בזמן שבישראל עוסקים יותר בחיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, מה שהאפיל מעט על חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בדאחייה של ביירות, בלבנון החלו לחשוש מאפשרות של הגעת המלחמה גם לבירה וסביבתה. בארץ הארזים מספרים על שינוי בסצנת הבילויים בביירות, שעברה לתרדמת - ובמקביל התעוררה סערה של ממש בעקבות הופעה בליל החיסול, של כוכב טיקטוק סורי צעיר, שהחליט להרקיד את הלבנונים למרות התמונות מהדאחייה.
צפו: הופעת הזמר הסורי בביירות, בליל התקיפה בדאחייה
(צילום: מתוך X)


התקיפה בדאחייה, ביום שלישי האחרון, עוררה כאוס גדול. הרשתות הערביות התקשו לסקר את האירוע וברשתות החברתיות הופצו סרטונים של תקיפת צוותי עיתונות של רשת MTV הלבנונית, של רשת אל-ג'זירה וגם של כתבת סקיי ניוז באנגלית. בתקשורת הלבנונית נכתב כי חיזבאללה חסם את המקום, מנע מאנשי תקשורת להתקרב וקבע נקודה מסוימת שרק ממנה אפשר לשדר. רק אמש הודיע ארגון הטרור על מותו של פואד שוכר, כמעט יממה אחרי צה"ל שתקף. על-פי הדיווחים, שעות ארוכות לקחו עד שגופתו חולצה מההריסות.
בעיתון א-נהאר הלבנוני, שאינו מזוהה עם חיזבאללה, פורסם היום מאמר שבו נכתב כי סצנת הבילויים בביירות השתנתה מאז התקיפה. אנרגיית החיים בחוף הים, המוזיקה וההופעות, הכול החל להתפוגג ונכנס לתרדמת - מאחר שהלבנונים מוטרדים יותר ויותר מהאפשרות שתפרוץ מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, מה שעלול לשתק את כל הסקטורים במדינה. במאמר הוסיפה הכותבת, אסראא חסן: "הפחד שהעניינים יגלשו למלחמה כוללת הפך גדול. המלחמה אינה מוגבלת עוד לדרום לבנון ולאזורי אל-בקאע, היא עשויה להשפיע גם על הבירה ועל פרבריה".
לדבריה, מאז נדחו אירועי תרבות. אבל אירוע שלא נדחה היה שעתיים אחרי התקיפה בדאחייה - אז התקיימה בחוף הים של ביירות הופעה של כוכב הטיקטוק הסורי עבד א-רחמן א-שאמי, זמר צעיר מפורסם. א-שאמי התייחס לתקיפה בהופעה ופנה ללבנונים: "אתם עם אדיר. אני יודע שאנחנו עוברים היום זמנים קשים. זה לא הרגעים הטובים בחיינו, אבל באתי לזרוע בכם קצת שמחה, למרות הכול".
4 צפייה בגלריה
פואד שוכר
פואד שוכר
פואד שוכר, שחוסל בתקיפה בדאחייה. שופר חיזבאללה ביקר: "סרטונים פרובוקטיביים"
4 צפייה בגלריה
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
הזירה בה חוסל המחבל פואד שוכר
זירת התקיפה בדאחייה
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
"בלילה של 30 ביולי היו שתי סצנות בלבנון", כתבה חסן. לדבריה, הסצנה הראשונה הייתה במרכז ביירות, שם נצצו אורות הטלפונים בהופעת א-שאמי, ואילו הסצנה השנייה הייתה במרחק קילומטרים משם, בדאחייה, סצנה של "דם, שריפה, הרס, חיסול, פצועים וקורבנות". הדעות לגבי קיום חגיגות בביירות בזמן אירוע שכזה היו חלוקות: חלק טענו כי יש לבטל את ההופעה ואחרים טענו כי "יש להמשיך את החיים".
העיתון אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה ואף נחשב לשופרו, ביקר בחריפות את המבלים: "בזמן שאספו את שרידי ההרוגים, א-שאמי הופיע במסיבה בחוף ביירות", נכתב. א-שאמי, לפי העיתון, עלה לבמה באיחור של שעה, ואמר ששמע על התקיפה אבל התעקש להופיע ולשמח את הקהל. "א-שאמי לא בירך את הקדושים או הפצועים, אלא שר, מבלי להזדעזע מהמראות שהגיעו מהדאחייה", נכתב עוד ב"אל-אחבאר", שביקר פרסום של סרטונים פרובוקטיביים תחת הכותרת "ביירות רוקדת עם א-שאמי". בעיתון תהו אם לא ניתן היה לדחות או לבטל את ההופעה בעקבות ההתפתחויות - חיסול המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון הלבנוני.
4 צפייה בגלריה
חוף הים בצור, לבנון
חוף הים בצור, לבנון
מבלים בחוף הים בצור, השבוע. הים מתרוקן
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
4 צפייה בגלריה
חוף הים בצור, לבנון
חוף הים בצור, לבנון
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
מנגד, עיתונאי לבנוני כתב ב-X (טוויטר לשעבר): "אני לא יודע אם אנחנו עם חזק ואדיר שאוהב את החיים או עם שלא מודע למה שקורה סביבו. מה שחשוב זה שהקהל היה שמח".
אחרי התקיפה בדאחייה, הוסיפה חסן ב"א-נהאר", החלו שאלות בלבנון לגבי התגובה - והאפשרות שהיעד יהיה תל אביב. השאלות הללו, לדבריה, משפיעות על החיים במדינה ועל התכנונים להמשך הקיץ, כאשר לדבריה, הימים הקרובים יכריעו מה יהיה.
אתמול פרסם אחד האתרים הלבנוניים כי הלבנונים מודאגים מההתפתחויות בדרום לבנון וחוששים להגיע למצב של מחסור במזון, דלק או למצב שבו לא יוכלו לקבל טיפול רפואי. גורמים רשמיים במדינה, כך לפי הדיווחים, מנסים להרגיע את הרוחות. שר הכלכלה, אמין סלאם, אמר לאחת הרשתות הלבנוניות: "כשהתחילה המלחמה דיברנו על המוכנות של המדינה והסקטור הפרטי. אנחנו מאשרים שהכמויות קיימות והספינות מגיעות (למדינה)". עוד נמסר כי שר הבריאות, פראס אל-אביד, עוקב גם הוא אחר מוכנות סקטור הבריאות כבר תקופה. הודעות הרגעה הגיעו גם מבכירים נוספים.