תיעוד החיסול ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

חיל האוויר חיסל הלילה (שבת) ברצועת עזה את ראש המערך האווירי של חמאס בתקיפה של מטוסי קרב. עיסאם אבו רכבה, שהיה אחראי על ניהול מערכי הכטב"מים, הרחפנים, הגילוי האווירי, מצנחי הרחיפה וההגנה האווירית של חמאס, חוסל אחרי שמידע מודיעיני של שב"כ ואמ"ן הצביע על מיקומו.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי צה"ל ושב"כ, במסגרת תפקידו לקח אבו רכבה חלק בתכנון ובהוצאה לפועל של הטבח הרצחני ביישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. הוא הכווין את המחבלים שחדרו על מצנחים לשטח עוטף עזה, וגם את מתקפות הרחפנים שכוונו לעבר מוצבי צה"ל.
במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, הופצץ ביתו בתל א-זעתר בצפון רצועת עזה - אך הוא ניצל.
שמו של אבו רכבה עלה ב-2016, אז ביקשה מצרים את הסגרתו בגין טענות למעורבותו בפרשת ההתנקשות בתובע הכללי לשעבר הישאם ברכאת, שנפצע קשה בפיצוץ מכונית ממולכדת ליד רכבו בקהיר ב-2015, ומת מפצעיו לאחר מכן. הפרשה עוררה משבר ביחסים בין חמאס למצרים, אחרי שהשלטונות האשימו את חמאס ואת האחים המוסלמים במעורבות בחיסולו של ברכאת - טענות שהוכחשו בתוקף על ידי חמאס.

מצנחי רחיפה וכטב"מים

בחסות האזעקות, מחבלי חמאס חדרו ליישובים בעוטף עזה ב-7 באוקטובר גם באמצעות מצנחי רחיפה. הם התאמנו באתר בעזה במשך תקופה ארוכה, והגיעו עם המצנחים בבוקר המתקפה כשהם חמושים ברובים אוטומטיים.
תיעוד: חיסולו של מפקד הכוח הימי של חטיבת עזה בחמאס
(צילום: דובר צה"ל)

בסרטונים שפרסם חמאס מבוקר המתקפה נראו כלי טיס בלתי-מאוישים של הארגון מטילים פצצות על אמצעי מעקב של צה"ל באזור הגדר, שאותה פרצו מחבלי חמאס תוך דקות בודדות - באמצעות חומרי נפץ גדולים. המצלמות וציוד התקשורת הופצצו על ידי רחפנים פשוטים - מוצרי מדף - לאחר שהותאמו לנשיאת והפלת רימוני יד ומרגמות - טקטיקה ששאולה הישר משדות הקרב באוקראינה.
במקביל, צלפים נטרלו את מכונות הירייה שנשלטו מרחוק על ידי פגיעה ופיצוץ מאגרי התחמושת החשופים שלהן. מחבלים נוספים, בצילומי הלוויין שניתחה סוכנות הידיעות AP נראו חורים גדולים בשלושה אזורים בגדר, הגדול שבהם ברוחב של יותר מ-70 מטרים. על המחבלים שחדרו לשטח ישראל נמצאו מפות מפורטות עם אזורי ונתיבי תקיפה. כ-1,500 מחבלים נהרגו במהלך הפלישה לדרום.
2 צפייה בגלריה
 ראתב אבו צהיבאן
 ראתב אבו צהיבאן
(צילום: דובר צה"ל )
שעות אחרי חיסולו של אבו רכבה הודיעו צה"ל ושב"כ כי חיסלו גם את מפקד הכוח הימי של חטיבת עזה בחמאס, ראתב אבו צהיבאן, שפיקד על ניסיון החדירה הימי למרחב זיקים ב-24 באוקטובר וגם תכנן אותו. דובר צה"ל מסר כי הוא חוסל באמצעות מטוסי קרב. במהלך הלילה תקפו כוחות זרוע הים מטרות חמאס, בהן עמדות תצפית, עמדות שיגורי נ"ט ומתקן צבאי, וסייעו לכוחות היבשה.