חיזבאללה הוא הרבה יותר מ"גוף צבאי" עבור לבנון. הוא לא מסווג כארגון טרור במדינה, אלא כ"קבוצת התנגדות לגיטימית". יש לו זרועות חברתיות, כלכליות, תרבותיות ופוליטיות. נציגיו הם חלק מההנהגה הפוליטית של לבנון, ועליהם פיקד מלמעלה בשנים האחרונות מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, שחוסל בשישי האחרון. לכן כעת, עם החלל שנותר אחרי מותו, ניתן לצפות לתמורות פוליטיות, ביטחוניות וצבאיות בלבנון עמוסת המשברים.
2 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בצידון
הפגנות נגד ישראל בצידון
הפגנות נגד ישראל בצידון, אחרי החיסול הדרמטי. טלטלה במדינה עמוסת משברים
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
זרמים שונים בלבנון מנסים להדגיש בימים קשים אלה עבור מדינתם את הצורך באחדות. מספר העקורים הסופי עדיין לא ידוע, ולפי הערכות ייתכן שמגיע למיליון בני אדם, וגם נזקי התקיפות שנמשכות גם ברגעים אלה טרם התבררו. העיתון הלבנוני "א-נהאר", שאינו מזוהה עם הקו של חיזבאללה, פרסם אתמול (ראשון) מאמר תחת הכותרת "זה זמן של אחדות. רק אחדות". נכתב כי לבנון מעולם לא עמדה בהיסטוריה הקרובה או הרחוקה שלה עם מצב כזה של סכנה להתפוררות המדינה, ואקום נשיאותי ושיתוק המוסדות, בשילוב סכנת התקיפות הישראליות.
במשך עשרות שנים חיזבאללה לא הכיר מנהיג אחר מלבד נסראללה. מדובר בדמות שהייתה אחראית לשינוי הנוף הפוליטי בלבנון ובאזור כולו. חיסולו מעלה שאלות לגבי עתיד הארגון בלבנון ומחוץ לה, ועתיד העימות מול ישראל, כאשר חלק מהגורמים הפוליטיים בלבנון התנגדו מלכתחילה לכניסה למערכה מול ישראל "כתמיכה בעזה", והתבטאו נגד חיזבאללה בצורה ברורה בחודשים האחרונים.
הפרשנים הלבנונים והערבים ניסו ביממה האחרונה להעריך מה יהיה העתיד הפוליטי של לבנון. חוקר לבנוני בשם מוחמד עלי מוקלד, שהתראיין לערוץ BBC בערבית, אמר כי החיסול עשוי להוות הזדמנות עבור חיזבאללה לחזור ל"עמדה מתונה יותר ולחפש הסדרים שיאפשרו למדינת לבנון להחזיר את ריבונותה על כל שטחה". לדבריו, חיסולו של נסראללה עשוי לפתוח דלת לפתרון מדיני בלבנון, כולל בחירות לנשיאות. הוא הוסיף כי היעלמותו של נסראללה מהזירה הפוליטית יכולה לחלק את חיזבאללה ל"תנועה קיצונית קטנה, כאשר הרוב יחזרו לחבק את המדינה הלבנונית ויינטשו את הפרויקט האיראני".
תיעוד התקיפה שבה חוסל נסראללה בביירות

עתידו של הארגון תלוי כמובן גם בשאלה נוספת שעלתה בימים האחרונים - מי יהיה מחליפו של נסראללה, כאשר לא בטוח כלל שהשמות המיועדים לרשת אותו, בראשם ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה האשם ספי א-דין, יוכלו לשלוט בארגון כמו המזכ"ל שחוסל, שתואר כבעל "אישיות יוצאת דופן המסוגלת לאחד שורות". ברשת אל-חדת' הסעודית כבר דווח כי הוא נבחר על ידי מועצת השורא של ארגון הטרור השיעי, אך הדבר טרם פורסם בערוצים המזוהים עם חיזבאללה, ובהמשך ארגון הטרור אף הכחיש את הדיווחים השונים בנושא, והודיע כי "אין להם כל ערך" עד שיפרסם הצהרה רשמית.
חוקרת עיראקית בשם סוהאד טאלאבאני פרסמה מאמר שבו כתבה כי חיסולו של נסראללה, ברמת הארגון, יביא למצב של כאוס פנימי. לטענתה, אף ארגון ששלט בו אדם במשך תקופה כל כך ארוכה ועם מאפיינים כל כך ייחודיים לא יכול למצוא בקלות חלופה. לדבריה, החיסולים הנוספים שביצעה ישראל מגבירים גם הם את הכאוס בשורות הארגון, לפחות באופן זמני. כמו כן, ציינה טאלאבאני כי מותו של נסראללה ישפיע בצורה עמוקה גם על המצב הפוליטי בלבנון, שכן חיזבאללה נחשב לשחקן מרכזי בזירה הלבנונית והשפעתו הפוליטית עולה על הצבאית.
נסראללה היה דמות כריזמטית שהשפיעה על החלטות פנים לבנוניות ועל האיזונים העדתיים והפוליטיים בין הכוחות השונים. כעת ייווצר ואקום, לא רק בתוך חיזבאללה - אלא בפוליטיקה בלבנון בכלל. הוואקום יכול להחריף את המתחים ולהביא לעימותים בין גורמים שונים המעוניינים להגביר השפעתם. טאלאבאני דיברה גם היא על אפשרות של התפוררות מבנה ההנהגה המרכזי של חיזבאללה, כך שייווצרו תתי-קבוצות בעלות נאמנויות שונות, מה שעלול להוביל להיחלשות יעילות הארגון ככוח מאוחד. אפשרות נוספת היא שמעצמות אזוריות התומכות בחיזבאללה, כמו איראן, יתערבו כעת יותר כדי לנסות לבנות מחדש את ההנהגה. ייתכן שזה יצליח וייתכן שלא.
חיסולו של נסראללה ישפיע על לבנון, צבאית ופוליטית, אך מוקדם לדעת באיזה היקף וכיוון. מדובר בתחומים שלא היו ממש בהירים בלבנון גם לפני מותו. השאלה המרכזית שעולה היא אם הארגון יתגבר על הכאוס הפנימי שנוצר, ישמור על הלכידות שלו ויישאר שחקן מרכזי בזירה הפנים לבנונית ובציר השיעי-איראני, או שאנחנו ניצבים רגע לפני שינויים משמעותיים בלבנון ובאזור.
2 צפייה בגלריה
הריסות בביירות
הריסות בביירות
ההריסות בביירות. הכאוס ומעורבות איראן - מותו של נסראללה יטלטל את לבנון גם מדינית
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בחיזבאללה מנסים לשדר "עסקים כרגיל" - ללא הצלחה

ניתן לומר שארגון הטרור המסודר יצא מאיזון. מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" לקיחות האחריות של חיזבאללה פורסמו בצורה מסודרת, ואפילו ממוספרת. לכל יעד שהותקף בישראל צירף ארגון הטרור מפה עם המיקום שלו, למקרה שבישראל לא יבינו לאן הוא התכוון לירות.
במהלך המלחמה ניתן היה אפילו לראות את תהליך הלמידה של ארגון הטרור בכל הקשור לפרסום לקיחות האחריות. הם הפיקו לקחים והנגישו את המידע לציבור, ולאחרונה אפילו שינו שוב את עיצוב ההודעות.
אחרי פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר והחיסולים האחרונים בלבנון הדברים השתנו. הארגון אמנם ממשיך לפרסם לקיחות אחריות על ירי לשטח ישראל, אבל כמעט רק לקיחות אחריות. חיזבאללה הודיע ביומיים האחרונים על חיסולו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, על חיסולו של מפקד חזית הדרום עלי כרכי ועל חיסולו של נביל קאוק, שהיה ראש יחידת הביטחון המונע של חיזבאללה, אך בצורה שונה מהרגיל - בלי תמונות, עם מעט מאד פרטים ביחס לדיווחים בעבר ובלי מועדי הלוויות.
בחודשי המלחמה חיזבאללה נהג לפרסם את שמותיהם ותמונותיהם של הפעילים בארגון שחוסלו. בכל הדרגות. בימים האחרונים גם זה לא קורה כלל, למרות שמספר המחוסלים בשורות ארגון הטרור גדול מאוד.
נראה כי חיזבאללה מנסה להפגין שגרה, אך ללא הצלחה. האם זה בגלל שהגורמים שהיו אמונים על המערך התקשורתי כבר אינם איתנו ואינם מתפקדים? ואולי זה כאמצעי זהירות אחרי החדירות לארגון שהפגינה ישראל בשבועות האחרונים? בכל אופן, נראה כי נושאים אחרים מטרידים אותם כעת והסדר הופר. מי שממשיך לאורך כל המלחמה לפרסם בעקביות הוא שופר חיזבאללה, עלי שועייב, כתב ערוץ אל-מנאר המזוהה עם ארגון הטרור, שנראה כי האירועים האחרונים לא הפריעו לשגרתו.
פורסם לראשונה: 23:41, 29.09.24