מספר הנפגעים הגבוה ביותר באירוע בודד מאז טבח 7 באוקטובר: יותר מ-60 צעירים נפצעו הערב (ראשון) מפגיעת כטב"ם ששיגר חיזבאללה והתפוצץ ליד רמות מנשה. לפי מנכ"ל מד"א אלי בין, מצבם של לפחות ארבעה מהפצועים מוגדר אנוש. לפחות שישה נוספים נפצעו באורח קשה.
עשרות נוספים נפצעו באורח בינוני-קשה, בינוני או קל. חלק מהפצועים פונו במסוקים לבתי החולים שיבא בתל השומר ורמב"ם בחיפה, ואחרים פונו לבתי החולים הלל יפה בחדרה, העמק בעפולה (שרק אליו פונו 36 פצועים), בילינסון בפתח תקווה, לנידאו בנתניה וכרמל ובני ציון בחיפה. לפי בתי החולים, הפצועים סובלים מפציעות רסיסים או פציעות הדף.
יירוט הכטב"ם מעל שמי הקריות
(צילום: נועם פרסקי, נתנאל אייזק)

זירת פגיעת הכטב"ם

7 צפייה בגלריה
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
סמוך לזירת הפגיעה הערב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
חיזבאללה שיגר לפחות שני כטב"מים, וההגנה האווירית יירטה אחד מהם לאחר אזעקות שנשמעו בשעה 18:50 בגליל המערבי, כולל בעכו ובנהריה. אבל כטב"ם נוסף חדר לעומק ישראל, והפיצוץ אירע באזור רמות מנשה - לא הרחק מבנימינה - מבלי שנשמעה שם אזעקה. "היה בום מטורף, בלי שום התרעה", סיפר אחד הנוכחים.
בצה"ל מתחקרים כעת מדוע לא נשמעה התרעה, ומהתחקיר הראשוני עולה כי שני הכטב"מים ששוגרו חדרו מלבנון דרך הים. ככל הנראה מדובר בכטב"מים מהדגם "ציאד 107". הם זוהו על ידי מערכות הגילוי של צה"ל, ואחד מהם יורט כאמור, מול חופי נהריה, בעוד השני היה תחת מעקב ומרדף אווירי של מטוסי ומסוקי קרב - אולם הקשר עמו נותק בשלב מסוים. בחלוף דקות ארוכות הוא התפוצץ וגרם לפגיעה ההמונית.
חיזבאללה קיבל אחריות על המתקפה, וטען כי היא בוצעה בתגובה לתקיפות צה"ל בלבנון ובפרט בביירות. "חיזבאללה יכול להגן עדיין על לבנון והעם", נכתב בהודעת ארגון הטרור. גורם בחיזבאללה שצוטט ב"אל-ג'זירה" טען כי הארגון שיגר "נחילי כטב"מים" במתקפה. "היכולות של חיזבאללה עדיין חזקות ומסוגלות להגיע לעומק ישראל", טען הגורם.
7 צפייה בגלריה
מסוק צה"ל בבית חולים שיבא
מסוק צה"ל בבית חולים שיבא
פינוי פצועים במסוק לשיבא
(צילום: AFP PHOTO / HO / Sheba Medical Centre)
7 צפייה בגלריה
זירת אירוע נפילת הכטב"ם סמוך למועצה אזורית מנשה
זירת אירוע נפילת הכטב"ם סמוך למועצה אזורית מנשה
(צילום: גיל נחושתן )
פינוי הפצועים לבתי החולים השונים
(צילום: גיל נחושתן, ליאור אל-חי, רענן בן צור, דנה קופל, דוברות מד"א, דוברות רמב"ם)

ברשת "סקיי ניוז" בערבית נטען כי הכטב"ם "שוגר תחת כסות של מטח רקטות לגליל". בערוץ הסעודי "אל-חדת'" טענו מפי מקורות אנונימיים כי הכטב"ם "שיגר טיל" לפני שהתפוצץ. אם הטענה הזו נכונה, זו לא הפעם הראשונה שהיא מושמעת: כבר במאי טען חיזבאללה כי תקף לראשונה, באזור מטולה, עם כטב"ם שהיה מצויד ב"טילי S5" - שאחד מהם שוגר לפני שהכטב"ם "התאבד" על המטרה שלו. כלי תקשורת בלבנון טענו הערב כי במתקפה היה לכאורה ניסיון לפגוע ברמטכ"ל הרצי הלוי, אך הוא לא שהה באזור.
בסביבות 20:30 הודיע צה"ל כי חיל האוויר יירט זמן קצר לפני כן כטב"ם נוסף ששוגר מלבנון - הפעם במרחב הימי הצפוני. "יש להמשיך להישמע להנחיות פיקוד העורף המתעדכנות על פי הצורך", מסר דובר צה"ל. ב-21:23 נשמעו אזעקות גם בקריית שמונה, מטולה ויישובים נוספים באצבע הגליל. כחצי שעה לאחר מכן נשמעו באצבע הגליל אזעקות נוספות.
7 צפייה בגלריה
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם
פינוי הפצועים בזירה
(צילום: Oren ZIV / AFP)
7 צפייה בגלריה
זירת אירוע נפילת הכטב"ם סמוך למועצה אזורית מנשה
זירת אירוע נפילת הכטב"ם סמוך למועצה אזורית מנשה
(צילום: גיל נחושתן )
7 צפייה בגלריה
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם לבית חולים רמב"ם
פינוי פצועים מנפילת כטב"ם לבית חולים רמב"ם
מחכים לפצועים ברמב"ם, הערב
(צילום: ליאור אל-חי)
ממש במקביל לדיווחים הראשוניים על הפגיעה הישירה באזור רמות מנשה, הודיע פיקוד העורף על הקלות בהנחיות לאזורים מסוימים - גם באזור שבו הייתה הפגיעה. דובר צה"ל מסר כי בתום הערכת מצב הוחלט כי משעה 20:00 התעדכנו הנחיות ההתגוננות וכי באזור הנחייה העמקים - במועצה האזורית בוסתן אל מרג', עפולה, מועצה אזורית גלבוע, שיבלי, כפר תבור וחלק מיישובי המועצה האזורית עמק יזרעאל (ביישובים מרחביה קיבוץ, מרחביה מושב, עין דור וגזית) - והיישובים במועצה האזורית מגידו ויקנעם עלית באזור הנחייה ואדי ערה, יעברו ממדרג פעילות חלקית למדרג פעילות מלאה עם הגבלת התקהלויות ושירותים של עד 2,000 אנשים.
במסגרת השינויים אזור הנחייה גולן דרום (למעט ביישובים קצרין וקדמת צבי) יעבור ממדרג פעילות מצומצמת למדרג פעילות חלקית. שאר אזורי הארץ נותרו ללא שינוי בהנחיות שניתנו עד כה.
7 צפייה בגלריה
פיקוד העורף מדיניות שינוי התגוננות 13.10
פיקוד העורף מדיניות שינוי התגוננות 13.10
ההנחיות המעודכנות
(צילום: דובר צה"ל)
בתקרית הקשה הערב נפגעו כאמור יותר נפגעים באירוע בודד מאשר בכל אירוע אחר מאז טבח 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה. הפגיעה מגיעה על רקע פגיעות נוספות שנרשמו במטחים הבלתי-פוסקים של חיזבאללה לעבר יישובי ישראל - ורק ביום רביעי האחרון נרצחו דביר שרביט (43) ורויטל יהוד (45) מפגיעת רקטה בקריית שמונה. במקביל נמשכים הקרבות בפעולה הקרקעית המצומצמת של צה"ל בדרום לבנון, והבוקר נפגעו 32 לוחמי צה"ל בקרבות מול חיזבאללה - שניים מהם באורח קשה בתקרית ירי נ"ט.
בישראל מתקשים עדיין, יותר משנה אחרי פרוץ המלחמה, להתמודד עם איום הכטב"מים של חיזבאללה - ובעבר כבר דווח לא אחת על יכולתם לחמוק ממערכות ההגנה, בין היתר באמצעות טיסה בגובה נמוך. דוגמה לכך הגיעה רק לפני יומיים, בערב יום כיפור, עם הפגיעה הישירה של כטב"ם ששוגר מלבנון בדיור מוגן בהרצליה. בפגיעה שם לא היו נפגעים, בזכות הישמעות הדיירים ואנשי הצוות להנחיות פיקוד העורף.
בשגרירות צרפת בישראל גינו הערב את המתקפה של חיזבאללה, כשברקע הכעס בארץ על קריאת הנשיא עמנואל מקרון לאמברגו נשק. "אנו מזועזעים ממתקפת הכטב"ם על בנימינה, שהביאה לאבדות כבדות במיוחד. מחשבותינו עם הפצועים הרבים ועם בני משפחותיהם. חיפה או צפת, אשקלון או נתניה - שטחה של ישראל נתון מזה שנה למתקפות טרור יומיומיות של רקטות, טילים וכטב"מים. האלימות הבלתי נסבלת הזאת, שקורבנותיה הם בראש ובראשונה אזרחים, חייבת להיפסק", מסרו בשגרירות.
פורסם לראשונה: 19:44, 13.10.24