תושבי דרום תל אביב זועמים, ארגוני הסביבה מתנערים: באוקטובר הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי על פינוי התחנה המרכזית בתל אביב מאוטובוסים עד לסוף שנת 2023, אז מסתיים החוזה עם החברה המנהלת נצב"א. אלא שכעת מתגלים קשיים במתווה שעליו סיכמו משרד התחבורה, עיריית ת"א, רשות מקרקעי ישראל ומשרדי ממשלה נוספים.
על פי המתווה, תנועת האוטובוסים הייתה אמורה לעבור למסופים חלופיים, שאחד מהם נמצא במתחם פנורמה בעיר. על רקע התנגדות התושבים שמתגוררים סמוך למתחם, ומיוצגים בקואליציה המקומית, עיריית תל אביב נסוגה מההסכמות בשל "אתר טבע עירוני שקיים בשטח".
ימים לפני החתימה הסופית על ההסכמים, ולאחר שהושקעו עשרות מיליוני שקלים בתכנון והכנת הפינוי - העירייה פוצצה את המתווה שסוכם. בינתיים, שעון החול של משרד התחבורה אוזל, מכיוון שכדי שהתחנה תפונה בסוף שנת 2023 עליו להודיע עד לסוף החודש לחברת נצב"א על סיום ההתקשרות עמה.
ארגוני הסביבה, מצדם, מתנערים מאתר הטבע העירוני שהעירייה לטענתה גילתה בשטח. לפי גורם במשרד התחבורה, אותו "אתר טבע" הוא בור כורכר מעשה ידי אדם, שמתמלא בגשמים מדי שנה. שורה של ארגוני סביבה, בהם "מגמה ירוקה", "אדם טבע ודין", "צלול", "חיים וסביבה" ונוספים, התנערו מממה שהם מכנים "תירוץ של העירייה".
"אבן הנגף שהובאה לידיעתנו הינה אתר המסומן כטבע עירוני בתב"ע, אשר גודלו כ-10% בלבד מן המסוף המתוכנן", כתבו הארגונים לשרת התחבורה מיכאלי. "נדונו ואף הוסכמו פתרונות אשר יאפשרו את הקמת המסוף, תוך העברת האתר ושימור ערכיו הקיימים בקרבה".
הארגונים אף הציגו את נתוני המשרד להגנת הסביבה, לפיהם בסביבת התחנה המרכזית קיימות חריגות משמעותיות מערכי הסביבה המותרים על פי חוק, כשבחלק מהמדדים מדובר על 30 ו-60 אחוזים. "נתוני משרד הבריאות וקופות החולים באזור מראים כי ישנה תחלואה עודפת באופן מובהק במחלות, בין אם סרטן, מחלות נשימתיות או מחלות קרדיווסקולריות בהתאמה, בשל הזיהום המצרפי", כתבו.
יוזם המכתב, מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה" אלעד הוכמן, אמר כי "אנו פונים ישירות לשרה מיכאלי - האשמה באי סגירת התחנה תיפול על ראשך". לדבריו, "רק הודעה מיידית לחברת נצב"א על סיום חוזה התפעול יבהיר לנו באיזה צד את בוחרת להיות. נצלי את מלוא השפעתך וסמכותך על מנת לעמוד בהתחייבויותיך לסגור את המפגע התחבורתי, הסביבתי והחברתי החמור בישראל. כל פעולה אחרת תהווה מבחינתנו הוכחה נוספת להיותך שותפה לדרך שאיבדה את ערכיה, ועל הדרך גם איבדה שעת כושר היסטורית, בשל שיקולים ואינטרסים זרים שאין בינם לבין 'טבע עירוני' דבר".
גורם בממשלה אמר ל-ynet כי "ברור שהפינוי נעצר ברמה הפוליטית של ראש העיר חולדאי". לדבריו, "לא מדובר רק בבור כורכר, אבל הסיבות לא ידועות לנו והופתענו לאחר השקעת משאבים רבים", אמר. בעירייה טוענים כי הימצאות אתר הטבע העירוני הייתה ידועה כבר מ-2012, אלא שבמשרדי הממשלה טוענים שהעירייה הייתה שותפה לצוותי העבודה, ואף הוציאה צו שאיפשר פיזור אספלט על גבי האתר.
בינתיים, במשרד התחבורה מגדירים את ההודעה על סיום ההתקשרות מול התחנה המרכזית - כשאין שטח חלופי בעקבות התנגדות העירייה - כלא אחראי, משום שלטענתם המשמעות היא ביטול של 40% משירות האוטובוסים באזור תל אביב, שאמור היה לעבור למסוף פנורמה.
גם ארגוני הנשים מחו על הסחבת לאחר שכבר הושגו ההסכמות. הארגונים "מרכז אדוה", "אחותי", "איתך מעכי" ונוספים פנו אף הם לשרת התחבורה מרב מיכאלי. "התחנה המרכזית והאזור שסובב אותה ידוע לשמצה בכל רחבי הארץ כבר עשרות שנים", טענו. "כל כמה חודשים אנו מתבשרות על מקרה רצח, אונס או תקיפה מינית שאירעו באזור. סמים ואלכוהול נצפים בכל פינה.
"התחנה המרכזית עצמה נתונה במצב של הזנחה מתמדת. קומות שלמות שלא מתפקדות, מסדרונות חשוכים ללא תאורה מספקת, בקבוקי אלכוהול ומזרקי סמים זרוקים על הרצפה, שירותים מטונפים הממוקמים באזורים חשוכים ונסתרים ועוד. התנאים הלקויים הללו הפכו את התחנה המרכזית החדשה ואת סביבתה למוקד 'נוח' ומרכזי לאלימות, לתקיפות ולהטרדות מיניות כלפי נשים".
הארגונים דרשו מהשרה לקיים את הבטחתה "לנשים - הקשישות, הנערות והילדות - שצפויות להגיע בלית ברירה לתחנה המרכזית". לדבריהם, "כל עוד התחנה המרכזית עומדת ומתפקדת - נשים ימשיכו לפחד להסתובב ברחובות דרום תל אביב. כדי למנוע את ההטרדה המינית, הפשע והאונס הבא - דרוש פינוי של התחנה המרכזית החדשה. זהו הצעד ההכרחי והמתבקש לשיקום שכונות דרום תל אביב הסובלות זמן רב מדי מהזנחה".
בתוך כך, תושבי דרום תל אביב התכנסו הערב להפגנה מול העירייה. שולה קשת, יו"ר מטה המאבק לפינוי התחנה, אמרה: "ההתקפלות של מיכאלי וחולדאי מההסכם לא רק מביכה, אלא מסכנת את חיינו. אנו מפגינות היום בדרישה שישחררו אותנו מהמפגע הזה אחת ולתמיד. אנחנו דורשות לנשום אוויר נקי, אנחנו דורשות להסתובב בלי פחד ברחובות. אנחנו דורשות את הביטחון הבסיסי לנסוע בבוקר לעבודה מבלי לסכן את חיינו". היא הוסיפה: "מיכאלי וחולדאי - קיימו את הבטחתכם ועשו מה שמנהיגות אחראית ואנושית צריכה לעשות - תפנו את התחנה המרכזית".
גדי טונס ממטה המאבק אמר כי "גם בדרום העיר יש תושבים וגם להם מגיע לחיות, גם אם הם לא מהמילייה של חולדאי". לדבריו, "כשחולדאי מתעדף בור באדמה, שאיש לא שמע עליו, על פני חיי התושבים ובריאות ילדיהם - הוא מוכיח ש-23 שנים הם תקופה ארוכה מדי לכהונה, ופוגעת בקבלת ההחלטות ובכשירותו להמשיך ולכהן כראש עיר".
טונס הוסיף: "חולדאי יכול לבחור אם לעשות את הדבר הנכון ולהיזכר כמי שפינה את המפגע הגדול ביותר בתולדות העיר, או להיזכר כמי שסיים את הכהונה שלו כאדם מנותק שלא רואה את ציבור בוחריו והפקיר אותם לגורלם".
תגובת עיריית תל אביב-יפו: "אנו קשובים כל העת לתושבי כל השכונות ולנציגיהם, כאשר בכל מקרה - רווחתם של תושבי העיר תמשיך להיות בראש מעייננו. את מועד פינוי המסוף התחבורתי מהתחנה המרכזית החדשה קובע משרד התחבורה. באשר להעברת חלק מפעילות האוטובוסים למסוף פנורמה - נוכח קיומו של אתר טבע עירוני במקום וסוגיות ציבוריות נוספות, התכנון נבחן מחדש על ידי משרד התחבורה, אשר הודיע כי במצב הנתון הזה התוכנית אינה ישימה, כך שטרם גובש מתווה סופי.
"חבל שמשרד התחבורה עסוק בהאשמות, במקום למצוא פתרון יעיל ומעשי. כידוע, לכל מגרש ישנם מאפיינים ייחודיים ומורכבויות שונות, ועל פיהם יש לתכנן. קיומו של אתר טבע עירוני באזור מסוף פנורמה ידוע כבר משנת 2012, אז בוצע סקר".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.