3 צפייה בגלריה
הטכניון
הטכניון
הטכניון
(צילום: Shutterstock)
המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר תשבית מחר (שני) את הלימודים בכל האוניברסיטאות, בשל "מבוי סתום במשא ומתן בנוגע להסכם השכר, שמנוהל בחוסר תום לב ובדרך בלתי מקובלת". האוניברסיטאות שבהן ישבתו מחר הן אוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר אילן, הטכניון ומכון ויצמן.
מלבד השביתה מחר, במהלך השבוע ישבתו המרצים באוניברסיטאות לסירוגין. ביום שלישי יושבתו הלימודים באוניברסיטת חיפה ובטכניון, ביום רביעי יושבתו הלימודים באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בר אילן ובמכון ויצמן, וביום חמישי יושבתו הלימודים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן גוריון.
המועצה המתאמת החליטה לפתוח בשורה של צעדים ארגוניים לאחר שלטענתה במשך חודשים ארוכים ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), משרד האוצר והוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) אינם נותנים מענה ענייני לדרישתם לתיקון השכר, בגין השחיקה שחלה בו מאז שהסתיים ההסכם הקודם.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב. שביתה מחר, וגם ביום רביעי
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
יו"ר המועצה המתאמת, פרופ' ענת זעירא, אמרה כי ההסכם הקיבוצי של הסגל הבכיר נגמר בסוף שנת 2019 ושכר המרצים בישראל נשחק מאז בשיעור של 8.75%. "את ראשי האוניברסיטאות ואת משרד האוצר זה לא ממש מטריד, ולא נראה שיש רצון לחתום איתנו על הסכם חדש", אמרה פרופ' זעירא. "מדהים להיווכח שעד היום, למרות חודשים של דיונים ובקשות חוזרות ונשנות מצדנו, עדיין לא קיבלנו מסגרת תקציבית ברורה, שהיא התנאי והפתיח לכל משא ומתן כלכלי".
"מאז שהתפרסמו עקרונות ההסכם של ההסתדרות הכללית נאמר לנו שנקבל הסכם דומה", המשיכה פרופ' זעירא. "ואולם, ההצעות שהגיעו בשלוש פגישות שהתקיימו בחודש האחרון, ולאחר חודשים ארוכים של המתנה וגרירת רגליים, נמוכות משמעותית ממה שקיבלו הארגונים האחרים. מדובר בניהול משא ומתן בחוסר תום לב ובדרך בלתי מקובלת באופן שהביא את המשא והמתן למבוי סתום".
3 צפייה בגלריה
ענת זעירא
ענת זעירא
"הגיעו מים עד נפש". פרופ' ענת זעירא
לדבריה, המועצה המתאמת נמנעה במשך זמן רב מנקיטה בצעדים ארגוניים מתוך רצון טוב להגיע להבנות, וגם כשהכריזה על סכסוך עבודה היא נקטה בעיצומים מדודים וזהירים מאוד כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בסטודנטים ובשגרת הלימודים.
"קיווינו שלא להגיע לשלב הזה, אבל ההתנהלות המתמשכת של הנהלות האוניברסיטאות בעידוד גורמי המדינה פשוט לא מותירה לנו ברירה אחרת פרט לצעדים ארגוניים, שעתידים להחריף ככל שלא נגיע להסכם בקרוב". אמרה פרופ' זעירא. "אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר, אלא לעדכן את שכרנו בהתאם לשחיקה שספג השכר, שהפכה משמעותית עוד יותר נוכח האינפלציה המתגברת במשק וחוסר הוודאות הכלכלית שמאפיינים את התקופה הנוכחית. אנחנו דורשים מסגרת תקציבית ברורה והוגנת כדי שאפשר יהיה להתקדם במשא ומתן. אנו יוצאים למאבק נחוש על הסכם שכר הוגן, על תנאי העבודה של חברי הסגל, על זכותנו להיות מאורגנים, על עצמאותנו כחוקרים וכחוקרות ועל עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה כולה".

בריאיון ל-ynet radio אמרה פרופ' זעירא: "אני חושבת ששביתות הן דבר שצריך להשתדל להימנע ממנו, וגם עשינו את זה. גילינו סבלנות רבה מאוד ונמענו מצעדים ארגוניים מתוך רצונות להגיע להבנות אבל שמענו הרבה תירוצים - 'קורונה', 'זה לא זמן לדבר על הסכמי שכר', 'נדבר אחרי שתהיה ממשלה', 'עד שלא תיהיה מדיניות שכר של הממשלה אי אפשר לדבר על מסגרת תקציבית', או התירוצים האחרונים שהיו להמתין להסכם המסגרת של ההסתדרות הכללית. אבל יש הסכם מסגרת להסתדרות הכללית ולנו אין, אז הגיעו מים עד נפש.
"שביתות תמיד פוגעות במקבל השירות או במי שניזון ממבצע השביתה, וצר לי על זה. אנחנו נגררנו לשביתה הזאת שלא ברצוננו, אנחנו לא ששנו לשביתה. אנחנו חיכינו תקופה מאוד ארוכה עם הצעדים הארגוניים גם כשנקטנו בצעדים מאוד זהירים ומדודים במהלך חופשת הסמסטר לפני חודשיים-שלושה, עשינו זאת בזהירות רבה מתוך התחשבות מקסימלית בסטודנטים כדי לא לפגוע בבחינות הסמסטר שלהם. אבל גם עכשיו, השביתות לא חייבות להימשך 90 יום כמו השביתה הקודמת שהייתה. אפשר לסיים אותה תוך שבוע אם נקבל את המסגרת שבמסגרתה נוכל לנהל מו"מ".
מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר בתגובה: "הופתענו מאוד לקבל את הודעת נציגי הסגל הבכיר על השביתה בשבוע הבא, זאת בעיצומו של מו"מ אינטנסיבי עם המועצה, בהשתתפות ור"ה, ות"ת והאוצר, ולאחר שבשבועות האחרונים הועלו הצעות קונקרטיות שהולמות את הסכמי השכר במשק, מתייחסות להסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה להסתדרות לאחרונה ומתייחסות למסגרת התקציבית. יצוין כי נציגי ור"ה במו"מ הביעו התנגדות למעבר למתווה של חוזים אישיים, על אף שהנושא נכלל בהסכמים אחרים שנחתמו לאחרונה.
"לאור זאת, אנו סבורים שמדובר בשביתה מיותרת שתפגע בסטודנטים, קוראים לסגל להגיע לישיבות המו"מ שכבר נקבעו ולהימנע ממהלכי סרק חד צדדים אשר ודאי לא תורמים לרצון להגיע להסכם משותף לטובת כלל המערכת".