דובר צה"ל התיר לפרסום אמש (יום שבת) כי רס"ם במיל' ישי (נתנאל) גרינבאום (38) מלוד, שנפצע באורח קשה בדרום לבנון ב-9 באוקטובר, מת מפצעיו שלשום. זמן קצר לפני כן התיר צה"ל לפרסום כי סמ"ר אופיר ברקוביץ' וסמל אלישי יונג נהרגו בקרב בג'באליה שבצפון רצועת עזה. מתחילת המלחמה נפלו 748 חללי צה"ל.
3 צפייה בגלריה
ישי גרינבאום ז"ל
ישי גרינבאום ז"ל
ישי גרינבאום ז"ל
3 צפייה בגלריה
רס"ם (במיל') ישי (נתנאל) גרינבאום ז"ל
רס"ם (במיל') ישי (נתנאל) גרינבאום ז"ל
(צילום: דובר צה"ל )
גרינבאום היה סמל מחלקה בגדוד 5030 בחטיבת אלון (288). באזרחות, הוא היה עובד סוציאלי, שבין השאר טיפל בלוחמים נפגעי טראומה - וכך עשה גם במהלך שירות המילואים שלו כלוחם. בקרב שבו הוא נפצע, נהרג גם רב-סמל במיל' רוני גניזת.
עוד לפני הודעת דובר צה"ל, רעייתו של ישי, הדס, כתבה כי "בלב שבור ומנופץ לרסיסים אני נאלצת להודיע על פטירתו של בעלי הגיבור והאהוב ישי גרינבאום. ישי נפל בקרב על הגנת המולדת והארץ שכה אהב. העולם הפסיד השבת אדם יקר מפז. תודה למשפחה ולכל הדואגים על התמיכה, המחשבות והתפילות. בשל החג השבעה תתחיל במוצאי חג שמחת תורה, עד אז מבקשת לכבד את בקשתי לזמן פרטי עם המשפחה".
בסבב המילואים האחרון של ישי, בחודש מרץ, הוא כתב: "150 יום במילואים שבהם הייתי סמל מחלקה וגם עובד סוציאלי. כמו שאר חיילי המילואים, גם אני הוקפצתי ב-7/10, בתור סמל מחלקה בגדוד חי"ר שקיבל משימות הגנה בצפון. המתח, הסיכון, חוסר האונים והזמן הרב הוסיפו לי תפקיד נוסף, לא מוגדר.
"כסמל, שאלתי איזה ציוד נרטב בלילה גשום. כעו"ס, עברתי בין החיילים להציע שמיכה ולהדגיש שכל חבר בודק את חברו. כסמל אחרי נפילה של פצמ"רים, בדקתי ירוק בעיניים שאף אחד לא נפגע. כעו"ס, הבדיקה הייתה קשר בין החברים בשעת מצוקה. כסמל, העברתי תחקיר צבאי למחלקה. כעו"ס, העברתי סדנאות חוסן למחלקה. כסמל, בשעת מצוקה, חילקתי הוראות לטיפול. כעו"ס זיהיתי מי נפגע חרדה וטיפלתי בו. כסמל, בדקתי את הציוד של כולם באופן שגרתי. כעו"ס, העברתי סדנאות מיינדפולנס באופן שגרתי.
"כסמל, אחרי נפילות פצמ"רים, הובלתי את החיילים למקום מוגן. כעו"ס, חילקתי מים עם מילה טובה לכל הנוכחים. כסמל, אישרתי יציאה לבית במקרים חריגים. כעו"ס, עשיתי שיחות הכנה לקראת היציאה. כסמל עשיתי תדריך יציאה לחייל שהתחתן. כעו"ס, עשיתי שיחות הכנה לזוגיות לאחר חתונה. כסמל, הובלתי את המחלקה לפעילות חוצה גדר בלבנון. כעו"ס, החיילים סמכו עליי שניתן לפנות אליי בשעת משבר.
"התקופה נגמרה, המלחמה לא. המילואים השאירו בי מחשבות על מקומם היום של שני החלקים אצלי. בחזרה לשגרה, סיימתי את תפקידי כסמל מחלקה. בינתיים, נראה שכל המדינה צריכה קצת יותר מהתפקיד של העו"ס, חיזוק הכוחות, וטיפול בטראומה".

"אישיות יוצאת דופן"

מישיבת ההסדר רמת גן שבה למד ישי נמסר כי הוא "נפל מות גיבורים בקרב בלבנון", והם כואבים את מותו. "יוודע בגויים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך", נמסר בנוסף. ראש הישיבה, הרב יהושע שפירא, אמר כי "ישי היה עדינו העצני, הוא הוביל קדימה ומצד שני היה אדם אנושי. הוא היה אדם נעים הליכות, היה אבא מדהים שהשקיע בזמן איכות עם המשפחה, היה עובד סוציאלי ועזר לחיילים להכין את עצמם לקשיים. הוא היה עדין, מסור ואיתן באישיות אחת יוצאת דופן. אנחנו מתפללים שמסירות נפשו למען האומה תחיש את הגאולה ושנשמתו העליונה תהא קרובה לכיסא הכבוד".
ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, אמר כי גרינבאום עבד באגף הרווחה בעירייה. "ישי ז"ל היה אוהב הארץ וכל רצונו היה לנצח את האויב בכדי שנזכה לחיות במדינת ישראל לבטח", מסר. "אנו מחבקים את רעייתו הדס ואת ילדיהם, ונסייע בכל שיצטרכו. צוותי העירייה מלווים את המשפחה מעת הפציעה וביתר שאת מאז הפטירה".
משרד הרווחה מסר: "משרד הרווחה והביטחון החברתי מביע צער עמוק על פטירתו של ישי גרינבאום ז"ל שנפצע לפני שבועיים בלחימה בלבנון והלך לעולמו היום. ישי היה עובד סוציאלי מסור בעיריית לוד ולוחם במילואים שיצא להגן על תושבי הצפון ואזרחי המדינה כולם. אנו שולחים תנחומים מעומק הלב לרעייתו הדס, ילדיו, בני משפחתו, חבריו לעבודה במחלקה לשירותים חברתיים בעיריית לוד ולכל אוהביו".

"החלל הראשון מקהילת העבריים"

מוקדם יותר אתמול, כאמור, התיר צה"ל לפרסם כי סמ"ר אופיר ברקוביץ' (20) ממודיעין-מכבים רעות, וסמל אלישי יונג (19) מדימונה, נהרגו בקרב בג'באליה שבצפון רצועת עזה. השניים היו לוחמי שריון בגדוד 52, עוצבת "עקבות הברזל" (401). באירוע שבו נפלו אופיר ואלישי, נפצע באורח קשה קצין לוחם מגדוד 52. בנוסף, קצין בגדוד 53 של עוצבת ברק (188) נפצע באורח קשה מפגיעת כטב"ם בצפון.
3 צפייה בגלריה
סמ"ר אופיר ברקוביץ' ז"ל, סמל אלישי יונג ז"ל
סמ"ר אופיר ברקוביץ' ז"ל, סמל אלישי יונג ז"ל
אופיר ברקוביץ' (מימין) ואלישי יונג
(צילום: דובר צה"ל )
סמ"ר ברקוביץ ז"ל הוא בן הזקונים של סימונה וברוך, אח צעיר לאורן ולאביב. את שנות חייו הראשונות עשה בחו"ל כשהוריו היו בשליחות, ובגיל 5 חזרה המשפחה חזרה לרעות, המקום שבו היא מתגוררת עד היום. הוא למד בתיכון מכבים רעות והיה פעיל בשבט "אופק" של הצופים. בשירות הצבאי היה ברקוביץ' תותחן מ"פ והשתתף בלחימה מ-7 באוקטובר. הוא היה צפוי להשתחרר מהצבא בעוד כחצי שנה והחל לתכנן עם אחיו הגדול את הטיול של אחרי הצבא. משפחתו הודיעה כי אבריו ייתרמו.
ראש העיר מודיעין, חיים ביבס, אמר כי "ליבי עם ההורים סימונה וברוך ועם בני משפחתו וחבריו של אופיר בשעה קשה זו. בשם תושבות ותושבי העיר אני שולח תנחומים ותמיכה למשפחה האבלה".
בני ביטון, ראש העיר דימונה, אמר אמש על מותו של אלישי יונג: "בשם כל תושבי העיר דימונה אני משתתף בצערה של משפחת יונג על נפילת בנה אלישי גיבור ישראל. אלישי משתייך לקהילת העבריים בעיר, שהיא קהילה מגובשת, תורמת ומתנדבת. בקרב הקהילה נרשם גיוס של 100%, מה שמעיד על אהבתם למדינה ועל רצונם להשתלב בה, בעיקר בהגנה עליה".
יאיר ישראל, חבר קהילת העבריים, אמר כי "מדובר בחלל הראשון מקהילת העבריים. אנחנו מספיק טובים להילחם עבור המדינה - אך יש חסרי אזרחות". ראש העיר ציין כי לאלישי הייתה אזרחות, אך משפחתו חסרת מעמד.
פורסם לראשונה: 22:06, 19.10.24