על רקע העמקת הפעילות של צה"ל ברצועה, השתלטות על מעוזי חמאס בעזה, והתיעוד של המוני תושבים מתפנים דרומה, מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן אמר בצהריים (שלישי) כי "לראשונה זה עשרות שנים, צה"ל נלחם בלב ליבה של העיר עזה - לב ליבת הטרור".
"לראשונה זה עשרות שנים - פועלים בלב העיר עזה"
(צילום: תומר שונם הלוי)

פינקלמן ציין כי פעולות צה"ל "מהאוויר מהים ובתמרון משמעותי ביבשה פוגעות בליבת יכולות חמאס", והוסיף: "האירועים הקשים מהמתקפה הרצחנית והמזעזעת מלפני חודש ימים צרובים בנו עד מאוד. עמידה במטרות המבצע - פירוק ארגון חמאס והצבת תנאים להחזרת החטופים הביתה - תדרוש זמן, ונמשיך להילחם עד שנשיג את המטרות".
מפקד פיקוד הדרום אמר עוד כי עד כה "חיסלנו עשרות מפקדים, חשפנו והשמדנו מנהרות רבות ואנו פוגעים קשות באויב ופועלים בשילוב זרועות מצוין עם שלל זרועות צה"ל". הוא הדגיש: "לנגד עינינו כל העת החטופים בשבי חמאס - השבתם היא מצפן עבורנו".
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
4 צפייה בגלריה
פלסטינים צועדים מהעיר עזה בצפון הרצועה דרומה
פלסטינים צועדים מהעיר עזה בצפון הרצועה דרומה
תושבי עזה נעים דרומה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
מאות תושבי עזה מתפנים דרומה עם דגלים לבנים

פינקלמן הוסיף: "המלחמה בלב עזה מורחבת וקשה, ולצערי יש בה גם מחירים. מידי יום ושעה הכוחות הורגים מחבלים, חושפים מנהרות, משמידים אמצעי לחימה וחותרים למגע. לא ננוח, לא נעצור ולא נשקוט עד שנעמוד במשימתנו עד לניצחון".
מפקד פיקוד הדרום חזר על פניית צה"ל לתושבי צפון רצועת עזה לנוע לחלקה הדרומי, וציין כי הוא מסתכל כעת רק קדימה, בהתייחסות למחדל שאירע במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. "המטרות והיעדים שלנו ברורים מאוד, אנחנו מתקדמים על פי הקצב המבצעי הנכון, ונמשיך לפעול כך".
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
תיעוד מתקיפת חיל האוויר ברפיח
(צילום: AP Photo/Eyad Baba)
חשיפה ופיצוץ של מנהרת טרור
(צילום: דובר צה"ל)

מוקדם יותר היום, מאות תושבי שכונת זייתון תועדו עוזבים את בתיהם. התושבים שעזבו לכיוון דרום הרצועה הניפו דגלים לבנים. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי פרסם את התיעוד והודיע במקביל על מסדרון הומניטרי נוסף בכביש סלאח א-דין, שיאפשר לתושבים לנוע דרומה היום עד השעה 14:00. "נצלו את ההזדמנות לנוע דרומה, אל מעבר לנחל עזה", קרא אדרעי לתושבי עזה. "רבים מכם עושים זאת בשעה הזו. אם אכפת לכם מעצמכם ומיקיריכם - נועו דרומה בהתאם להנחיות שלנו. תהיו בטוחים שמנהיגי חמאס כבר דאגו להגן על עצמם".
חמאס, מנגד, מיהר להטיל ספק בתמונות של תושבי זייתון, וביקש מעיתונאים עזתים לא להפיץ אותן בעולם. לפי ארגון הטרור מדובר בתמונות שמשפילות את האזרחים העזתים, ומדובר ב"מניפולציה של צה"ל".
לפי סוכנות הידיעות AP, המתפנים שצועדים בציר סלאח א-דין, או מתקדמים רכובים על חמורים, עושים זאת בידיים מורמות ומנופפים בדגלים לבנים מול טנקים של צה"ל. לפי האו"ם כ-5,000 ניצלו היום את המסדרון ההומניטרי מסלאח א-דין דרומה, שהיה פתוח במשך ארבע שעות, לעומת 2,000 אתמול.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה בצפון הרצועה דרומה
פלסטינים עוזבים את העיר עזה בצפון הרצועה דרומה
תושבי עזה מנצלים את המסדרון ההומניטרי ונעים דרומה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
4 צפייה בגלריה
פלסטינים נוסעים מהעיר עזה בצפון הרצועה דרומה
פלסטינים נוסעים מהעיר עזה בצפון הרצועה דרומה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
מנתוני האו"ם עולה כי מתוך 2.4 מיליון תושבי עזה, יותר מ-1.5 מיליון עזבו את בתיהם בחודש החולף. לטענת אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, יותר מחצי מיליון תופסים מחסה במתקנים של הסוכנות בדרום הרצועה – והם לא מסוגלים לקלוט מפונים חדשים.
לפי צה"ל המספרים קטנים יותר: מדובר צה"ל נמסר בצהריים כי לפי הערכות, כמות התושבים העזתיים שהתפנתה היום דרומה נעה בין 800 ל-900 אזרחים, לעומת עשרות תושבים שעשו זאת אתמול. חלק גדול של המתפנים מגיע ממחנה א-שאטי, שנחשב צפוף במיוחד.
לפי צה"ל, חמאס ניסה לחבל אתמול במעבר האוכלוסייה דרומה וירה נ"ט לעבר התושבים. היום, עם פתיחת המסדרון ההומניטרי, טנק של צה"ל אבטח את המתפנים כדי שחמאס לא יפגע בהם.