הבחירות ודורשת בדרך כלל מספיק זמן להתארגנות. בוועדת הבחירות המרכזית, יצוין, הביעו דאגה מכך שלא יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים – כיוון שלראשונה זה שנים הבחירות ייערכו בסמוך לחגי תשרי, וכך במשך כמעט חודש שלם לא תתאפשר עבודתה של ועדת הבחירות.
"יש לו"ז מסודר לתקופה הזו של לפני בחירות – אישור רשימות, פסילות, ערעורים לבית המשפט, קביעת תקציב, זה דורש זמן היערכות, אני לא זוכר מתי היו בחירות בחגים, לא חושב שאפשר לעמוד בזה לפני נובמבר", אמר גורם המעורה בפרטים.
מיד לאחר פיזור הכנסת יתבצע טקס חילופי ראש הממשלה באופן מסודר בהתאם להסכם הקואליציוני שנחתם ולחקיקה שנקבעה בעקבותיו. בימים האחרונים כבר החל לפיד בהיערכות להיכנס לתפקיד, ובנט אף הודיע כי יעביר לו חפיפה מסודרת ויסודית. בנט הרעיף שבחים על לפיד בהצהרה מיוחדת שנשאו השניים, אם כי הוא הדגיש כי בין השניים מחלוקות, והבטיח "לעמוד לצידו ולעזור לו בכל מה שצריך".
נתניהו: נערכים לבחירות - אבל לא שוללים ממשלה חלופית
(צילום: רויטרס)

בשלב זה, לא ברור אם לפיד יעבור להתגורר במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים – שעדיין עומד שומם בשל שיפוצים. בימים הקרובים לפיד צפוי לערוך ישיבת היערכות ושם יתקבלו ההחלטות בנושא.
בנט אמר אתמול כי "אנחנו עומדים היום בפניכם ברגע לא קל, אבל מתוך הבנה שקיבלנו את ההחלטה הנכונה לישראל. לפני שנה הקמנו ממשלה שרבים חשבו שזה בלתי אפשרי. הקמנו את הממשלה כדי לעצור את הסחרור הנורא שבו ישראל הייתה נתונה. בישראל של לפני שנה הייתה אבטלה המונית, גירעון גדול, מהומות, טילים על ירושלים. היה שיתוק ממשלתי קשה. החלטתי לעשות מעשה, המעשה הקשה ביותר בחיי, אבל הציוני בחיי. בשבועות האחרונים עשינו את כל מה שניתן כדי לשמר את הממשלה הזו, הפכנו כל אבן למען הממשלה הזו, לא לכבודנו, אלא לכבודה של מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
"לצערי מאמצינו לא נשאו פרי". בנט בהצהרה אמש
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
לדבריו, הגיע להחלטה לאחר שהבין את הבעיות הכרוכות בפקיעת חוק תקנות יהודה ושומרון. "ביום שישי האחרון קיימתי שורה של שיחות עם גורמי ביטחון והבנתי שבתוך עשרה ימים מדינת ישראל תיכנס לקיפאון", אמר. "לצערי מאמצינו לא נשאו פרי, על כן אני וידידי יאיר לפיד החלטנו על קיומן של בחירות במועד מסודר. בניגוד לאופוזיציה שהפכה את מדינת ישראל לכלי משחק פוליטי, לא הסכמתי לפגוע בביטחון ישראל. גם הפעם החלטנו לגלות אחריות ולא יהיה גרם של נזק למדינת ישראל".
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, מנגד, בירך על החלטת יריביו הפוליטיים - וטען כי על אף שאינו שולל אופציה להקמת ממשלה חליפית, הוא וחברי הליכוד נערכים לבחירות. "יש כאן צורך לשקם את מדינת ישראל ואני מתכוון להקים ממשלה לאומית רחבה, חזקה ויציבה", אמר. נחנו בטוחים ביכולת שלנו לנצח בבחירות. אבל הצענו כמה פעמים ממשלת ימין עוד בכנסת הזאת שיש בה רוב ימני". הוא התייחס ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער ואמר: "הוא פוסל אותי אבל יושב עם האחים המוסלמים שתומכים בטרור". כמו כן התחייב פעם נוספת כי לא יישב בממשלה עם מפלגת רע"מ שבראשה עומד מנסור עבאס.