הרשויות בבלגיה ובצרפת פשטו היום (ד') על משרדו וביתו של עובד בפרלמנט של האיחוד האירופי, שלפי החשד יש לו חלק מרכזי בפרשת שוחד למחוקקים בפרלמנט של האיחוד. הפשיטה נעשתה על ביתו של האיש בבריסל ועל המשרד שלו בפרלמנט שיושב בשטרסבורג, ולפי הרשויות הייתה לו מעורבות בפרשה שבמסגרתה נטען לקמפיין השפעה ותעמולה רוסי דרך אתר החדשות "קול אירופה" (Voice of Europe).
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין בביקור ב אוזבקיסטן, הדגל האירופי
נשיא רוסיה פוטין בביקור ב אוזבקיסטן, הדגל האירופי
פוטין ודגל האיחוד האירופי. קמפיין השפעה ושוחד לפני הבחירות לפרלמנט בבריסל
(צילום: Sergei Bobylev, Sputnik, Kremlin Pool Photo/ AP , שאטרסטוק)
הפשיטות מגיעות כשבוע אחד בלבד לפני הבחירות לפרלמנט האירופי, בחירות שבהן חוזים הסקרים התחזקות משמעותית של מועמדים ממפלגות לאומניות המזוהות עם הימין הקיצוני. ראש ממשלת בלגיה אלכסדר דה-קרו הכריז על חקירת הפרשה כבר בחודש שעבר, והאשים אז שמטרת הקמפיין הרוסי היא לשפר את סיכויי הימין הקיצוני בבחירות – וכך לפגוע בסיוע האירופי לאוקראינה. "לפי שירותי המודיעין שלנו, המטרות של מוסקבה ברורות מאוד. היעד שלהם הוא לסייע בבחירתם של מועמדים פרו-רוסיים לפרלמנט האירופי ולחזק נרטיב פרו-רוסי במוסד הזה", האשים.
לפי משרד התובע הפדרלי בבלגיה, העובד שבביתו ובמשרדו נערכו היום החיפושים "שיחק תפקיד מרכזי" בפרשה שזוכה באירופה לכינוי "רוסיה-גייט". במשרד התובע אמרו כי לפי החשד, במסגרת הפרשה הייתה פנייה לחברים בפרלמנט האירופי, על מנת שאלו יקדמו תעמולה רוסית דרך אתר "קול אירופה". לטענת התביעה, אותם חברים בפרלמנט קיבלו דמי שוחד לשם כך, אך לא נמסר מי הם אותם מחוקקים. ראש ממשלת בלגיה, יצוין, אמר בחודש שעבר שרק הוצע למחוקקים שוחד – ולא שהם קיבלו אותו.
4 צפייה בגלריה
משטרה ב מטה הפרלמנט של האיחוד האירופי ב שטרסבורג צרפת פשיטה בצל חקירת פרשת שוחד מצד רוסיה
משטרה ב מטה הפרלמנט של האיחוד האירופי ב שטרסבורג צרפת פשיטה בצל חקירת פרשת שוחד מצד רוסיה
ניידת משטרה בפרלמנט האירופי, היום בשטרסבורג
(צילום: LAURIE DIEFFEMBACQ / BELGA / AFP)
הרשויות לא חשפו את זהות העובד החשוד, אבל לפי דיווחים בתקשורת ההולנדית מדובר בעוזרו של חבר הפרלמנט ואיש הימין הקיצוני מרסל דה גראף. דה גראף היה בעבר חבר במפלגתו של חירט וילדרס, אבל כיום חבר במפלגה אחרת בשם "הפורום למען הדמוקרטיה". גורם המעורה בחקירה אישר לסוכנות הידיעות AP שהעוזר של דה גראף הוא החשוד בפרשה. לפי דיווחים, העוזר קשור גם לפרשיות אחרות והועסק בעבר אצל מקסימיליאן קרא, גם הוא חבר בפרלמנט האירופי, ממפלגת הימין הקיצוני הגרמנית "אלטרנטיבה לגרמניה" – שיועץ אחר שלו חשוד בריגול עבור סין.
הפרשה התפוצצה לפני כחודשיים, אז צ'כיה האשימה כי האתר "קול אירופה" ממומן בידי ויקטור מדבדצ'וק, איש עסקים ופוליטיקאי אוקראיני פרו-רוסי, שהונו הוערך בעבר ב-620 מיליון דולר. מדבדצ'וק הוא חבר קרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וב-2021 הואשם בבגידה על ידי השלטונות בקייב והוכנס למעצר בית. ימים אחדים אחרי הפלישה הרוסית ב-2022 ניסה לברוח, אך נעצר כמה שבועות לאחר מכן – ובהמשך שוחרר לרוסיה במסגרת עסקת שבויים בין קייב למוסקבה.
לפי השלטונות בצ'כיה, אתר "קול אירופה" שפועל משטחה נוהל בידי ארטם מרצ'בסקי, בעל אזרחות אוקראינית וישראלית, והוא פעל על פי הוראותיו של מדבדצ'וק – שבהתאם קיבל את הוראותיו מפוטין. שניהם, כך לטענת הרשויות בצ'כיה, ניהלו את האתר כדי להפיץ תעמולה ונרטיבים רוסיים לצד דיס-אינפורמציה ופייק ניוז אנטי-אוקראיניים, בין היתר במטרה לערער את היציבות באירופה.
4 צפייה בגלריה
אוקראינה ויקטור מדבדצ'וק פוליטיקאי פרו רוסי עשיר בעל ברית של ולדימיר פוטין נעצר ב מבצע חשאי
אוקראינה ויקטור מדבדצ'וק פוליטיקאי פרו רוסי עשיר בעל ברית של ולדימיר פוטין נעצר ב מבצע חשאי
מדבדצ'וק, הפוליטיקאי האוקראיני הפרו-רוסי העשיר, בצילום שקייב פרסמה אחרי שנלכד ב-2022. שוחרר לרוסיה בעסקת שבויים
(צילום: AFP )
בצ'כיה, כמו בבלגיה, האשימו כי האתר מנסה להשפיע על הבחירות לפרלמנט האירופי ו"לקנות" פוליטיקאים בפרלמנט, ולפני ימים אחדים הטיל האיחוד האירופי סנקציות על האתר וכן על מדבדצ'וק ומרצ'בסקי. הסנקציות עליהם כוללות הקפאת נכסים והגבלת נסיעות ברחבי האיחוד (לפי השמועות מרצ'בסקי קיבל בינתיים מעמד של פליט מוגן בסלובקיה).
האיחוד אסר על "קול אירופה" ועל שלושה כלי תקשורת רוסיים לפעול ב-27 המדינות החברות בארגון, והאשים כי כולם נמצאים בשליטת הקרלמין. בעבר כבר אסר האיחוד האירופי על פעילות של כלי תקשורת מרכזיים ברוסיה, כדוגמת RT וספוטניק.
מפעיליו של "קול אירופה" הכחישו את ההאשמות נגדם, וטענו כי הסנקציות מהוות ניסיון סתימת פיות והתקפה על חופש הדיבור. "האיחוד האירופי מנסה לחסום את האזרחים מהאמת לגבי המצב באירופה", נאמר בהודעת האתר. לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי, יצוין, העניק במה באופן עקבי למועמדים פופוליסטיים מהימין הקיצוני ממפלגות ברחבי היבשת, וסיפק פלטפורמה נקייה מביקורתיות לתעמולה פרו-רוסית.
4 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת מקרון. הזהיר מעליית הימין הקיצוני
(צילום: AP /Ebrahim Noroozi)
הבחירות לפרלמנט האירופי ייערכו בין 6 ל-9 ביוני, ויצביעו בהן מיליוני אירופים. בבחירות צפוי כאמור חיזוק משמעותי לנציגי הימין הקיצוני, כשברקע מחלוקת עמוקה בקרב הימין האירופי בכל הנוגע ליחס לרוסיה ולאוקראינה. לקראת הבחירות, נראה שהרוסים עושים כל מאמץ, אינפורמטיבי וכספי, כדי להשפיע על חברי הפרלמנט.
נשיא צרפת עמנואל מקרון, אחד מתומכיה הבולטים ביותר של אוקראינה ביבשת, הזהיר השבוע מעליית הימין הקיצוני בבחירות הקרובות. לפי מקרון, רעיונות שמזוהים עם משטרים אוטוריטריים "פורחים בכל מקום בדמוקרטיות שלנו. קיצוניים, במיוחד מהימין הקיצוני, מקדמים אותם". בביקור שלשום בעיר דרזדן שבמזרח גרמניה – שנחשבת לאחד ממעוזי הימין הקיצוני במדינה – הוסיף מקרון: "הרוח הרעה הזאת מנשבת באירופה, אז בואו נתעורר".