סמוטריץ' בפריז: אין דבר כזה עם פלסטיני, זאת האמת שצריכים לשמוע בבית הלבן

ראש המל"ל צחי הנגבי שוחח אמש (שני) עם שר החוץ של ירדן איימן ספדי, לאחר ה"סערה", כלשונו, שעורר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בנאומו בפריז. את הנאום שבו טען כי "אין עם פלסטיני" נשא סמוטריץ' כשלצידו "מפת ארץ ישראל השלמה", שכללה גם את שטח ירדן. "הדגשתי בפני שר החוץ את המחויבות שיש לממשלת ישראל לקיים את הסכם השלום בין שתי המדינות, שחיזק את היציבות והביטחון של אזורנו במשך כמעט 30 שנה", כתב הנגבי בטוויטר לאחר השיחה.
"אנו מחויבים לשלמות הטריטוריאלית של הממלכה ההאשמית", נאלץ הנגבי להבהיר, שגם התייחס בציוץ ל"פסגת ההרגעה" בהשתתפות נציגים פלסטינים בה השתתף שלשום לקראת הרמדאן. הוא כינה את הפגישה, שהייתה השנייה במספר לאחר הפורום שהתכנס בעקבה, "פגישה מוצלחת". ראש המל"ל הודה למלך ירדן, עבדאללה השני, על "תרומתו החשובה" בנושא.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ', הנאום והמפה שעוררו סערה
3 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
שוחח עם שר החוץ של ירדן לאחר "סערת סמוטריץ'". צחי הנגבי
(צילום: יואב דודקביץ')

לאחר הודעת משרד החוץ, גם מנכ"ל משרדו של אלי כהן, רונן לוי ("מעוז"), התייחס לנאומו של שר האוצר סמוטריץ' וצייץ בטוויטר כי "הסכם השלום בין המדינות בשנת 1994 הוא מאבני היסוד המרכיבות את היציבות במזרח התיכון".
אתמול בשעות אחר הצהריים, לאחר גינויים ממצרים ומדינות נוספות, נאלץ משרד החוץ הישראלי להבהיר באופן חריג כי "ישראל מחויבת להסכם השלום עם ירדן מ-1994. לא חל כל שינוי בעמדת מדינת ישראל אשר מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של הממלכה ההאשמית". עם זאת, משרד החוץ לא התייחס לטענה ש"אין עם פלסטיני".
3 צפייה בגלריה
רונן לוי
רונן לוי
"הסכם השלום בין ישראל לירדן - מאבני היסוד של היציבות במזרח התיכון". רונן לוי
(צילום: רמי זרנגר)
אמש ירדן זימנה את השגריר הישראלי לשיחה כדי להביע את מחאתה על עמידתו של סמוטריץ' לצד המפה המדוברת. משרד החוץ הירדני גם גינה את הדברים שאמר סמוטריץ' - וכינה אותם "אמירות גזעניות, מסיתות וקיצוניות נגד העם הפלסטיני".
הבוקר עדכן משרד החוץ הירדני כי "לשגריר ישראל נמסרה הודעת מחאה בטון חריף למדי, והוא התבקש להעביר אותה לממשלת ישראל. המשרד שב ומגנה את האמירות הגזעניות המסיתות והקיצוניות נגד העם הפלסטיני, והזהיר מפני המשך ההתנהלות הגזענית של אותו שר". גם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, דרש מממשלת ישראל להתנער מדברי השר.
משרד החוץ הפלסטיני גינה בחריפות את מה שכינה כ"הצהרות הסתה של יותר מבכיר אחד בממשלת ישראל נגד העם הפלסטיני". הפלסטינים גינו את "התבטאויות השר הגזעני, הפשיסט והקיצוני סמוטריץ', המכחיש את קיומו של העם הפלסטיני, וכן את התבטאויותיה של שרת ממשלת הכיבוש אורית סטרוק, המסיתה נגד עמנו בחווארה. עמדות אלו משקפות את המנטליות הקולוניאלית האפלה ומטרתן לחבל במאמצים להשגת רגיעה".

הנאום שעורר סערה

סמוטריץ' נשא את הנאום באירוע מחווה לזכרו של ז'אק קופפר, פעיל ליכוד, ממנהיגי תנועת בית"ר וחבר ההסתדרות הציונית העולמית, שנפטר מסרטן לפני שנתיים - וכשעל דוכן הנואמים מפת "ישראל השלמה", הכוללת כאמור גם את שטח ירדן - שעימה יש לישראל כמובן הסכם שלום. "העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנה", טען שר האוצר.
לדבריו, הוא עצמו פלסטיני: "סבא שלי, שהיה דור 13 בירושלים, הוא הפלסטיני האמיתי. סבתא שלי, שנולדה במטולה לפני יותר מ-100 שנה למשפחת חלוצים, היא פלסטינית". סמוטריץ' הזכיר את קופפר, שהתגורר ביהודה ושומרון ונאבק בעד תפילות יהודים בהר הבית והתיישבות בחברון, ואמר: "צריך לומר את האמת של ז'אק בכל הכוח ובלי להתבלבל. הוא אמר שאין דבר כזה פלסטינים - כי אין דבר כזה עם פלסטיני. צריך לומר את האמת בלי להוריד את הראש בפני שקרים ועיוותים של ההיסטוריה, ובלי להיכנע לצביעות של ה-BDS והארגונים הפרו-פלסטיניים".
שר האוצר ציין את כללי המשפט הבינלאומי ואמר כי "לכללים יש חמישה מאפיינים שמגדירים עם - היסטוריה, תרבות, שפה, מטבע והנהגה היסטורית. מי היה המלך הפלסטיני הראשון? איזו שפה יש לפלסטינים? האם אי פעם היה מטבע פלסטיני? יש היסטוריה או תרבות פלסטינית? אין. יש ערבים שנמצאים במזרח התיכון והגיעו לארץ ישראל במקביל לעלייה היהודית וראשית ימיה של הציונות. אחרי 2,000 שנות גלות עם ישראל חוזר הביתה, ויש ערבים מסביב שלא אוהבים את זה. אז מה עושים? ממציאים עם פיקטיבי וטוענים לזכויות פיקטיביות בארץ ישראל רק כדי להילחם בתנועה הציונית".
סמוטריץ' אף הגדיל לעשות כשאמר כי את "האמת ההיסטורית והתנ"כית" הזו צריכים לשמוע גם הערבים בארץ ישראל, וגם בבית הלבן ובארמון האליזה. "כל העולם צריך לשמוע את האמת הזאת, כי זאת האמת - והאמת תנצח", אמר.
לסיום הוא פנה בנאומו גם לערביי ישראל, ואמר: "תפסיקו לירוק לבאר שאתם שותים ממנה. מדינת ישראל היא נס, כלכלת ישראל היא נס. בניגוד לשקרים של מובילי קמפיין הדה-לגיטימציה שמפיצים נגדנו בעולם, אנחנו מפיצים טוב לכל תושבי הארץ, יהודים ושאינם יהודים. תסתכלו 360 מעלות מסביב - בכל ה-22 מדינות, האם יש עוד מדינה אחת שיש בה חיים כל כך טובים? מדינה מודרנית עם כלכלה מתפתחת, עם חופש דת, חופש ביטוי, קניין וחירות. אין אף מדינה כזאת בעולם. תפסיקו להילחם במדינת ישראל ובעם ישראל. אתם תפסידו ואנחנו ננצח כי הקדוש ברוך הוא איתנו".
פורסם לראשונה: 02:50, 21.03.23