יותר מחודש אחרי הפיגוע בכרמיאל, שבו מחבל ערבי-ישראלי דקר למוות חייל צה"ל ופצע קשה את חברו, ל-ynet נודע כי בדרג המדיני התקבלה החלטה שלא להרוס את ביתו ביישוב הסמוך נחף. ההחלטה התקבלה בניגוד להמלצת המשטרה, אך בהתאם לחוות דעת של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) שסבר שיש להימנע מהריסת הבית.
תיעוד הפיגוע בקניון חוצות שבכרמיאל

1 צפייה בגלריה
סמל אלכסנדר יקימינסקי ז"ל עם אחיו איליה בן ה-11
סמל אלכסנדר יקימינסקי ז"ל עם אחיו איליה בן ה-11
סמל אלכסנדר (סשה) יקימינסקי
(באדיבות המשפחה)
מדיניות צה"ל בשטחי יהודה ושומרון הביאה בשנים האחרונות להריסת עשרות בתי מחבלים, ואף הואצה ביתר שאת ובאופן מהיר מאז טבח 7 באוקטובר. בדרג המדיני התלבטו בשבועות האחרונים אם להרוס את ביתו של המחבל ג'וואד רביע (20) שהרג את סמל אלכסנדר (סשה) יקימינסקי (19) מנהריה, נהג משא כבד בגדוד 71 בחטיבה 188, ופצע קשה את חברו לגדוד בקניון "חוצות כרמיאל".
בשב"כ המליצו בחוות דעת שגובשה בנושא להימנע מהרס הבית, ככל הנראה כדי להכיל את האירוע ולהימנע מאלימות של ערביי הגליל ומפיגועי השראה נוספים בצפון. בכירים בדרג המדיני העדיפו לאמץ את ההמלצה, ובעקבות כך הבית של המחבל ביישוב נחף עומד על תילו.
במחוז הצפוני של המשטרה גיבשו המלצה הפוכה, שכן כללה את האמצעי המרתיע נגד משפחת המחבל, ולכל הפחות לאטום את הבית - בדומה לסנקציות שהוטלו בעבר על בתי מחבלים ממזרח ירושלים. כבר ביום הפיגוע התבטאו קצינים בכירים מהמחוז הצפוני בדבר ההיערכות להריסת בית המחבל בלב הגליל.
במקביל, המשטרה עצרה אז את קרובי משפחתו של המחבל, אך נאלצה בהמשך לשחרר אותם לאחר שהתברר כי "אין ראיות" שקושרות בין הכוונות של רביע לקרובי משפחתו.
גורמי ביטחון הסבירו כי עמדת שב"כ מבחינה היסטורית בנוגע לבתי מחבלים ערבים-ישראלים שנושאים תעודת זהות כחולה, היא שיש לבדל בינם לבין מחבלים פלסטינים מיהודה ושומרון. הטיעון של שב"כ הוא שכמות הפיגועים שביצעו מחבלים ערבים-ישראלים היא זעירה לעומת אלו שביצעו מחבלים פלסטינים.
בשב"כ סירבו להתייחס לחוות הדעת בעניינו של המחבל מנחף, גם מהמשטרה לא התקבלה התייחסות להחלטה.
בהכנת הכתבה השתתפו יאיר קראוס וחסן שעלאן