התובע המיוחד ג'ק סמית' הגיש כתב אישום חדש נגד דונלד טראמפ, בגין ניסיונותיו לבטל את תוצאות בחירות 2020. כתב האישום המתוקן מגיע בעקבות הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון בתחילת החודש שעבר: בית המשפט העליון של ארה"ב, שרוב שופטיו שמרנים, קבע כי הנשיא לשעבר זכאי לחסינות חלקית מהעמדה לדין – פסיקה שעוררה זעזוע במחנה הליברלי, והקשתה על סמית' לקדם את סעיפי האישום.
ב"משפט הקפיטול" אמור טראמפ לעמוד לדין על מעשיו ב-6 בינואר 2021, אז הסתערו המונים מתומכיו על הקונגרס וזרעו בו הרס, בזמן הישיבה לאישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. סמית' האשים את טראמפ בארבע עבירות, שהעונש המירבי על הרשעה בכולן הוא 55 שנות מאסר. סמית' טען כי ההסתערות של תומכי טראמפ על הקונגרס הייתה "מתקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה האמריקנית", והדגיש כי מה ש"תדלק" את המתקפה הזו היו "השקרים של דונלד טראמפ".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים אחוזת מאר א לגו פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים אחוזת מאר א לגו פלורידה ארה"ב
טראמפ כבר השיג את מבוקשו: משפט הקפיטול ייפתח רק אחרי הבחירות
(צילום: AP / Alex Brandon)
סמית' לא ויתר על אף אחת מארבע העבירות בכתב האישום המעודכן, אך זנח חלק מהטענות נגד טראמפ כדי לא להכשיל בעתיד את כתב האישום בבית המשפט העליון ו"להשאיר בחיים" את משפט הקפיטול: כך למשל ויתר התובע על הטענה שטראמפ ניסה להשתמש בסמכות החקירה של משרד המשפטים כדי לבטל את תוצאות הבחירות.
העליון פסל את הטענה הנוגעת למשרד המשפטים, וקבע שעל התקשורת בין טראמפ למשרדי הממשלה חלה הגנה מוחלטת מהעמדה לדין. במשרד המשפטים אמרו הערב כי כתב האישום הנוכחי "משקף את המחויבות של התביעה לכבד את הנחיות בית המשפט העליון וליישם אותן".
2 צפייה בגלריה
ג'ק סמי
ג'ק סמי
התובע ג'ק סמית'
(צילום: רויטרס)
בית המשפט העליון פסק כי אין להעמיד לדין את טראמפ בגין מעשים שכנשיא היו לו באותה העת סמכויות לעשותם מתוקף החוקה, אך אפשר להעמידו לדין בגין מעשים שביצע כאדם פרטי. מדובר בפסיקה היסטורית, משום שהיא מכירה לראשונה בסוג כלשהו של חסינות מהעמדה לדין שנשיאים זכאים לה, אך מתנגדיה טוענים כי היא רחבה כל כך עד שהלכה למעשה היא תאפשר לנשיאים לעשות ככל העולה על רוחם ותבטל את כפיפותם לחוק.
בית המשפט העליון אמנם לא קיבל את דרישתו של טראמפ לבטל כליל את האישומים נגדו, אך פסיקתו נחשבת ניצחון גדול לנשיא לשעבר. עצם הדיון בעליון דחה את פתיחת המשפט עד לאחר הבחירות. אם טראמפ ינצח בנובמבר ויחזור לבית הלבן, הוא יוכל לבטל את המשפט באמצעות התובע הכללי החדש שאותו ימנה, או לחלופין לנסות להעניק לעצמו חנינה.