הריאיון עם השר סער באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

שר המשפטים גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה שהתאחדה לקראת בחירות 2022 עם מפלגת כחול לבן של שר הביטחון בני גנץ, טען הבוקר (ראשון) כי ללא החיבור בין שתי המפלגות, יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו היה מצליח להרכיב קואליציה. "אם המערכה הייתה מתפתחת כביבי מול לפיד, להערכתי ביבי היה מגיע ל-61 מנדטים פלוס", אמר השר סער בריאיון באולפן ynet. "לפי דעתי אין ללפיד אפשרות ריאלית להקים את הממשלה הבאה".
מטרת החיבור המוצהרת של סער עם גנץ הייתה ליצור מרוץ תלת-ראשי לראשות הממשלה, אולם במערכת הפוליטית היה מי שטען כי שר המשפטים נכנס למהלך כדי למנוע אפשרות שמפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה. "בכל הסקרים שבוצעו מאז שיצאנו לבחירות, תקווה חדשה הייתה עוברת בכל מקרה", הדף סער את הטענות.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
"גנץ של היום שונה מגנץ של 2019". השר סער עם שר הביטחון
(צילום: AFP)
על החיבור עם גנץ אמר סער: "יש לנו 14 בסקר אחד, יש לנו 13 בסקר אחר. יש דבר אחד קבוע - מאז האיחוד כחול לבן-תקווה חדשה מתקבעת ככוח הפוליטי הגדול השלישי, דו-ספרתי. היה נדרש מהלך שמייצר משהו בין הגוש שנמצא שמאלה מהמרכז לבין גוש ביבי, שהוא מסוגל לבלום ומסוגל אחר כך גם לאחד, וזו הסיבה שביצענו את המהלך הזה".
מה האסטרטגיה של המפלגה המאוחדת הזאת? "להקים לאחר הבחירות ממשלת אחדות לאומית רחבה שאינה נשענת על הקצוות ובראשה עומד בני גנץ. זו האסטרטגיה, ומול האפשרות הזאת עומדת רק אפשרות אחת. ממשלה קיצונית מאוד בראשות ביבי נתניהו. מי שקורא את המפה מבין שממשלה בהרכב הנוכחי, כפי שקיימת עכשיו, לא יכולה לקום אחרי הבחירות הבאות".
כלומר, להישען על רע"מ זו לא אופציה. "משום בחינה, גם מספרית זה לא מתכנס. החלופה היא לייצר מערכת שיכולה לבלום ואחר כך לאחד. אני מאמין שעשינו את זה באיחוד".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יו"ר האופוזיציה ח"כ נתניהו. "מאוד מסוכן יהיה להפקיד בידיו את מדינת ישראל"
(צילום: EPA)
לקראת הבחירות הקרובות מתרבים סימני השאלה בדבר אפשרות שגנץ יוכל להקים קואליציה שנתמכת על-ידי הסיעות החרדיות, בעיקר עם יהדות התורה. על השאלה מי מבטיח שהחרדים ישתפו פעולה עם גנץ, השיב סער: "נשאלת השאלה מה יקרה אם נתניהו לא יגיע ל-61. אם נתניהו לא יגיע ל-61, המשחק נפתח, גם עבור המפלגות החרדיות. ממשלת מעבר כשהחרדים אינם חלק ממנה אינה דבר כל כך נפלא מבחינתם".
איך אתה מעביר את דרעי לצד שלכם? "בבחירות כל אחד עושה את שיקולי האלקטורליים - גם דרעי. אני בטוח שאתם שומעים זמירות אחרות במפלגות החרדיות למקרה שביבי לא יגיע ל-61. האם החרדים לא מעדיפים 61 עם ביבי? כן. האם החרדים לא יבחנו אופציות אחרות אם הוא לא יצליח בפעם החמישית להגיע ל-61? אני אומר שכן".
האם "רק לא ביבי" לא מיצה את עצמו? "להפך, הוא הביא לזה שלראשונה בתולדות המדינה עשינו שינוי, ולראשונה מאז סבבי הבחירות הצלחנו לשבור את ההגה לכיוון השני ולחלץ ממקום מאוד מסוכן. בשביל ללכת עם אדם מסוים אתה צריך להבין מה תוכניותיו ואם יש לך אמון בעילתו".
אי אפשר לבטל מפלגה כמו הליכוד. "לא מדובר בפסילה. אני נציג ציבור ולציבור שהולך אחריי מותר לחשוב שזה דבר לא טוב למדינה ואי אפשר ללכת איתו כראש ממשלה על בסיס אלף ואחת סיבות. ראינו את סגנון המנהיגות בוועדת החקירה ל'אסון מירון' - 'לא ידעתי, לא שמעתי'. אלוף העולם בגלגול אחריות. נותר לחשוב שזה לא טוב בשום מובן, להיאבק ולבלום את זה, ולהציג אלטרנטיבה".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"לראשונה בתולדות המדינה עשינו שינוי". השר סער באולפן ynet
(צילום: יריב כץ )
נתניהו איבד רסן בעיניך? "אין שום ספק. אנחנו רואים לאן הדברים הגיעו ולאן זה חלחל, ואני חושב שמאוד מסוכן יהיה להפקיד בידיו את מדינת ישראל עם התוכניות שאנחנו יודעים אותן - ומשמעותן פירוק מוחלט של איזונים ובלמים בשיטת המשטר שלנו. אם באים ומציעים שהממשלה תמנה את השופטים, המשמעות היא שמינויי שופטים בבית המשפט העליון יהפכו להיות שלל קואליציוני. האם אנו רוצים לחיות במדינה כזאת? אני לא, ואני משוכנע שרוב הציבור הישראלי לא".
סער ציין עוד כי גנץ עומד בראשות המפלגה המאוחדת בגלל "היעדר אגו" מצידו, והוסיף בהתייחסו לשר הביטחון כי "אני על בני גנץ תמיד דיברתי בכבוד, גם כשהייתי בליכוד. אחד היתרונות כשאתה עוזב את הליכוד זה שאתה גם נפרד מדף המסרים. בני גנץ של היום שונה מבני גנץ של 2019. הוא עבר טבילת אש מאוד רצינית בפוליטיקה, עבר את מכונת הרעל שאני מכיר היטב. הוא יצא מהקבר הפוליטי והוכיח כושר ספיגה ועמידה".
את האמירות שלפיהן בליכוד משמיעים באחרונה מסרים מתונים דחה השר סער על הסף. לדבריו, "'מחיה השפה העברית' רמי בן יהודה, אדם שעסק בבריונות כל השנה האחרונה, מתקבל בחיבוק אצל כל חברי הליכוד. זה מפחיד בעיניי שלנציגי ציבור ברמה כזו אין את עמוד השדרה להגיד שלא יישבו איתו. אחרי זה ראיתי שממשיך פולחן האישיות עם תליונים ודרכים אחרות, זה מבהיר בדיוק בפני איזו ברירה אנו עומדים בבחירות האלה".
מהליכוד נמסר בתגובה: "גנץ וגדעון כבר הקימו ממשלה עם לפיד והאחים המוסלמים. הם יעשו זאת שוב כי אין להם דרך אחרת להקים ממשלה. הציבור צריך להכריע: ממשלה לאומית יציבה בראשות הליכוד או ממשלת שמאל של לפיד, גנץ והאחים המוסלמים".