23 ימים אחרי תחילת המבצע ברפיח, השלים צה"ל שליטה מבצעית מלאה בציר פילדלפי עם איסוף מודיעיני ובאש על המרחב - מלבד חלק קטן מאוד ליד החוף ומלבד אזור תל א-סולטאן שנשלט מרחוק על ידי הכוחות. בצבא אומרים שבכך צינור החמצן מסיני לחמאס נגדע. כ-20 מנהרות אותרו באזור, והנתונים לגביהן הועברו למצרים. לא בהכרח כולן מנהרות הברחה, ועדיין לא ברור אם כולן מנהרות חוצות.
כך נראתה המנהרה שחשף צה"ל ליד מעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

במזרח רפיח הושמד תוואי מנהרה שאותו כינה צה"ל "משמעותי". לוחמי חטיבה 401, בשיתוף יחידת יהל"ם ו-504 הפועלים תחת אוגדה 162, הגיעו לפיר הנמצא 100 מטרים ממעבר רפיח - והוביל לתוואי המנהרה ששימש את חמאס להתקפות ולפעילות הגנה נגד כוחות צה"ל.
התוואי מתפצל לכמה תוואים שונים ובעומקים שונים. אורכה של כלל התוואי הוא קילומטר וחצי והוא הכיל כמה דלתות הדף. בפשיטה בתוכו אותרו אמצעי לחימה רבים ובהם טילי נ"ט לטווח קצר, קלצ'ניקובים, מטענים ורימוני נפץ. בצה"ל גם אמרו כי התוואי הכיל בתוכו חלל שהייה, שירותים וחדרים נוספים. כלל התוואים והמתחמים הושמדו.
הרמטכ"ל בהערכת המצב ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים הערכת מצב וסיור באזור רפיח - ואמר: "לפרק את חמאס לחלוטין זו משימה לאומית של מדינת ישראל". בסיור, שערך עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, אמר הרמטכ"ל: "חטיבת רפיח היא האחרונה שנשארה עם כל היכולות, ולכן אנחנו רוצים לפרק אותה. אבל אנחנו נעמיק את ההישג ונביא את חמאס למקומות מאוד נמוכים".
"זה דורש הרבה מאוד מקצועיות, זה דורש הרבה מאוד נחישות, זה דורש הרבה מאוד ערכיות", הוסיף. "אני יוצא מפה עם הרגשה שיש כאן עשייה מאוד מקצועית ואיכותית. אתם מתקדמים, יש כאן הישגים גבוהים".
אתרי שיגור שאותרו באזור ציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
תיעוד של אתרי השיגור שאותרו על ידי לוחמי צקח 401
תיעוד של אתרי השיגור שאותרו על ידי לוחמי צקח 401
אתרי שיגור באזור
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
האחיזה על ציר פילדלפי שבין מצרים לרצועת עזה צפויה להישאר בידי צה"ל כנכס קרקעי, בדומה לפרוזדור הביתור נצרים בצפון הרצועה - כנראה כמנוף מדיני על חמאס להמשך המשא ומתן לעסקת חטופים.
בנוסף, צה"ל שולט על 82 פירים ליד הגבול שיחקרו ויושמדו בהמשך. הכוחות איתרו לאורך הציר עשרות רקטות מוכנות לשיגור לשטח ישראל בבורות שיגור ובמבנים ארעיים שהוצבו שם במכוון, ובטווחים של 10 עד 40 מטרים מהגדר - כי חמאס ידע שצה"ל לא יתקוף על הגבול עצמו. חלק ממשגרים אלו הופעלו בשבעה באוקטובר.
"פעלנו במרחב רפיח לפי תכנית מסודרת ובחופש פעולה", אומרים בצבא, "הגענו לשליטה מבצעית עם יתרון על חמאס וזה הישג משמעותי. חמאס איבד נכס חשוב בהעברות האמל"ח".
3 צפייה בגלריה
סמ״ר אמיר גלילוב, סמ״ר אורי בר אור וסמ״ר עידו אפל
סמ״ר אמיר גלילוב, סמ״ר אורי בר אור וסמ״ר עידו אפל
שלושת הלוחמים שנהרגו אתמול, מימין: אמיר גלילוב, עידו אפל ואורי בר אור
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
 סלאמה ברכה בדרגת תא"ל, מנהל אספקה ​​וציוד במשטרת עזה
 סלאמה ברכה בדרגת תא"ל, מנהל אספקה ​​וציוד במשטרת עזה
איש חמאס סלאמה ברכה, חוסל בהפצצה בחאן יונס
ממרחב רפיח שוגרו 70 רקטות בתקופה שלפני המבצע. את המבצע מובילה אוגדה 162 מול פירים ובתים ממולכדים רבים שמפעילים גדודי חמאס המקומיים.
באירוע אתמול ליד דהנייה פעלו לוחמי גדוד 50 במרחב ליד בית ספר ומסגד, כאשר שני מטענים הופעלו במבנה. שלושה לוחמים נהרגו בתקרית זו. בפעולה במרחב שכונת סברא במרכז הרצועה חוסלו אתמול 10 מחבלים על ידי כוחות אוגדה 99.
בינתיים, הפלסטינים מדווחים על עימותים קשים וחילופי אש בין מחבלים לכוחות צה"ל שנמצאים ברפיח, באזורים טל זוערוב, מחנה הפליטים יבנא ושכונת אל-תנור.
מוקדם יותר היום דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי סלאמה ברכה, מנהל אספקה ​​וציוד במשטרת עזה שדרגתו מקבילה לתא"ל, נהרג בהפצצה בחאן יונס, דרומית לעיר עזה. לפי הדיווחים, אחיו של ברכה היה בכיר בגדודי גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, והוא חוסל ב-2018.