בן גביר בריאיון: מאחל לסמוטריץ' בהצלחה, שיילך לדרכו
(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, הודיע אמש כי מפלגתו תרוץ בבחירות הקרובות ללא הציונות הדתית בהנהגת בצלאל סמוטריץ'. אחרי שבועות ארוכים של משא ומתן שהתנהל בעיקר בתקשורת וכלל חילופי האשמות, הסביר היום (שלישי) בן גביר לאולפן ynet: "הפכתי כל אבן במשך חודש וחצי כדי שסמוטריץ' ואני נשב ביחד. אני מבין שהם לא ממש רוצים, חבריי בציונות הדתית, זה בסדר. עוצמה יהודית תרוץ ובגדול".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"עוצמה יהודית תרוץ ובגדול". איתמר בן גביר
(צילום: מוטי קמחי)
בן גביר מכריז שירוץ לבד
(צילום: ניצן דרור)

על מה זה נפל? הבנתי שרצית חלוקה שווה בעשירייה הראשונה. "הסכמתי לוותר על החלוקה השווה, ויתרתי גם על עוד דברים - שיטת השוויון. ויתרתי על הכל, הם לא שם".
אז על מה באמת לא ויתרת? "נכון, אמרתי שלא יהיה מצב שהוא ייקח שלושה רבעים ואני אקח רבע. הם רוצים ציונות דתית קלאסית בין גבעת שמואל ורעננה בצורה מסוימת. אני רוצה רשימה שתכלול פריפריה, נשים, חרדים, חילוניים, מסורתיים. אני רוצה לפנות לכל עם ישראל. אם לא נפתח את השורות לא נגיע לשום מקום".
וסמוטריץ' לא רוצה בחיבור הזה? "הם לא רוצים. יש לי ברשימה יהודי יקר בשם אלמוג כהן, אין לו כיפה. אדם טוב, פעיל למען הנגב, יו"ר הוועד להצלת הנגב, יו"ר סיירת בראל, הופך את העולם כדי שתהיה לנו משילות בנגב. למה לפסול אותו? למה להגיד שהרשימה חייבת להיות ציונית דתית קלאסית?".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
הם פסלו אותו כי אין לו כיפה? "כי הוא לא שייך לציונות הדתית הקלאסית והם רוצים רק ציונות דתית קלאסית, אני לא שם. אני מייצג את כלל ישראל, את הנגב והצפון, חוף הים בתל אביב. את המסורתיים, החרדים, החילוניים, הדתיים. אני מפלגה של כלל ישראל, המחלוקת הגדולה היא איך תיראה המפלגה הזו - אני רוצה לפתוח את השורות והם לא. אני לא רוצה להאשים אף אחד, שכל אחד ילך לדרכו, אני מאחל לסמוטריץ' הצלחה רבה".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
בן גביר התייחס לטענות בימין לפיהן פיצול בינו לבין סמוטריץ' עלול לטרפד הקמת ממשלת ימין ולהוות בכייה לדורות. "יכול להיות הפוך. אני שומע מהליכוד זמירות שאומרות שיכול להיות שבן גביר פונה לכלל ישראל ויביא לכמות גדולה מאוד. אם סמוטריץ' יעבור את אחוז החסימה, המאבק הוא בינו לבין איילת שקד ואז תהיה ממשלת ימין. אם נלך בשני ראשים ונפתח את עצמנו לכלל הציבור, יכול להיות שזה מה שירכיב את ה-61".
יו"ר עוצמה יהודית אמר כי צפויים שמות מפתיעים ברשימתו. "אנחנו מתכוונים להביא גם מבפנים וגם מבחוץ שמות אידאליסטים, יהיו שמות מפתיעים. אנחנו הולכים להרכיב רשימה מנצחת, שתדבר לכל עם ישראל".

אבידר: "לא מתבייש להגיד: רק לא ביבי זה ערך חשוב"

אלי אבידר הגיש אתמול מכתב התפטרות ליו"ר הכנסת, לאחר שכבר הודיע לאחרונה על הקמת מפלגה בראשותו לבחירות הקרובות, בשם ישראל חופשית ודמוקרטית. הבוקר נשאל אבידר בריאיון לאולפן ynet מיהם המצביעים שלו. "נגעתי פיזית ב-150,000 איש בשנתיים וחצי האחרונות, גם במחאה וגם בחוגי בית שאנחנו בונים בשטח כבר חודשיים. זו מפלגה חדשה וזה תהליך".
אבידר: כל איחוד שימנע מנתניהו לחזור - אהיה שם. לא אפרוש
(צילום: נויל האריס)

4 צפייה בגלריה
אלי אבידר
אלי אבידר
אלי אבידר
(צילום: יריב כץ)
אבידר טען כי הוא לא מתמודד עם מרצ על אותו אלקטורט, למרות שחלק מאנשי מחאת בלפור הם מצביעי מרצ. "הם עזבו את מרצ ולכן אני לא מתמודד איתם. אני מתמודד עם אותם אנשים שאולי לא יצביעו בכלל. כי אם הם לא יצביעו הגוש שלנו גמור ולא נוכל להקים ממשלה. האנשים שלא הצביעו גם למפלגת העבודה כי יש להם סיבות - חוק הסמכויות, התנהלות המשטרה".
ראיתי שמכחישי החיסונים מקימים מפלגה בלעדיך. "זה לא מכחישי חיסונים, זה אנשים שלא אוהבים כפייה. לא צריך לקרוא להם בצורה הזו, זו הצהרה פוגענית. אני חושב שהדרנו קבוצה שלמה, זה דבר שמתאים יותר לנתניהו. לא צריך להדיר אותם או לפגוע בהם".
יש סיכוי שתחבור למרצ? "אני לא אומר למי כן או לא. קודם כל מרצ צריכה לסיים את הפריימריז שלה. אני אומר שכל איחוד שיהיה, שיעזור לגוש, שימנע מנתניהו לחזור - אני שם. אבל בתוך עמי אני חי וצריכים להבין שיש המון אגו ואינטרסים. לכן אנחנו לוקחים בחשבון שאיחודים לא יהיו. אנחנו עלולים ניפול למלכודת שנפלו בה עפר שלח, בוגי ורון חולדאי, שאמרו להם להתאחד ובסוף לא היה איחוד והם פרשו. בכל מקרה נרוץ עד הסוף".
יש תחושה שבתוך הגוש שלך יש חוסר אהדה אליך, למה? "זה יותר בין הפוליטיקאים, כי אני אומר את האמת. כשאומרים שלא מסתמכים על המשותפת, אז על מי כן? על ח"כים שירדו מהמאדים? אם המשותפת לא תהיה חלק מהגוש הזה, גם אם יש 61, צריך להסתמך עליהם, אחרת ניגרר לעוד סבב בחירות".
איפה העקרונות? איפה הדברים שצריך לשפר חוץ מרק לא ביבי? "קודם כל אני לא מתבייש להגיד- רק לא ביבי זה ערך חשוב. הוא הבעיה ואסור שהוא יהיה שם. זה לא רק זה, הדבר הראשון שאנחנו רוצים להעביר זה למנוע את השוחד הפוליטי. נראה לך הגיוני שעידית סילמן תקבל שריון בליכוד? אף אחד לא מבין שהתבצעה פה עסקת שוחד עם עוד ח"כים?".
אני מזכיר לך שגם אתה הלכת להיות שר ללא תיק רק מתוך הרעיון שתפסיק להצביע נגד. "לא קרה שהצבעתי נגד. לפיד רצה לתת לי להיות שר על חשבונו, זה לא שוחד פוליטי. הייתי החייל הנאמן ביותר של הקואליציה עד היום האחרון. נראה לך שהייתי מרוצה מכל מה שקרה שם? לא הייתי מרוצה. אבל רציתי להילחם על הממשלה הזו שתישאר".
ובתוך הגוש יש כמה אנשים שרוצים להיות ראשי ממשלה. מי האיש שלך? "יאיר לפיד, והדבר החשוב ביותר הוא שנתאחד סביבו. יש איש אחד בגוש השני ושים לב שהרשימה קיצונית יותר מג'ינג'יס חאן. תראה, הם לא פותחים את הפה, יש משמעת קואליציונית. אני מדבר על העשירייה הראשונה, 11-12 ברשימת הליכוד. הם ממושמעים, צמאי שלטון. אצלנו, יש לך את יאיר לפיד שהוא ראש ממשלה, בו בזמן יש לך את בני גנץ שמייצר הנהגה אלטרנטיבית. הגוש שלנו צריך להתאחד סביב אדם אחד. יש לנו יריב אחד וקוראים לו נתניהו ובטח שלא צריכים לעסוק במי רלוונטי להקים את הממשלה הבאה. יש לנו ראש ממשלה עם מספר המנדטים הגדול ביותר, הגוש הזה צריך להיות מאוחד".