בצל הדיווחים על תקיפות נרחבות באזור ג'באליה, אישר הבוקר (ראשון) דובר צה"ל כי כוחות אוגדה 162 החלו לפעול במהלך הלילה במרחב, בעקבות מידע מודיעיני מקדים ופעילות הכוחות שהעידו על הימצאות מחבלים ותשתיות טרור באזור. לדבריו, צוותי הקרב החטיבתיים של חטיבות 401 ו-460 השלימו את כיתור המרחב, והכוחות ממשיכים לפעול באזור גם כעת.
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות אוגדה 162 לצפון רצועת עזה
תיעוד: כניסת כוחות אוגדה 162 לצפון רצועת עזה
"הפעולה תימשך ככל שיידרש". כניסת כוחות צה"ל לצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
בטרם תחילת הפעולה בג'באליה, וגם במהלכה, כלי טיס של חיל האוויר תקפו בהכוונת חטיבה 215 עשרות מטרות צבאיות בסיוע לכוחות המתמרנים. בין היתר הותקפו מהאוויר מחסני אמצעי לחימה, תשתיות תת-קרקעיות, חוליות מחבלים ותשתיות צבאיות נוספות. דובר צה"ל הוסיף כי "הפעולה תימשך ככל שיידרש, תוך פגיעה שיטתית והשמדה יסודית של תשתיות הטרור במרחב". לפני שהחלה הפעילות בג'באליה, סיימה אוגדה 162 את משימתה ברפיח, והעבירה את האחריות על הגזרה לאוגדת עזה.
מוקדם יותר הבוקר קרא דובר צה"ל לתושבים בשכונות מגורים בצפון הרצועה לפנות את המרחב ש"עדיין מוגדר אזור לחימה מסוכן". בנוסף, הוא הודיע על הרחבת האזור ההומניטרי באל-מוואסי שברצועה, ועל פתיחה מחדש של שני נתיבי פינוי מצפון הרצועה. באזור, כך לפי הודעת צה"ל, ישנם שני בתי חולים שדה שהוקמו כבר עם פרוץ המלחמה, וכן מתחמי אוהלים ואספקה של מזון, מים, תרופות וציוד רפואי.
בתוך כך, כרוזים הופלו במרכז ובצפון הרצועה, ודובר צה"ל מסר "לתושבי צפון רצועת עזה, הטרור של חמאס ממשיך בניסיונותיו לבסס את מבנה הטרור שלו באזורכם תוך ניצול האוכלוסייה, המקלטים ומתקני הבריאות כמגן אנושי". הוא קרא להם לעבור לאזור ההומניטרי, והוסיף: "צה"ל ימשיך לפעול בעוצמה נגד ארגוני הטרור בכל מקום בו הם פעילים בתוך רצועת עזה".
2 צפייה בגלריה
צה״ל מרחיב את האזור ההומניטרי במוואסי ומעדכן את נתיבי הפינוי מצפון הרצועה
צה״ל מרחיב את האזור ההומניטרי במוואסי ומעדכן את נתיבי הפינוי מצפון הרצועה
צה״ל מרחיב את האזור ההומניטרי באל-מוואסי
(צילום: דובר צה"ל)
התקיפות בג'באליה, אמש

ההגנה האזרחית ברצועת עזה דיווחה הבוקר כי יותר מ-30 בני אדם נהרגו, כ-150 נפצעו ועשרות עדיין נעדרים, בעקבות התקיפות האוויריות על צפון הרצועה. לדבריהם, מדובר בתקיפות מתמשכות. כבר אמש דווח כאמור על תקיפות נרחבות בצפון הרצועה, אותן תיארו הפלסטינים כ"חגורת אש". הם טענו כי לפחות תשעה נהרגו בתקיפות באזור ג'באליה, וכי חלק מהתושבים כבר החלו להתפנות אמש מאזור מחנה הפליטים בעיר.
לפי הדיווחים הפלסטיניים אמש, כלי רכב צבאיים התקדמו ממזרח למחנה ומצפון-מערב לבית לאהיה, במקביל לירי פגזים. נטען גם ל"ירי אינטנסיבי" מכלי רכב ישראליים ומכטב"מים, צפון-מערבית לבית לאהיה, ובהמשך נטען כי טנקים התקדמו תוך כדי "ירי כבד" סמוך לאזור סודניה, בצפון-מערב הרצועה, סמוך לשכונת זייתון.
במקביל הודיע צה"ל כי הפציץ בתקיפה ממוקדת מתחם של חמאס בג'באליה. דובר צה"ל מסר כי כלי טיס של חיל האוויר תקפו, בהכוונה של אמ"ן ופיקוד הדרום, מחבלי חמאס שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוקם במרחב ששימש בעבר כמרכז של אונר"א בג'באליה.
"מתחם הפיקוד והשליטה שימש את מחבלי החמאס לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה"ל ומדינת ישראל. טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מדויק, חוזי מהאוויר ומידע מודיעיני נוסף", נמסר.
סא"ל אבירן אלפסי, מפקד בא"ח גבעתי, בשיחה עם ynet
( צילום: ירון ברנר)

בצה"ל הוסיפו: "ארגון הטרור חמאס מפר באופן שיטתי את הדין הבינלאומי, תוך ניצול אכזרי של מוסדות אזרחיים והאוכלוסייה כמגן אנושי לפעולות טרור. צה"ל ימשיך לפעול בעוצמה ובנחישות נגד ארגוני הטרור המשתמשים במוסדות אזרחיים כמחסה".
בשיחה עם ynet שיתף היום סגן-אלוף אבירן אלפסי, מפקד בא"ח גבעתי, בתחושות שמלוות אותו בשנה האחרונה, שאותה התחיל כמפקד גדוד צבר בחטיבה. "זו השנה המשמעותית ביותר שהייתה לי בטח כמפקד ולוחם, אולי אפילו בחיי. ב-7 באוקטובר התחלנו את שלב הלחימה - ראשית בעוטף, ולאחר מכן בכלל רחבי הרצועה", אמר סא"ל אלפסי. "תמיד האמנתי בדור שפיקדתי עליו. אני רואה איזה דור מדהים ואיזו מדינה מדהימה יש לנו. אנשים שמוכנים לעשות יותר, לסכן את חייהם, באמת ללא היסוס".
על השאלה האם השתנו דברים בהכשרת הלוחמים בחטיבה בעקבות השנה האחרונה, השיב סא"ל אלפסי כי הוא לא חושב "שהמילה הנכונה היא לשנות כי ההכשרה הייתה טובה גם לפני כן. צריך לדייק, לקיים קשר רציף עם מה שקורה במלחמה ולהפיק לקחים כי האויב בהחלט לומד, ולהזריק אותם כמה שיותר מהר לאימונים שלנו".
הצגת "תוכנית האלופים"

בתוך כך, לפני שבועיים אישר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל בוחנת את "תוכנית האלופים", שנכתבה ביוזמת האלוף במיל' גיורא איילנד, שמטרתה להיאבק בהשתלטות חמאס על הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה.
לפי התוכנית, כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים, כלומר העיר עזה על כל שכונותיה - יהפוך לשטח צבאי סגור. כלומר, כלל האוכלוסייה שנמצאת במרחב, שלפי הצבא מוערכת בכ-300 אלף איש - תידרש לעזוב באופן מיידי דרך הנקזים הצה"ליים המאובטחים.
לאחר שבוע שבו תינתן לאוכלוסייה אפשרות להתפנות - יוטל על האזור מצור צבאי מלא. לדברי הפורום, מצור זה יותיר בפני המחבלים בעיר עזה ברירה אחת - להיכנע או למות. בהצגת התוכנית פורסמה התייחסות גם לדין הבינלאומי, וצוין כי "המתווה עומד בכללי המשפט הבינלאומיים, מכיוון שהוא מאפשר לאוכלוסייה להתפנות מאזור הלחימה בטרם יוטל המצור".