יותר מ-3,000 שוטרים, לוחמי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים מאבטחים את מסלול מצעד הדגלים שנערך הערב (רביעי) ועבר בשער שכם - אך בכל זאת הצליחו פעילי ימין קיצוני להתעמת עם מוסלמים ופעילי שמאל בעיר העתיקה, לשיר "מוחמד מת" ולתקוף עיתונאים.
המשטרה הרחיקה דווקא את העיתונאים, ובהמשך הורתה להם לחזור: "אתם אחראים לבטיחות שלכם". לדבריה חמישה נערים כבני 16 נעצרו בחשד לתקיפת עיתונאים באזור שער שכם, ובנוסף אליהם עוד 13 חשודים בגילאים שונים נעצרו לאורך היום - בעקבות אירועי אלימות בעיר העתיקה, החזקת סכין ואיומים כלפי שוטרים. ynet העביר את מצעד הדגלים בשידור ישיר.
סמוטריץ' רוקד בשער שכם
(צילום: גיל יוחנן, לירן תמרי, רוני גרין שאולוב )

הריקודים לפני הצעדה, היום
(צילום: גיל יוחנן )

9 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בעיר העתיקה, היום
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
9 צפייה בגלריה
עימותים בצעדת הדגלים בירושלים
עימותים בצעדת הדגלים בירושלים
(צילום: שלו שלום )
9 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים בירושלים
צעדת הדגלים בירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב )
במצעד השתתפו גם שורת פוליטיקאים, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. סמוטריץ' תועד רוקד עם המשתתפים - ממש במקביל לדיווחים על האירוע הקשה בחורפיש, שם כמה נפגעו בעקבות מתקפת כטב"מים של חיזבאללה.
בן גביר, שהגיע לשער שכם, דיבר עם כמה מהמשתתפים שמחו על פינוי מאחז לא-חוקי ביהודה השומרון - והוא השיב: "זה גלנט, הלוואי שזה היה שלי. אני רוצה את צה"ל". בהמשך מסר בן גביר הצהרה קצרה במקום ואמר: "לעיר העתיקה נכנסו יהודים בתנועה חופשית ובהר הבית התפללו בחופשיות. אנחנו אומרים בצורה הכי פשוטה - זה שלנו. זה המסר לחמאס. את חיזבאללה צריך לנצח במלחמה".
לצד סמוטריץ ובן גביר, לשער שכם הגיע גם השר יצחק וסרלאוף. גם חברי הכנסת צבי סוכות, אלמוג כהן ושמחה רוטמן השתתפו בצעדה. לאלפי הצועדים, נזכיר, הותר על ידי המשטרה לעבור בשער שכם - הכניסה המרכזית לרובע המוסלמי בעיר העתיקה - על רקע הלחץ שהפעיל בן גביר.
בן גביר במצעד הדגלים: "הלוואי שצה"ל יהיה שלי"
(צילום: לירן תמרי )

9 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' רוקד בשער שכם
בצלאל סמוטריץ' רוקד בשער שכם
סמוטריץ' רוקד בשער שכם
(צילום: שלו שלום )
9 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' רוקד בשער שכם
בצלאל סמוטריץ' רוקד בשער שכם
(צילום: שלו שלום )
עוד לפני שהמצעד החל, פעילי ימין קיצוני החלו ללכת ברחבי העיר העתיקה ולהתעמת עם מוסלמים ואף עם עיתונאים. בצילומים של AFP נראים צעירים תוקפים ומקיפים עיתונאי פלסטיני בשם סייף קוואסמי. חלק נפצעו במהומות, והשוטרים ברחבת שער שכם פינו דווקא את העיתונאים שהותקפו - מבלי לטפל בצעירים שתקפו. לעיתונאים שהגיעו למקום אמרו קציני המשטרה: "מומלץ לכם לא להיכנס, אתם אחראים לביטחונכם, יש המון משולהב".
המשטרה עצרה כאמור חמישה מהתוקפים, ולדבריה כולם נערים כבני 16, שהשתתפו בצעדה והשליכו חפצים לעבר עיתונאים שעמדו בסמוך. "אנו רואים בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע בעיתונאים ובכל אדם אחר", מסרה המשטרה.
עיתונאי "הארץ" ניר חסון סיפר שהותקף בשער שכם על ידי צעירים. "התקיפה הכי חמורה שהייתה בכל שנותיי כעיתונאי, במשך 30 שניות בעטו בי שאני שרוע על הרצפה", אמר. נערים שהסתובבו בעיר שרו: "מוחמד מת", "שיישרף לכם הכפר", ו"אני שונא את כל הערבים". אלון לי-גרין מתנועת "עומדים יחד" סיפר כי גם הוא הותקף: "המשטרה עיכבה אותנו, אין סוף קללות ואיומים, אבל אנחנו לא מתקפלים. הנוכחות שלנו כאן, יהודים ופלסטינים, חשובה לא רק כדי להגן על התושבים הפלסטינים בעיר העתיקה, אלא כי היא גם מראה את המאבק על החברה שלנו: חברה של שנאה ומוות, או של חיים ותקווה".
ההיערכות המבצעית התבצעה בסמכותו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, שזהו האירוע המרכזי האחרון תחת פיקודו לאחר שהודיע לפני כמה שבועות על כוונתו לפרוש משירות. הצעדה המסורתית, המתקיימת זה עשרות שנים, יצאה ממרכז העיר לכותל המערבי דרך שערי העיר העתיקה. המשטרה הודיעה קודם לכן כי היא "תפעיל אבטחה לקהל, תווסת תנועת הולכי רגל וכלי רכב ותשמור על מרקם חיים תקין".
האלימות במצעד הדגלים
(צילום: לירן תמרי, ניר חסון)

אבסורד: שוטרים מרחיקים את עיתונאי ynet לירן תמרי משער שכם

9 צפייה בגלריה
עימותים בצעדת הדגלים בירושלים
עימותים בצעדת הדגלים בירושלים
עיתונאים שהותקפו בשער שכם - היו אלה שהורחקו מהמקום
(צילום: שלו שלום )
9 צפייה בגלריה
עימותים בעיר העתיקה
עימותים בעיר העתיקה
הצעירים מקיפים את העיתונאי ותוקפים אותו
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
9 צפייה בגלריה
עימותים בעיר העתיקה
עימותים בעיר העתיקה
העיתונאי הפלסטיני שהותקף
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
החשש העיקרי של המשטרה הוא מהתפתחות עימותים עם מקומיים ברחבת שער שכם ועם בעלי עסקים ברחוב הגיא - חשש שכאמור התממש. לפי תנאי המשטרה, עם הגעת הצועדים לשער שכם הוגבלה הכנסת דגלי ישראל בעלי מוטות שאורכם עולה על מטר. עוד תנאי מקדים לקיום האירוע היה בקשת המשטרה מהמארגנים לערוך שיח עם מובילי דעת קהל וצועדים בדבר האיסור להפר את הסדר.
מהשעה 14:00 עד השעה 19:00 נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות והצירים הבאים: בן צבי, בצלאל, המלך ג'ורג', קרן היסוד, אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, מנשה בן ישראל, חטיבת ירושלים, צנחנים, הנדסה, מנהרת צה"ל, חיים בר לב לכיוון דרום וסולטאן סולימאן לשני הכיוונים. הצירים נפתחו בהדרגה בהתאם להתקדמות הצעדה. הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות סמוכות לכיכר צה"ל.
בנוגע להחלטה לאפשר למצעד לעבור בשער שכם, במשטרה אמרו כי אין מידע מודיעיני המצביע על כוונה לפגוע בקיום המצעד התקין שיעבור במרכז ירושלים - וכי "ניסיונות ההצתה 'נמוכים' משנים עברו". עוד הסבירו במשטרה כי "כלל האירועים מובאים בחשבון, וכי בוצעו תרחישים של שלל מקרים אפשריים, כולל אפשרות של ירי רקטי לעבר העיר בזמן הצעידה".
בהר הבית: פעילי ימין עם דגלי ישראל שרים "התקווה"

החסימות במצעד הדגלים בירושלים
9 צפייה בגלריה
דוכן להקמת בית המקדש השלישי בצעדת הדגלים בירושלים
דוכן להקמת בית המקדש השלישי בצעדת הדגלים בירושלים
דוכן "להקמת בית המקדש השלישי" בצעדה בירושלים, היום
(צילום: רוני גרין שאולוב )
במקביל, יותר מ-1,500 יהודים עלו היום להר הבית. רבים מהם, באופן חריג, הניחו תפילין ואף הניפו דגלי ישראל במרכז ההר. הבוקר תועד פעיל חברתי שעלה להר הבית עם תפילין לראשו. תום ניסני, מנכ"ל "בידינו" שמסרה את התיעוד, אמר: "מזימת האויבים שלנו לא הצליחה. במקום מבול אל אקצא - העם היהודי ממלא את הר הבית בהמוניו ביום ירושלים כדי להוכיח שאי-אפשר לנצח אותנו. אומנם מהבוקר כבר עוכבו עשרות יהודים בהר, אך האפליה לא תמנע מאיתנו להמשיך ולבסס את הריבונות שלנו במקום הכי קדוש לעם היהודי. זו התשובה המוחצת לכל תמונות המסגד בבתי החמאסניקים''.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
פורסם לראשונה: 13:23, 05.06.24