בחיל האוויר קרובים להשלים את תחקיר התפוצצות הכטב"ם החות'י, מייצור איראני מסוג "סימאד 3", שפגע בלילה שבין חמישי לשישי בבניין מגורים בתל אביב, הרג את יבגני פרדר ופצע שמונה נוספים, אך כבר היום (ראשון) מתבהרת התמונה על הנתיב שעבר - ועל הכשל האנושי שהוביל לתוצאה הקשה. הכטב"ם עבר בתימן מספר שדרוגים, בהם החלפת המנוע והמרת חומר הנפץ לדלק עבור המנוע החדש, כדי לאפשר לו להשלים טיסה של 2,600 ק"מ מתימן ועד לישראל.
הוא שקל 15 ק"ג בלבד כולל ראש הקרב, והמטרה שהוזנה לו מראש כיעד, בטיסה אוטונומית ועם נתיב שנבחר במכוון: מתימן דרך סודאן ומצרים, ואז יציאה לים התיכון מסיני ובמהירות של 80-100 קמ"ש, בגובה נמוך שקשה לגילוי. בסך הכול טס הכטב"ם 16 שעות - וכאשר הגיע לטווח הגילוי מחופי תל אביב, הוא זוהה כחיווי על מסך הבקרה של חיל האוויר במשך שש דקות.
במצב שכזה היה אמור הבקר לזהותו ולסווגו, בין אם כ"הפרעת עננים", ציפור גדולה, מטוס עוין או ידידותי, מבין עשרות אם לא מאות מטרות כאלו שיש בשמי המרחב בכל רגע נתון. אך הבקר לא הבחין בחיווי, זה שהיה מאפשר להקפיץ מטוסי קרב או לשגר טיל מכיפת ברזל בטווח זמן מספק, אך בעיקר לספק התראת אזעקה לתושבים להיכנס למרחב מוגן.
באותו זמן לערך הגיע כטב"ם ממזרח שגם הוא טס לעבר ישראל וטופל על ידי חיל האוויר, אך לא בהכרח מדובר בהסטת קשב שמנעה סיווג לכטב"ם שנע ממערב לכיוון תל אביב.
בעקבות האירוע הכפילו בחיל האוויר את מספר הבקרים האוויריים כדי שיהיו עוד זוגות עיניים על המסכים ביב"אות והוסיפו פטרולי אוויר כדי לאתר איומים כאלה, דלי חתימה, אם יתקרבו לישראל.
בצה"ל מעריכים כי שיגורים אלו יימשכו, ומבהירים כי אין הגנה הרמטית, אך כן יש מחויבות לכל הפחות לספק התראה לתושבים באמצעות אזעקה. "בטיסה כזו של 2,600 ק"מ אפשר לעשות מניפולציות והונאות רבות, לשנות גבהים ולחכות באוויר או להגיע מכיוונים שונים", הסבירו בצבא, "וכל זה מ-360 מעלות מסביבנו. עוד נפגוש אתגרים דומים, ואנו ערוכים להם". לפי נתוני חיל האוויר, בתשעה חודשים וחצי של לחימה שוגרו לעבר ישראל כאלף כטב"מים, בהם כ-300 מתימן ומעיראק, ורובם זוהו ויורטו מחוץ לגבולות ישראל.
40% מגיחות הקרב של חיל האוויר מיועדות אפוא מתחילת המלחמה להגנת שמי המדינה. נסיעתו של מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, בשבוע שעבר לביקור מקצועי-מבצעי בבריטניה נועדה לחזק את שיתופי הפעולה הללו עם כוחות הקואליציה במזרח התיכון בהובלת ארה"ב.
36 שעות של הכנות לתקיפה, שהשביתה את נמל חודיידה
בהתאם, יצא אתמול חיל האוויר למבצע "יד ארוכה", התקיפה בנמל חודיידה שבתימן, בתום הכנות קדחתניות שנמשכו 36 שעות לאחר ההחלטה העקרונית שהתקבלה ביום שישי בבוקר בצמרת צה"ל, ואושרה מיד על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. עשרות מטוסים מסוגים שונים השתתפו במבצע, חלקם באוויר וכמה מהם על הקרקע בכוננות.
מטוסי הביון של טייסת הנחשון סיפקו את המעטפת המודיעינית בזמן אמת במטוס השביט והפיקודית עם החפ"ק המעופף במטוס העיטם. מטוסי תדלוק גדולים מסוג "ראם" ביצעו סבבי תדלוק למטוסי הקרב לאורך 3,400 הק"מ, הלוך ושוב, שביצעה הארמדה האווירית - במונחים ישראליים. בסרטון שבפתח הכתבה נחשפים גם תיעודים חדשים מהתקיפה הישראלית וההיסטורית בתימן, בהם גם תיעוד התקיפות ותיעוד תדלוק המטוסים במהלך שהותם באוויר. בנוסף, חברת ISI פרסמה תמונות ראשונות מהלוויין שמציגות את ההרס והעשן המיתמר בנמל.
מפקד החיל, האלוף בר, הנחה כי אם גם יקרה אירוע שיעצור את המשימה במהלכה, יהיה לכל מטוס מספיק דלק לחזור לישראל ללא תדלוק אווירי. זמן הטיסה היה שעתיים וחמישים דקות לכל כיוון, וההמראה הראשונה הייתה סביב השעה 15:00 בצהריים, 30 דקות בלבד לאחר כינוסו הפורמלי של הקבינט לאשר את המבצע. בחיל האוויר לקחו בחשבון שהמטוסים יצולמו על ידי טייסים וסקרנים באילת.
במהלך הטיסה לא הופעלה אש נ"מ לעבר המטוסים הישראליים, במקביל לעדכון שמסר פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM) שאחראי על האזור, ייתכן שגם לסעודים. יעד התקיפה העיקרי היו שני העגורנים המרכזיים של נמל חודיידה, ציר האספקה הראשי של החות'ים.
הטייסים הישראלים השתמשו בחימושים מדויקים מסוגים שונים, בהם חנית נאה ופצצות ברד, כדי להבטיח פגיעה מדויקת בקרונות ההפעלה של העגורנים, באופן שישבית את הפעילות בנמל למשך מספר חודשים.
תקיפה זו בוצעה על ידי מטוסי F-15 "בז" דו-מושביים מטייסת 106 בתל נוף. חלק מהתקיפות בוצעו בשיטת סטנד אוף (Stand Off) - כלומר תקיפות שבהן הנשק משוגר ממרחק משמעותי, מבלי שכלי הטיס נכנס לטווח טילי הנ"מ של האויב - מטווח של עשרות ק"מ, בנוסף לפעולות של מטוסי F-35 "אדיר".
בעקבות התקיפה אתמול בתימן, בחיל האוויר העלו לשיא את רמות הכוננות והדריכות בכל הזירות. עד כה השתמש חיל האוויר ביותר מ-100 אלף חימושים מסוגים שונים בשבע זירות שונות, ממיירטי חץ וכיפת ברזל, דרך פצצות כבדות של חיל האוויר ועד לפגזי התותח במסוקי האפאצ'י. בחיל האוויר שילשו גם את כמות שעות הטיסה המבצעיות מ-7 באוקטובר.
רק אמש, במקביל לכל האירועים שהוביל חיל האוויר בזירות השונות, נורה טיל כתף נ"מ לעבר כוח אווירי מוסק, שחילץ לוחמים שנפצעו בהיתקלות ברפיח.