ברמת הגולן מעריכים כי מלחמה מול חיזבאללה בגבול לבנון תביא לפתיחת חזית מתואמת עם לוחמי ארגון הטרור השיעי שפועלים בתוך סוריה לאורך הגבול עם ישראל. אל מול יחידות מאומנות ושליחות של איראן שנמצאות גם הן בגבול, נערכים בצה"ל בכוחות צבאיים מוגברים כדי לתת מענה ולמנוע חזית מפתיעה.
הרקטה שנורתה שלשום (יום שבת) מסוריה לעבר יישובי דרום גולן פגעה בשטח פתוח במתחם מרעה עדרי הבקר של יודי נוקד בסמוך למושב נוב. היא לא גרמה לנזקים ונפלה הרחק מבתי התושבים. נוקד סיפר כי זו הפעם השלישית שאזור דרום הגולן מופגז משטח סוריה מאז פרוץ המלחמה.
ריאיון עם ראש מועצת גולן חיים רוקח
(צילום: ירון ברנר)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
"ההנחה היא שמלחמה מול חיזבאללה תביא גם את החזית לגולן. האיראנים מזרימים כוחות לגולן ואנחנו יודעים שהם מחכים לנו", אמר חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן. לדבריו, בגולן לא נערכים או מתכוננים לפינוי התושבים, כפי שנעשה בפעם האחרונה במלחמת יום הכיפורים ב-1973 מתוך ההבנה שכל הארץ הפכה חזית.
אירועי הירי לעבר הגולן לא היו רבים לעת עתה, אך ארגוני הטרור, כנראה תוך כדי העלמת העין של משטר אסד, מבהירים את כוונותיהם לקראת הבאות. לפני הירי אמש, נקראו תושבי נוב, אליעד ואבני איתן להיכנס למרחבים מוגנים. ביום שלישי שעבר נורו רקטות לעבר יישובי צפון הגולן, ושבועיים קודם לכן נורו כמה טילים לעבר יישובי דרום הגולן.
"זה לא משנה מי ירה, אם פלסטינים או אל-קאעידה או חיזבאללה. כולם נמצאים פה", אמר רוקח. כמו יתר ראשי היישובים המאוימים מירי של חיזבאללה, הוא מבהיר: "אנחנו קוראים לממשלת ישראל וצה"ל לחסל את האיום הזה. לא ייתכן שמחזיקים בנו כבני ערובה וברצותו הוא יורה וברצותו נוצר אש. זו מציאות מטורפת. למה מחכים? רוצים לחסל את חמאס? אוקיי, אבל תבואו גם אלינו. אנחנו לא מוכנים לחזור למקום שהוא איום".
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוחות צה"ל ברמת הגולן
(צילום: רויטרס /Evelyn Hockstein)
רוקח מאשים כי בעיני משרדי הממשלה והנהגת המדינה, באזור שלו "נחשבים לקו שווייץ ולא תושבים בקו עימות". לדבריו, "הגולן נעצר ואין לימודים ואין עבודה והתיירות נעצרה לחלוטין. החקלאות בקשיים כי לחלק מהשטחים אסור להגיע בגלל חשיפה ולמרות הכול לא קיבלנו תקציבים מיוחדים בשל המצב ויש בידינו מעט מאוד נשקים ואמצעים משלימים לכיתות הכוננות. אני מחכה לפגישה עם ראש הממשלה שיגיע אלינו ואציג בפניו את המציאות אצלנו באזור".
רוקח מצר על כך ש"תשומת הלב של הממשלה ותורמים לחיזוק העורף ממוקדת בעוטף עזה וקו לבנון ואילו הגולן לא זוכה למענה הנדרש בעת הזאת". ראש המועצה מספר כי תקציבים מיוחדים לעורף בגלל המלחמה הועברו לגליל ולנגב, אך לא לגולן.
"צריך להקים משרד לגולן כי מ'נגב גליל' קיבלנו אפס שקלים להיערכות והתמודדות עם המציאות הביטחונית הזאת שמשפיעה על כל ההיבטים", אומר רוקח. "המצב הזה דומה בכל משרדי הממשלה. הצבא ניפק לנו חלק מהנשקים וזה לא מספיק. אין לנו מספיק אפודים קרמיים וקסדות, זה פשוט אבסורד".
ראש המועצה רוקח אמר בריאיון ל-ynet Live: "אנחנו במלחמה, חד וחלק. גם אנחנו חלק מהצפון, גם אנחנו חלק מקו העימות ואנחנו חוטפים מדי פעם. אי אפשר להמשיך עם האיום הזה של חיזבאללה על כל הצפון, שמחזיק אותנו כבני ערובה בצורה הכי פשוטה. אנחנו חד וחלק דורשים להסיר את האיום. כשאנחנו מבינים מה קרה -7 באוקטובר, אנחנו כתושבי הצפון לא מסכימים לחיות תחת האיום הזה".
לסיכום אומר ראש מועצת גולן כי לתחושתו אירוע ההסלמה בצפון הולך ומתפתח למלחמה שתשלח זרועותיה לאזור שלו. "מספיק עם תפיסת ההכלה. אנחנו צריכים להבין שהם לא יתנהגו יפה אם נתנהג יפה, וצריך רק לשמוע להצהרות שלהם כי הם מבקשים להשמיד אותנו".
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוחות צה"ל ברמת הגולן
חשש גובר באזור הגולן
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
בניגוד לראש המועצה רוקח, יודי נוקד ממתחם מרעה עדרי הבקר משוכנע שהגולן יישאר שליו בצל האירועים בגבול לבנון. "לפי השיח פה בין התושבים, אנחנו מרגישים מאוד בטוחים וחושבים שעלינו להיות בשגרה. אנחנו לוקחים בחשבון שמפעם לפעם קטיושה נופלת", הסביר נוקד. עם זאת, הוא סייג כי "יש פה ושם אנשים שחוששים. כיתות הכוננות ביישובים נמצאות כמובן בדריכות מלאה וגם יש כוחות רבים שמגינים עלינו, אבל אנחנו לא בתחושת פחד או חשש".
בכל הפעמים שבהן נורו רקטות או חדרו כטב"מים משמי הגולן הסורי, כוחות הביטחון הגיבו בעוצמה. יודי סבור שהתגובה של צה"ל מונעת את הסלמת המצב הביטחוני: "ישראל נוהגת נכון כפי שהיא נהגה גם בזמן מלחמת האזרחים בסוריה - לכל כדור שעף, יש מיד תגובה. ברגע שהייתה נפילה בשבת, מיד המטוסים שלנו יצאו ושמענו אותם מסתערים ומשיבים באש. לטעמי זה משמר את ההרתעה. למדנו מהדרום כי לא צריך לחכות שימותו הרבה אנשים כדי להגיב".

נסראללה מחזיק כוחות גם בסוריה

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס בנאומו המתריס בשבת לתפקידה של סוריה במערכה: "סוריה לוקחת חלק גדול בציר ההתנגדות. העמדה המדינית הסורית חזקה וברורה, אינה נתונה לדיון. מה שברור כיום הוא כי סוריה ועל אף התנאים הקשים, מחבקת את אנשי ההתנגדות, ותנועות ההתנגדות, ונושאת גם בהשלכות של עמדה הזו. מול כל טיל או פצמ״ר, ובלי קשר לזהות של מי משגר לעבר הגולן, האויב תוקף בתגובה את שדה התעופה של דמשק וחלב, ומטרות אחרות, והורג חיילים סוריה ועוד כוחות.
"לפני כמה ימים ישראל הודתה שכטב"ם הגיע לאילת, וזה עורר פחד גדול באילת. זאת פעולה גדולה. ישראל לא הצליחה לאפיין את הצד ששיגר את הכטב"ם הזה - האם תימן, עיראק, מקום אחר? בסוף ישראל האשימה את אחת הקבוצות של חיזבאללה שפועלות בסוריה. התגובה של ישראל כמובן הגיעה לסוריה (הכוונה לתקיפה הישראלית בחומס שבה נהרגו שבעה פעילי חיזבאללה)".
בחודש שעבר דווח כי מיליציות שמזוהות עם איראן וחיזבאללה נמצאות ממערב לעיר הסורית נווה, במרחק של 10 קילומטרים בלבד מהגבול עם הגולן הישראלי. במקביל דווח מאוחר יותר כי שני טילים נורו מאזור שבשליטת צבא אסד, מערבית לעיר דרעא, לעבר רמת הגולן.
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם פרסם באוקטובר כי כוחות שמזוהים עם חיזבאללה וכוחות ההתנגדות הסורית לשחרור הגולן, פרוסים בגבול עם ישראל באזור הגולן, בין היתר באזור הכפרי-המערבי של דמשק, בעיר דרעא ובעיר קוניטרה.
בעיתון "א-שרק אל-אווסט" דווח בחודש שעבר על ההכנות בחזית הגולן: מיליציות איראניות בסוריה, כך נטען, מתכוננות לאפשרות של תקיפה ישראלית. עוד נאמר אז כי החזית הדרומית בגבול הגולן נמצאת בכוננות צבאית של מיליציות שמזוהות עם משמרות המהפכה באיראן ועם חיזבאללה, לקראת תקיפה ישראלית בשטח סוריה.
לפי הדיווח, כחלק מהגברת המוכנות ההנהגות הצבאיות בדמשק, הקצינים ואנשים שעובדים בשדות התעופה ובמוסדות צבאיים זומנו להצטרף להכנות. לפי הפרסום, נשק וציוד צבאי של חיזבאללה הועברו ממחסנים השייכים לחיזבאללה ולמשמרות המהפכה האיראניים באזורים הכפריים של דמשק ובאזור נמל התעופה הבינלאומי לכיוון הגבול הדרומי.
פורסם לראשונה: 23:25, 12.11.23