הפגנה מול ביתו של קיש במחאה על עיצומי ארגון המורים
(צילום: הנהגת ההורים הארצית )

מאות הורים ותלמידים הפגינו אחר הצהריים (שישי) מול ביתו של שר החינוך יואב קיש בהוד השרון בשל הפגיעה המתמשכת בתלמידי כיתות י' עד י"ב הניגשים לבחינות בגרות מבלי לדעת את ציון המגן שלהם, בשל עיצומי ארגון המורים. יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף אמר בהפגנה כי "הגיע הזמן שהילדים העתידים להתגייס בעוד חודשים ספורים יקבלו את ציוני המגן". לדבריו, הנהגת ההורים לא תבקש להצטרף כצד לבקשת צו המניעה שהגישו משרד החינוך והשלטון המקומי, ונחשף ב-ynet, נגד ארגון המורים - ותמשיך בהליך המשפטי מול משרד החינוך.
הוא הסביר כי צו המניעה, אם וככל שיאושר, צפוי למנוע פגיעה עתידית בילדים, אך אינו נותן מענה לילדים שכבר נפגעו. "לצורך זה ידרשו ההורים מענה מדויק ופתרון רטרואקטיבי", אמר. ביום חמישי הקרוב, מיד לאחר יום העצמאות, תפתח עונת בגרויות הקיץ עם מבחנים בשפות סינית, איטלקית, גרמנית, ספרדית ופורטוגזית. חמישה ימים לאחר מכן תתקיים הבגרות באנגלית - אחת מבחינות הבגרות הגדולות - הן מבחינת מספר הניגשים והן מבחינת חשיבותה לעתיד התלמידים.
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של יואב קיש במחאה על עיצומי ארגון המורים
הפגנה מול ביתו של יואב קיש במחאה על עיצומי ארגון המורים
הפגנה מול ביתו של יואב קיש במחאה על עיצומי ארגון המורים
(צילום: הנהגת ההורים הארצית )
אולם, התלמידים עדיין לא קיבלו מהמורים משוב על הישגיהם ואינם יודעים מה יהיה ציון המגן שלהם, וזה גם לא יועבר למשרד החינוך כחלק מהעיצומים שארגון המורים העל-יסודיים נוקט בהם בימים אלה. בהתאם לתקנות מחייבות בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, ניתן להעביר את ציוני המגן עד 48 שעות לפני בחינת הבגרות. התקנות גם מחייבות את בתי הספר ליידע את התלמידים מהו הציון לא יאוחר מחישה ימים לפני הבחינה.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדרוף כהן, מתריעה זה חודשים מפני הנזק הנגרם לתלמידים בשל מניעת חשיפת הציונים ואמרה ל-ynet כי שעון החול למועד תחילת הבגרויות מתקתק. "אנו ימים ספורים לפני תחילת עונת הבגרויות ותלמידי ישראל עדיין בלי ציונים, בלי הכוונה למיקוד ושיפור, עם תקיעה מוחלטת של שיא תהליך הלמידה ובלי פריצת דרך. נבחרי הציבור מתכסים באדישות, כנראה שציונים וחינוך לא מעניין או חשוב עבורם", טענה.
לדבריה, משרד החינוך מפר ברגל גסה הליך מינהל תקין שהוא עצמו קבע ומפר זכות בסיסית של תהליך הלמידה - חשיפת ציוני המגן. "מדהים לגלות את הזילות והיכולת לדלג ולהגמיש נהלים כשנוח. מילא הם היו באים לטובת התלמידים, מודיעים על פקטור, תוספת, אבל הפרת הנהלים רק מרעה את מצבם של התלמידים שלא לומר פוגעת בהם פגיעה אנושה. כל מורה המגיש לבגרות יודע כי השיח המתקיים בין מורה המגיש לבגרות לבין תלמיד על ציון ההגשה הוא קריטי ומשמעותי, לעתים השיח מוביל למאמץ אחרון, מתן משימה נוספת, יכולת שיפור שהיא משמעותית לתלמיד. לא יכול להיות שזכות זו ניטלת מהם כלאחר יד, באדישות שאין לה הצדקה".
4 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף כהן
אודליה שינדרוף כהן
עו"ד אודליה שינדרוף כהן
4 צפייה בגלריה
קירה ברשאי
קירה ברשאי
"לא אגיע רגועה לבגרויות". קירה ברשאי
טל ניסים, יו"ר מועצת התלמידים בתיכון אלון שברמת השרון, אמר כי "אני חושב שברגע שהפגיעה היא בתלמידים, על אף שרובנו המוחלט תומכים במאבק המורים, מועבר פה מסר שגוי. לגשת למתכונות ובגרויות מבלי לדעת במה טעינו במבחנים שלפני ועל מה אנחנו צריכים לעבוד ולחזק זו תחושה מתסכלת ומעצבנת, שמביאה בסופו של דבר לפגיעה ביכולות הלימודיות שלנו. העיצומים מורידים את המורל בבית הספר, פוגעים ברצון ללמוד ולעבור את הזמן שלנו כאן בכיף".
קירה ברשאי, תלמידת כיתה י"א בתיכון עתיד רזיאל בהרצליה, מודאגת גם היא לקראת עונת הבגרויות: "במצב רגיל, הייתי ניגשת למתכונת וכשבוע לפני הבגרות מקבלת את ציון ההגשה שלי, מתרגלת בפעם האחרונה חומר שאני פחות שולטת בו ומגיעה רגועה לבגרות. השנה אגש לבגרויות שלי בלי לדעת מה מצבי, לא אוכל לעבור על הטעויות של המבחן ולעבוד עליהן לפני הבגרות, ולא אגיע רגועה ובטוחה בתשובותיי. אני מסכימה שהמאבק של המורים חשוב, וכתלמידה אני רוצה שהמורים שלי יתוגמלו נכון תמורת העבודה וההשקעה הרבה שלהם בנו, אבל אני לא מוכנה להסכים שמאבק כזה יתנהל על גבנו".
4 צפייה בגלריה
איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה
איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה
איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה
לדבריה, שכבת הגיל שניגשת כעת לבגרות התמודדה עם קשיים רבים במהלך השנים האחרונות, בין היתר בגלל משבר הקורונה והסגרים שהגיעו בעקבותיו. "עכשיו, בישורת האחרונה שלנו, אנחנו שוב נפגעים. אני קוראת לרן ארז לעצור את הפגיעה בתלמידים, ולחשוב על דרך אחרת לנהל את המאבק הכל כך חשוב הזה".
יו"ר תא התאגדות המנהלים בארגון המורים ומנהלת תיכון בן גוריון בנס ציונה, איריס דורון, אמרה כי "התאגדות המנהלים מודעת לקושי שנגרם לתלמידים ולצוותי החינוך כתוצאה מהעיצומים ומצרה על הסבל שנגרם לתלמידים במצב הנוכחי. אני מקבלת אינספור פניות מהורים מתוסכלים וכואבים את המצב שנוצר, חלקם כעוסים וחלקם מודאגים ובצדק. לצד זאת, אני שומעת מההורים הבנה ותמיכה במאבק, כאשר ברור לכולנו שעיצומי ארגון המורים, שהופעלו בהדרגה, הכרחיים לקידום הסכם עבודה למורים, ובאין פתרון באופק אין מנוס מהחרפת המאבק".
יו"ר הנהגת ההורים בפתח תקווה, אמה נבות, טענה מנגד כי "זכותם הבסיסית של תלמידי התיכון נשללת מהם, וככל שעובר הזמן נראה שאף אחד לא מתסכל לילדים בעיניים ולא ממש אכפת למישהו מדור העתיד. זו גזירה לא מידתית וחייבים לעצור אותה. אני חווה את השטח כיו"ר הנהגת ההורים העירונית וכאמא לתלמיד בכיתה י"א שניגש למתכונת במתמטיקה 5 יח"ל מבלי לדעת מה ציון ההגשה שלו וזה אבסורד".
נבות הוסיפה: "אפילו נשללה מהם הזכות לערער במידה והציון לא תואם ואין להם את היכולת לדעת את מידת השליטה שלהם בחומר לקראת הבגרות. לפני כחודש התרענו מפני הפגיעה בזכויות התלמידים ואף השבתנו את בתי הספר העל יסודיים והכיתות היו ריקות. התלמידים הצביעו ברגליים ואנחנו ההורים נתמוך בהם בכל שיידרש, אך בינתיים לצערי נראה שהניתוק מהשטח גדול ממדים וחוסר ההוגנות כלפי התלמידים ממשיך לצד המתח והלחצים הטבעיים של הילדים שלנו לקראת הבחינות. אסור שהתלמידים שלנו יתרגלו להיות כלו הנשק של ארגוני המורים".