ימי ההפוגה הקרובים – ככל הנראה יותר מארבעה - עתידים להיות מורטי עצבים באופן שישרת היטב את חמאס, שאחת ממטרותיו היא להכאיב לישראלים ולהעמיק את הפילוג ביניהם. ועדיין, זו לא המטרה הראשית של הארגון. הוא בעיקר מעוניין להאריך ככל האפשר את הפסקת האש עד שתהפוך לקבועה, ולעשות זאת באמצעות הקהילייה הבינלאומית, כולל ארה"ב. זה יעניק לו שני יתרונות אסטרטגיים אדירים. הראשון: אם ישראל לא תמשיך בלחימה, ולא תשלים את ההשתלטות על כל מוקדי הטרור והשלטון ברצועת עזה, חמאס ימשיך לשלוט בה ובתושביה. אם זה יקרה, ישראל לא השיגה את המטרה החשובה ביותר שלשמה יצאה למלחמה והיא מיטוט השלטון הצבאי והאזרחי של הארגון. המשמעויות לגבי עוטף עזה וישראל בכלל הן ברורות.
המטרה השנייה של חמאס ושל פטרוניו האיראנים וחיזבאללה היא תודעתית: להכריז על ניצחון במלחמה נגד צה"ל שהחלה ב-7 באוקטובר והסתיימה בלי שחמאס והג'יהאד האסלאמי הוכרעו. אם הפסקת האש שהחלה היום (שישי) תהפוך לקבועה, הטענה הזאת תהיה נכונה. צה"ל עדיין לא השתלט על שני מעוזים עיקריים של חמאס בצפון הרצועה - ג'באליה ושג'אעיה - ובמקביל הארגון שולט ללא שום הגבלה בדרום הרצועה, שם נמצאים כל מעוזיו הצבאיים העיקריים, וגם החטופים.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו. צפו ללחץ בינלאומי
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
הטענה שזו מטרת חמאס אינה ניחוש. ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלו, המשמשים מתווכים בעסקת החטופים אבל בה בשעה הם גם תומכי חמאס, הכריזו במפורש שבכוונתם להאריך את הפסקת האש עד כמה שאפשר ולהפוך אותה לקבועה. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שהגיע אתמול לקטאר ונועד עם בכיריה, בא כנראה לוודא שזו נקודת הסיום של המשא ומתן. באותה שעה כבר הכריז נשיאו איברהים ראיסי במפורש שחמאס ניצח משום שצה"ל נוצר את האש מבלי שהשיג את אף אחת ממטרות המלחמה שלו. אם אכן הפסקת האש תהפוך לקבועה, ראיסי צדק. זה ייחשב לניצחון של חמאס בכל העולם המוסלמי וגם במערב. ההרתעה של ישראל תספוג מכה אנושה שאפשר להגדירה כאיום קיומי.
ההנחה הבסיסית של חמאס ופטרוניו מבוססת: ככל שתתארך הפסקת האש, כך יגדל הלחץ על ישראל מצד ארה"ב וגורמים אחרים במערב להפסיק את הלחימה ולהסתפק בהרס הנורא שכבר נגרם לרצועה ובסידורי ביטחון על הגבול שישפרו את תחושותיהם של תושבי עוטף עזה. גם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות אחרות באזור ילחצו בכיוון זה כדי להרגיע את הרחובות שלהן, שם מתקיימות ללא הרף הפגנות תמיכה איסלאמיסטיות בחמאס.
חמאס מצידו ישתמש בחטופים ובבני הערובה כמו ששחקן פוקר משתמש בקלפיו. כרגע ידוע מפי מקורות מקורבים למשא ומתן שחמאס מודה רק ב-50 חטופים שנמצאים בידיו, ובעוד 30-20 שנמצאים בידי "גורמים אחרים" שהוא יכול לאסוף אם יינתן לאנשיו לצאת אל פני השטח בזמן ההפוגה. מדובר בסך הכל ב-80-70 ישראלים, תינוקות, ילדים, נערות ונערים מתחת לגיל 17, וגברים ונשים מבוגרים בשנות ה-70 וה-80 לחייהם. בנוסף, אף שחמאס לא מוסר מידע, יש בידיו כ-120 צעירות וצעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, שעליהם הוא כנראה מתכוון לנהל משא ומתן נפרד שיאפשר לו להאריך את הפסקת האש בעשרות ימים, ולקבל בתמורה גם שחרור מספר גדול של אסירים ביטחוניים מבתי הכלא הישראליים.
להנהגת חמאס אין אינטרס להפר את הפסקת האש, אבל היא לא שולטת בכל פעיליה בצפון הרצועה. על פי הניסיון, אלה שעדיין נמצאים בג'באליה ובסג'עייה עדיין לא נכנעו אבל חלק ניכר מהם צפוי להיטמע באוכלוסייה האזרחית שנשארה שם, והם ינסו לברוח איתה לדרום הרצועה. אם כך, ההתנגדות הצבאית של חמאס לכוחות צה"ל בתום ההפוגה לא תהיה עזה בצפון הרצועה, אבל לפחות חלק מהברחנים הללו יתגברו את מעוזי חמאס בדרום. בנוסף, הוראות פתיחה באש שונו כך שצה"ל לא ישתמש באש חיה נגד תושבים אלא במקרה של סכנת חיים - גם אלה שינסו לחזור לצפון הרצועה.
משאיות נכנסות לרצועת עזה, הבוקר

צפויות גם הפרות של הפסקת האש מדי פעם, וייתכן מאוד שאלה לא יהיו ביוזמת הנהגת חמאס, אלא כתוצאה מכך שפעילים מקומיים שמסתתרים כרגע במנהרות לא שמעו עליה או שיצאו אל פני הקרקע וייתקלו בכוחות צה"ל במקרה. לא צריך למהר ולחדש את הלחימה כתוצאה מהפרות מקומיות כאלה, מפני שגורל החטופים חשוב יותר. רק אם יהיו הפרות משמעותיות, למשל ירי רקטי על ישראל, יהיה צורך לחשב מסלול מחדש ולמצוא דרך להזכיר לחמאס, לא במילים, שהוא חי על זמן שאול וכי שרידותו ושרידות הפעילים שיפרו את הפסקת האש לא מובטחות.

כשהמילואימניקים ייזכרו בבית

אפשר להניח שההפוגה לא תקשה במיוחד על צה"ל לחדש את הלחימה, גם אם היא תתארך בארבעה ימים לצורך שחרור חטופים נוספים. להפך, צה"ל יוכל להוציא כוחות להתרעננות, להמשיך בחשיפת מנהרות לחימה, משגרי רקטות ומטענים, ולעשות את העבודה העיקרית שהיא השמדת התשתיות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. את פיצוץ המנהרות, שעלול להתפרש כהפרת הפסקת האש, אפשר לעשות אחרי שתתחדש הלחימה. העיקר הוא לחשוף בינתיים את התשתיות ולהכין אותן להשמדה.
ההפוגה גם מאפשרת לצה"ל להתכונן ולתכנן טוב יותר את מהלכיו בדרום הרצועה, באופן שיהיו יותר יצירתיים ומפתיעים. גם איסוף המודיעין לא ייפגע בצורה אנושה כתוצאה מהאיסור על טיסה בשמי הרצועה במשך רוב שעות היממה בצפון וכל שעות היממה בדרום. לכל אמצעי ושיטת איסוף יש תחליפים.
הבעיה תהיה בעיקר מנטלית. אנשי המילואים, שהמוטיבציה והנחישות למגר את חמאס הריצו את רובם קדימה בעוצמה שלא ראיתי באף אחת ממלחמות ישראל, ייזכרו עכשיו בילדים, בבעיות בבית ובפרנסה שנפגעה. זה עלול לפגוע במוטיבציה אף שלנוכח מה שראיתי בשטח זו לא סכנה ממשית לאובדן רוח הלחימה בצה"ל.
הנעלם הגדול הוא מה יקרה אם חמאס יודיע שהוא מוכן למשא ומתן על אותם 120 צעירות וצעירים שנמצאים בידיו וידרוש לשם כך להאריך את ההפוגה באופן שתהפוך להפסקת אש ארוכת טווח. זאת תהיה הדילמה הגדולה שתעמוד בפני מדינת ישראל. חמאס מנסה לערער את החוסן הנפשי הקולקטיבי של אזרחי מדינת ישראל כשהוא משחק בציניות בקלפי החטופים. אם חפצי חיים אנחנו, צריך להיות חזקים ואסור להראות לחמאס, לתומכיו באיראן ולשלוחיהם שמאמציהם להביא לשבירה מנטלית נושאים פרי. צריך לזכור: מדינת ישראל חזקה ומאיימת תצליח לשחרר את החטופים - את כולם - מהר יותר ובלי לשלם מחיר אסטרטגי בלתי נתפס.