2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
השיחות בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
צוותי המשא ומתן על המהפכה המשפטית נפגשו היום (שני) במשך שעות ארוכות בבית הנשיא, אך גם בסיום הדיונים הפערים בין הצדדים נותרו גדולים. למרות זאת אמר חבר הכנסת חנוך מילביצקי מהליכוד כי הוא אופטימי, והבהיר כי אמנם "יש הרבה על מה לעבוד - אבל יש גם עם מי לעבוד".
לדברי מילביצקי, "התחלנו לדון בנושאים לעומקם, והדיון היום עסק בשאלת הוועדה למינוי שופטים. האופטימיות שהבעתי לאחר הדיון הקודם, תאמינו או לא - עדיין קיימת. נמשיך מחר".
2 צפייה בגלריה
ח"כ חנוך מילביצקי בוועדת הכנסת
ח"כ חנוך מילביצקי בוועדת הכנסת
"האופטימיות עדיין קיימת". ח"כ מילביצקי
(צילום: אתר הכנסת)
מנגד, ביש עתיד ובמחנה הממלכתי הבהירו בדיונים כי לא יתפשרו על "פוליטיזציה" של הוועדה לבחירת שופטים. המתווה האחרון שהציגה הקואליציה לפני השהיית החקיקה, נזכיר, כלל רוב מובנה שלה בוועדה - שיאפשר לה למנות שני שופטים ללא הסכמות רחבות. לכך לא הסכימו באופוזיציה גם אז וגם היום. ביש עתיד דורשים גם לדון על כינון חוק יסוד מגילת העצמאות.
מהמחנה הממלכתי ומיש עתיד נמסר כי "צוותי המשא ומתן של המחנה הממלכתי ויש עתיד סיימו כעת פגישה בחסות בית הנשיא עם צוות המשא ומתן מהקואליציה. הצוותים הדגישו את הצורך להגיע להסכמות רחבות תוך שמירה על כל עקרונות הדמוקרטיה עליהם לא נתפשר. נמשיך לעשות כל מה שניתן כדי להגיע לחקיקה מכוננת שתחזק את הדמוקרטיה הישראלית ואת מדינת ישראל".
ח"כ רייטן: "הייתה תחושה שמערבבים אותנו"
(צילום: שמוליק דודפור)

מבית הנשיא נמסר: "הצדדים החלו לדון בנושאי הליבה, והיום הוקדש לנושא חוק יסוד השפיטה ואופן בחירת השופטים בישראל. מחר יימשכו הדיונים ויעסקו בחוק יסוד החקיקה. הדיונים התקיימו באווירה חיובית, עניינית ורצינית והצדדים מחויבים להמשך תהליך ההידברות במטרה להגיע להסכמה".
ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד כתבה בטוויטר בתום השיחות: "בתום יום שיחות נוסף בחסות הנשיא, חשוב לי לעדכן שהיה דיון ענייני שבו שבנו והדגשנו את חשיבותה של ישראל יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות ובפרט את עצמאות מערכת המשפט. יש פערים בין הצדדים, אבל יש גם דיון ענייני והבנה שצריך לתת הזדמנות אמיתית להגיע להסכמות".

אתמול מפלגת העבודה, נזכיר, פרשה משיחות ההידברות בבית הנשיא, וחברת הכנסת מהמפלגה אפרת רייטן אמרה היום בריאיון לאולפן ynet כי "זה לא סוד שהיינו חשדניים, גם כלפי הכוונות האמיתיות של נתניהו והשליחים שהוא שולח, כי אני לא יודעת אם באמת הוא רוצה להגיע להסדר או אם הוא יכול להגיע להסדר. גם היום הם מודים בזה, שמה שהם הציעו היה לקחת אותנו למדינה דיקטטורית לגמרי. הגענו לבית הנשיא ואמרנו להם 'אנחנו כאן'. שווים. סיעה שמגיעה להילחם ולהביע את דעתה, כפי שנלחמנו בוועדת החוקה. אולי זו בכלל אפילו שיטה או תרגיל של הקואליציה, של 'בואו נרדים את המחאות האלה'".
לדברי רייטן, "הגעתי להחלטה הזאת בלב כבד, כי אני באתי להילחם. לצערי יש שם מין הפרד ומשול בשיחות, ויש שם מידור, ואנחנו לא מקבלים את זה. הייתה תחושה שמערבבים אותנו. מצד אחד ניהלו איתנו שיחות ישירות ומצד שני לא זימנו אותנו לשיחות אחרות. אפילו היום, כשמתנהלות השיחות, עד אתמול בצהריים לא קיבלנו זימון".

פרופ' יובל אלבשן, שהציע לפני כחודש מתווה משפטי משלו ביחד עם שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, אמר בריאיון ל-ynet radio כי "המתווה לא היה אמור להיות מודלף. מי שהוציא אותו, אני חושב שרצה לחסל אותו, כמו את שאר הדברים. יכול להיות שהכוונות שלו טובות כי כל מתווה פשרה הוא לא טוב, אז יכול להיות שזה מתאים לו המלחמה הזאת".
בתוך כך, חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד תקפה בריאיון ל-ynet radio את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ואמרה כי "פניתי לשר המשפטים לוין וביקשתי ממנו בהתאם לסמכותו להעמיד אותה לדין. היא הפרה את כלל האתיקה החשוב ביותר של שופטים כשהיא הביעה דעה על עניין ציבורי שבמחלוקת". לדברי גוטליב, "הנשיאה חיות ירדה מתחת לקו הראדר, וגם אני שואלת איפה היא. למה היא לא יוצאת לאחד את העם שפילגה ומודה שטעתה".