ישראל מודאגת מהצו הנשיאותי שפרסם ג'ו ביידן, שקובע כי מכירת נשק לבעלות ברית של ארה"ב – כולל ישראל - תותנה בהתחייבות של המדינה לפעול בכפוף לדיני המלחמה הבינלאומיים, תוך שמירה על זכויות אדם, הפחתת הסיכון לפגיעה באזרחים ומתן סיוע הומניטרי. הצו קובע כי מדינה שלא תעמוד בהתחייבות שלה תסתכן בהשעיית הסיוע הצבאי האמריקני בתוך 45 יום.
שמה של ישראל אמנם לא מוזכר בצו, אך נראה שהצו של הנשיא האמריקני נועד להרגיע את החוגים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית - שמבקרים את הסיוע הצבאי הנרחב של ארה"ב לישראל, ודורשים מהממשל להציב לה תנאים ולהתחייב לשמור על זכויות אדם ועל החוק הבינלאומי. כמו כן, הצו מגיע על רקע המאמצים של ביידן לרצות קהילות מוסלמיות בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
ביידן בביקורו בישראל בתחילת המלחמה
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ישראל טוענת שהיא פועלת במסגרת הדין הבינלאומי ועושה ככל הניתן לצמצם פגיעה באזרחים פלסטינים, מה שאמור היה להפוך את הצו הנשיאותי למובן מאליו. אלא שהצורך בדו"חות תקופתיים ובדיווח שוטף לאמריקנים מטריד מאוד את ישראל, שלומדת את משמעויות הצו הזה.
הצו, שהתפרסם תחת הכותרת "מזכר ביטחון לאומי", מזכיר את המדיניות האמריקנית ביחס להעברת נשק קונבנציונלי לשותפות זרות ככלי קריטי לקידום מדיניות החוץ והביטחון הלאומי. ארה"ב רוצה להבטיח שהנשק לא ישמש להפרת זכויות אדם או המשפט ההומניטרי הבינלאומי.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מלחימת צוות קרב של חטיבה 4 בחאן יונס שברצועת עזה
תיעוד מלחימת צוות קרב של חטיבה 4 בחאן יונס שברצועת עזה
חיילים בדרום רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הצו הנשיאותי מחייב את מזכיר המדינה לדרוש מממשלות זרות שמקבלות את אמצעי ההגנה להציג הבטחות כתובות, אמינות ומהימנות, שבהן הן מתחייבות לפעול בכפוף לכללים. הצו מחייב את מזכיר המדינה ושר ההגנה לספק לקונגרס דוחו"ת תקופתיים כדי לאפשר פיקוח משמעותי.
על פי הצו, מדינה שמקבלת תמיכה צבאית מארה"ב תתחייב שהיא משתמשת באמצעי ההגנה בהתאם לחוק הבינלאומי. במידה שהיא לא תעמוד בהתחייבויות שלה, מזכיר המדינה ושר ההגנה ידווחו על כך לנשיא תוך 45 יום - ויציינו מהם הצעדים שיינקטו כדי לתקן את המצב. במסגרת אותו תיקון יש אפשרות להשעות כל העברה נוספת של נשק ו"שירותי ביטחון" נוספים. הצו אינו חל על מערכות הגנה אווירית, וציוד צבאי שנועד למטרות הגנה או למטרות שאינן "קטלניות".
3 צפייה בגלריה
אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת בארבע עיניים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכתו בקריה בתל אביב
אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת בארבע עיניים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכתו בקריה בתל אביב
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ואם זה לא מספיק: דו"ח פנימי של משרד החוץ, אשר פורסם בחדשות כאן 11, מתריע כי הממשל האמריקני נערך להטלת סנקציות על חיילי צה"ל ביהודה ושומרון. בתחילת החודש, נזכיר, חתם ביידן על צו שמטיל סנקציות על מתנחלים שתקפו פלסטינים. בשלב זה הוא חל על ארבעה אנשים.
לפי הדו"ח הממשל הגיש שורת טענות נגד יחידות של צה"ל ביהודה ושומרון. אם הפרקליטות הצבאית לא תגיש לממשל האמריקני תשובות תוך פחות מ-60 יום, יוגשו סנקציות גם נגד חיילים - בהם מפקדים בצה"ל. בנוסף, מהדו"ח עולה כי ממשל ביידן הזהיר את ישראל פעמים רבות מפני היעדר אכיפה כלפי אלימות של מתנחלים נגד פלסטינים - והתשובות של ישראל לא היו מספקות.
בישראל לוקחים ברצינות את האיומים של ממשל ביידן, ואף נערכים להרחבת הצו נגד נבחרי ציבור, ביניהם ראשי רשויות באיו"ש ואף חברי כנסת ושרים. בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בין-משרדי בנושא, בשיתוף הפרקליטות הצבאית, כדי לראות איך אפשר להימנע מהרחבת הצו.