1 צפייה בגלריה
קטאר דוחא אצטדיון מונדיאל
קטאר דוחא אצטדיון מונדיאל
מתכוננים למונדיאל. האצטדיון בדוחה שבקטאר
(צילום: AP)
מגעים דיפלומטיים בין ישראל לקטאר לפתיחת משרד קישור זמני בדוחה, שבו יעניקו דיפלומטים ישראלים סיוע קונסולרי לעשרות אלפי הישראלים שצפויים להגיע למשחקי המונדיאל בין ה-20 בנובמבר ל-18 בדצמבר.
בין מדינת ישראל לפיפ"א ושלטונות קטאר, נזכיר, הושג הסכם שלפיו ישראלים יוכלו להגיע לקטאר כדי לצפות במשחקים ולא יידרשו לוויזה מיוחדת. בעקבות זאת משרד החוץ הכין "פקודת מבצע" לקראת המונדיאל, ונערך להעניק סיוע לישראלים הרבים שיגיעו למשחקים. המגעים להקמת משרד הקישור הזמני נועדו אך ורק למטרת הגשת סיוע קונסולרי לישראלים, כגון אובדן דרכון, סיוע בעת מעצר או הסתבכות כלשהי וכדומה. משלחת ישראלית אף ביקרה לאחרונה בדוחה ובדקה מקרוב את הטיפול באוהדים הישראלים. עם זאת, עד לרגע זה שתי המדינות לא הגיעו להסכמות בעניין.
גורם ישראלי אמר כי הנושא נמצא במשא ומתן, וכי בסופו של דבר יימצא פתרון והמשרדים ייפתחו לפני פתיחת המשחקים. לפי הערכות, הקטארים זהירים מאוד וחוששים שישראל מנסה לפתוח מחדש את הנציגות שלה בדוחה, שנסגרה לאחר מבצע עופרת יצוקה. לישראל אין יחסים דיפלומטיים עם קטאר, אך בין המדינות ישנם קשרים ביטחוניים ענפים. מטוסי מנהלים ישראליים נוחתים שם לעיתים קרובות, ככל הנראה כדי לתאם את העברת הסיוע הקטארי לרצועת עזה.
בנוסף לכל אלה, הקטארים דרשו מישראל שלא להגביל הגעת פלסטינים למשחקים. הפלסטינים, נציין, יכולים לטוס לקטאר דרך ירדן - וממילא לא מתוכננות טיסות ישירות מישראל לקטאר. כדי לטוס עליהם להוציא תעודת מעבר, שתאפשר להם לצאת משטחי הרשות הפלסטינית דרך מעבר אלנבי. ככל הנראה מדובר באקט סמלי עבור קטאר, שרוצה להראות לפלסטינים כי היא דואגת להם.
בלשכת רה"מ הכחישו פרסומים שהמגעים הדיפלומטיים בין ישראל לקטאר לפתיחת נציגות קונסולרית בתקופת משחקי המונדיאל פוצצו עקב דרישת ישראל שהשיחות יהפכו לפומביות. כמו כן, הכחישו בלשכה שמתוכננת שיחת טלפון בין לפיד למנהיג קטאר כדי להסדיר את הנושא. בכל מקרה, אם לא תהיה הסכמה על פתיחת המשרדים, המשמעות היא שמשרד החוץ יתקשה להושיט עזרה לישראלים שיסתבכו - ויצטרך להיעזר במדינות ידידותיות אחרות שיש להן משרדים בדוחה.