2 צפייה בגלריה
יחברו לרשימה אחת? קארה, שקד ואורבך
יחברו לרשימה אחת? קארה, שקד ואורבך
יחברו לרשימה אחת? קארה, שקד ואורבך
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')
שרת הפנים איילת שקד הזמינה הבוקר (יום ראשון), זמן קצר אחרי הפרידה מיועז הנדל, את אביר קארה וניר אורבך לפגישות. קארה ואורבך, נזכיר, היו חברים בימינה בכנסת הקודמת - אך בבחירות הנוכחיות לא חברו לרשימה של שקד והנדל, ואף התבטאו לא אחת נגד הדרך שבה בחרה שקד לפני הפיצול. הבוקר הודתה שקד ש"עשתה טעויות" בעבר, על רקע הצטרפותה לממשלת בנט-לפיד, וסימנה בפירוש את המסלול שאליו היא חותרת כעת - ממשלה בראשות נתניהו.
קארה, שהקים את מפלגת "חופש כלכלי" אחרי שלא היה חלק מהשותפות של הנדל ושקד, טען בשבוע שעבר ב-ynet radio כי הסיבה שאינו רץ ברשימת "הרוח הציונית" היא מועמד מספר 3 שהוצב בה - אמיתי פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי לשעבר. "איילת החליטה להציב אותו במקום 3, למרות שהוא מגיע מהלובי החקלאי", טען. "ללוביסטים של יוקר המחיה בכנסת יש מספיק נציגים. הלובי החקלאי מייצג את מועצת הדבש, מועצת הלול, מועצת הפרח ומועצת הצמח, ולא את הציבור הרחב. כי הוא רוצה לדאוג לקבוצת לחץ מסוימת על חשבון כלל הציבור". עם זאת, הוא הדגיש כי בינו לבין שקד יש "יחסים טובים".
אורבך ביולי: "שקד צריכה להתפטר מהממשלה"
(צילום: שמוליק דדפור, סטס קופולו)

אמיתי פורת באולפן ynet, הבוקר
(צילום: אבי חי)

פורת, נציין, לא עזב את שקד בעקבות הפיצול - ואמר הבוקר ל-ynet radio ולאולפן ynet כי אם לא תהיה ברירה, המפלגה בראשות שקד תשלים לנתניהו את המנדט ה-61, על אף ש"ממשלה צרה היא צרה צרורה". לדבריו, "אנחנו צריכים לפעול לממשלה רחבה ויציבה כי זו המטרה האמיתית שלנו. אבל כשנמצאים בין שתי ברירות רעות (ממשלה צרה או ממשלה בראשות מחנה המרכז-שמאל), נבחר את הברירה הפחות רעה - בדיוק כפי שימינה עשתה בצומת הדרכים של הפעם הקודמת".
אורבך, שהיה אחד הגורמים הבולטים לפיזור הכנסת אחרי פרישתה של עידית סילמן, אמר בחודש יולי האחרון באולפן ynet כי שקד צריכה "לקבל את ההחלטות הנכונות", שהן לדבריו חזרה לגוש הימין ותמיכה ביו"ר הליכוד בנימין נתניהו. "אם היא תקבל החלטה כזו, היא צריכה באותו רגע לעזוב את הממשלה", אמר. אורבך הודה כי גם אם שקד תודיע שהיא תומכת בנתניהו וגם אם לא, "הסיכויים שלה להצליח לא גבוהים".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל וצבי האוזר
יועז הנדל וצבי האוזר
"הבנו ששקד לא איתנו". הנדל והאוזר
(צילום: מוטי קמחי )
שקד עצמה, כך נראה, החליטה להיפרד מהנדל ומהאוזר בדיוק על סוגיית המחנה שאליו משתייכת בעיניה מפלגתה. היא אף הודתה בפוסט שכתבה בפייסבוק: "נכון, עשיתי טעויות. אין בן אנוש שחף מטעויות. כשליחת ציבור קיבלתי החלטות שחלקן התבררו כמוטעות. אבל תמיד, פעלתי כשטובת מדינת ישראל בלבד לנגד עיני. כעת צריך ללמוד לתקן ולהסתער קדימה. אני היום חוזרת הביתה למקום בו הלב שלי נמצא. נבנה מחדש בית לימין המעשי והאחראי, וכמובן לציונות הדתית, על כל גווניה - ספרדים, אשכנזים, דתיים, מסורתיים, ממרכז הארץ ומההתיישבות אותה אני כל כך אוהבת".
שקד טענה הבוקר, אחרי הודעת הפיצול, כי "הנדל והאוזר הבהירו כי במידה ולא תקום ממשלת אחדות, הם יעדיפו לגרור את המדינה לבחירות נוספות, מאשר להקים ממשלת ימין. זו אופציה חסרת אחריות שלא תעלה על הדעת. על אף הצהרות חוזרות ונשנות של השניים, הם עדיין שבויים במחנה 'רק לא ביבי', ובשיח השנאה והחרמות ששקד מנסה לעצור. השיח הזה גורר את המדינה לבחירות פעם אחר פעם, מביא לאי-יציבות ומרסק את ישראל".
צבי האוזר, שותפו של הנדל, אמר הבוקר ל-ynet radio שהסיבה לפיצול בינם לשקד היא ההבנה שיו"ר ימינה תשלים לבנימין נתניהו את המנדט ה-61. "כשהבנו ששקד לא איתנו, אמרתי לעצמי שאינני מוכן לשטות בבוחרים", אמר. הנדל עצמו, שהודעתו על פירוק השותפות פורסמה לראשונה ב"ידיעות אחרונות", אמר כי הוא "לא יכול להשלים עם האפשרות שהרוח הציונית תעניק לביבי ממשלה צרה. אפילו סיכוי קלוש לכך. זה לא עניין בשוליים". הנדל והאוזר מתנגדים לממשלה בראשות נתניהו שבה יהיה חבר גם איתמר בן גביר, וקוראים לממשלת אחדות רחבה - בעוד שקד כאמור מוכנה להשלים לנתניהו את המנדט ה-61 אם לא תהיה אפשרות אחרת.
על אף שפורת אמר בריאיון שלו כי המפלגה בראשות שקד לא תתמוך ב"ריסוק מערכת המשפט", בפיטורי היועמ"שית ובהעברת חוק צרפתי עבור נתניהו, האוזר טען כי ממשלה בראשות נתניהו תוביל בדיוק לדברים האלה. "אני חושב שיש רבבות אנשי ימין שלא מסוגלים להצביע למפלגות שאומרות שייתנו לנתניהו 61", אמר. "אני חושב שהם יישארו בבית ולא יצביעו, וזה יהיה לנתניהו את המנדט ה-61. חייבים לאייש את המשבצת הזו".