בהצהרה מיוחדת שנשא הערב (ראשון) בבסיס פלמחים, לאחר תחקיר בארי ועל רקע הביקורת על מסקנותיו, הודה הרמטכ"ל הרצי הלוי ללוחמים ב-7 באוקטובר ואמר: "יש כאן דור של לוחמי ומפקדי מופת שגבורתם עוד תדובר רבות". על התקיפה בחאן יונס אמר כי "החיסולים חשובים לפירוק שיטתי של חמאס וליצירת תנאים להסכם להחזרת חטופים".
רא"ל הלוי ענה במרומז לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול, לפיהם "במשך חודשים הלחץ הצבאי לא היה מספיק חזק". לדברי הרמטכ"ל, "צה"ל מייצר את כל הלחץ הנדרש ליצירת התנאים הטובים ביותר להסכם כזה, וכך פעלנו מאז סיומו של ההסכם הקודם". לאחר שנתניהו אמר כי הוא "עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי", אמר הרמטכ"ל כי "נדע לשלוט בו בכל מיני דרכים מבצעיות". בתשובה לשאלה מתי יעזוב את תפקידו, ענה: "מעולם לא דבקתי בכיסא".
הצהרת הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל )

"נפגשתי עם לוחמי ומפקדי שלדג, אני רואה את עשייתם לאורך כל המלחמה ובכל הזירות", אמר הרמטכ"ל בתחילת דבריו - כשהוא מתייחס לאותה ביקורת שהובילה לזעם. "אזרחי ישראל צריכים לדעת שיש כאן דור של לוחמים ומפקדי מופת שגבורתם תדובר רבות. אנחנו לא עוצרים, לא מפסיקים להילחם, פועלים בכל רצועת עזה בשיטות לחימה שונות. זה כחודשיים אנחנו מתמרנים ברפיח ומביאים הישגים צבאיים משמעותיים. הורגים עוד ועוד מחבלים, משמידים את תשתיות הטרור של חמאס".
על התקיפה בחאן יונס אתמול אמר רא"ל הלוי: "תקפנו מתחם שבו הסתתרו מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס שתכנן ונתן את פקודת ההתקפה ב-7 באוקטובר, ולצדו ראפע סלאמה מפקד חטיבת חאן יונס ואיתם עוד מחבלים. התקיפה הזו היא תוצאה של יכולת מבצעית שבנינו המשלבת בין יכולות מודיעיניות מתקדמות של שב"כ ואמ"ן, ויכולות תכנון וביצוע איכותיות מאוד של חיל האוויר. על פי המודיעין, לא היו חטופים במתחם. על פי המידע שעלה לאחר התקיפה, לא נפגעו בתקיפה חטופים. חשוב לי מאוד לציין את זה. אנחנו נחושים להמשיך ולרדוף את בכירי חמאס, מי שתכננו והוציאו לפועל את הטבח של 7 באוקטובר, והקדישו את חייהם לרצח של חפים מפשע".
"מוחמד דף פחד למות, ולכן הסתתר בצורה שאפילו פגעה ביכולת שלו לפקד", הוסיף הרמטכ"ל. "הוא הסתתר והקריב איתו את אנשיו ואזרחים שהיו מסביבו. מצאנו אותו, נמצא גם את הבאים בתור. החיסולים האלה הם חלק מהלחץ הצבאי המתמשך והמשתנה שצה"ל מפעיל בכל חלקי רצועת עזה, בכל יום ישנם הרוגים רבים לחמאס, כוחות קרקעיים שתוקפים בגבורה, טייסים שתוקפים בדיוק רב ובאיכות גבוהה, מחלצים פצועים מתוך השטח תוך הפעלת תחבולה רבה. כל אלה עטופים במודיעין איכותי ועדכני".
בנוגע לאותה תקיפה אמרו גורמים במערכת הביטחון כי חמאס מנסה להסתיר את תוצאותיה: "ייתכן שלא נדע אם דף חוסל עוד הרבה זמן. חמאס מסתיר בכירים אחרים שנהרגו". מח"ט חאן יונס סלאמה חוסל בחלקה של המשפחה שלו, במבצע שנוהל מתוך מתחם של השב"כ ולא בקריה, במטרה לשמור על מידור ברמה הגבוהה ביותר.
הרמטכ"ל עונה לשאלות: להתפטר? לא דבק בכיסא
(צילום: דובר צה"ל )

1 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
מוחמד דף, והמכתש שנוצר אחרי התקיפה
( צילום: Bashar TALEB / AFP)
לדברי הרמטכ"ל, החיסול "חשוב לפירוק השיטתי של ארגון הטרור חמאס, וחשוב גם ליצירת התנאים להסכם חזרת החטופים. הסכם למען השבתם הוא ציווי מוסרי וערכי דחוף להצלת חיים". הוא וענה במרומז לדברי נתניהו אתמול במסיבת העיתונאים. "צה"ל מייצר את כל הלחץ הנדרש ליצירת התנאים הטובים ביותר להסכם כזה, וכך פעלנו מאז סיומו של ההסכם הקודם. צה"ל יידע לעמוד בכל הסכם שיאושר על ידי הדרג המדיני וגם בתום הפסקת אש לשוב ולחזור ולהילחם בעוצמה רבה מאוד. צה"ל לא יחדל מלפעול לשחרור החטופים, אלה שמחוג הזמן עובר עליהם בקושי רב. לא נוותר על המשך הפגיעה בחמאס עד השגת המטרה הזו, וכמובן לא נוותר על השגת ביטחון לאזרחי מדינת ישראל".
"אנחנו בעוצמות גבוהות מאוד של לחימה בצפון", אמר רא"ל הלוי על הלחימה בגזרה זו. "לצד ההישגים אנחנו לרגע לא שוכחים את מצוקת תושבי הצפון בתשעת החודשים האחרונים. אנחנו כל רגע כואבים את ההרוגים והנפגעים מתקיפות חיזבאללה. הייתי בימים האחרונים באחד היישובים הצמודים לגבול, כמובן לא בפעם הראשונה. ראיתי את הנזק, פגשתי את הנהגת המקום, שמעתי מהם דברים קשים. את הקושי הזה אנחנו מתרגמים לנחישות בלחימה ובהמשך לפתרונות אמיתיים ולהחזרת התושבים בביטחון לבתיהם. אנחנו מוכנים ונערכים לשלב הבא בלבנון.
"לצד המשך הלחימה בימים אלה אנחנו מתחקרים את אירועי 7 באוקטובר ומה שהוביל אליהם", אמר על התחקירים, שהראשון שבהם הוצג ביום חמישי. "זהו תהליך הכרחי כדי שנוכל ללמוד, לתקן ובעיקר להבטיח חזרה של תושבי הדרום לבתיהם בביטחון. בשבוע שעבר הצגנו את תחקיר הקרב בבארי לקהילת הקיבוץ ולמשפחות השכולות. היו סיבות בגינן הצגנו תחקיר ראשון זה. אירועים שנויים במחלוקת הדירו שינה אצל רבים. זהו צעד הכרחי בבניית האמון החדש בין צה"ל לקהילות יישובי הדרום, והוא עובר דרך תחקיר אמת נוקב ומקצועי, כפי שעשינו".
נתניהו, אתמול: במשך חודשים הלחץ הצבאי לא היה מספק
(צילום: לע"מ)

אילוסטרציה שמציגה את מהלך הקרב בקיבוץ בארי
(צילום: דובר צה"ל )

"ממצאי התחקיר קשים וכואבים", אמר על תחקיר בארי. "לצידם מצאנו גילוי גבורה ועוז רוח רבים של תושבים, של לוחמים ושל מפקדים רבים שהגנו בגופם על אנשי הקיבוץ, תוך שהם מחרפים את נפשם בלי גבול. ללוחמים שנלחמו ב-7 באוקטובר אין לי דבר מלבד הערכה עצומה. אני מצדיע להם ולגבורה שהפגינו לאורך שעות ארוכות של לחימה בתנאים קשים מאוד ואל מול מורכבויות גדולות. בתוך הלחימה המורכבת הזו נעשו טעויות, התקבלו החלטות, חלקן גורליות, ומהן אנחנו לומדים ונלמד".
"לא ניתן לפעול במציאות כזו מבלי לטעות", הוסיף. "אני גאה מאוד להיות מפקדם של אותם לוחמים ומפקדים שהלכו קדימה לעשות, להילחם, להציל. כל מעשה גבורה שעשו הוא שלהם. בכל טעות שלהם יש לי חלק. אין היבט של התנהלות הצבא שלא נתחקר ונציג לציבור ככל שנוכל. זה כולל את התפיסות המודיעיניות, המבצעיות, המענה בהגנה, קבלת החלטות בלילה שקדם למתקפה וגם את התנהלות בכירי צה"ל ואת התנהלותי שלי. כל אלו מצויים בתהליך תחקיר עמוק ויסודי".
"האמירות כאילו מישהו בצה"ל ידע על מה שעתיד להתרחש באותו הבוקר והסתיר זאת הן משוללות כל יסוד", הדגיש הרמטכ"ל. "את האזהרות שכן היו אנחנו מתחקרים לעומק. מטרת התחקיר המבצעי היא בראש ובראשונה לשם למידה ותיקון. הוא אינו תחליף למנגנון חיצוני לכשייקבע. מיותר לציין שנשתף פעולה עם מנגנון שכזה באופן מלא, והתחקירים יוכלו לתרום רבות, כפי שהיה במלחמות עבר. כשנסיים את התחקירים ונחזיק בתמונה הכוללת אז נוכל לסכם את הלקחים כולם, וגם לקבוע מסקנות אישיות. אלה ימים של מלחמה על קיומנו ועתידנו, אין לנו את הזכות לעצור לרגע. יש לנו הנחישות, יש לנו אורך רוח".
בתשובה לשאלה על קבלת אחריותו, ומועד התפטרותו מהתפקיד - ענה: "רגע אחד בשירות שלי לאורך 40 שנים לא היה כרוך בלדבוק בכיסא או לחמוד בשררה. אני עסוק במשימות לפרק את חמאס, להשיב את החטופים ולייצר ביטחון לתושבים בגבולות. כאשר נשלים את המשימות אקבל ההחלטות גם לגביי".
גלנט קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, ביום חמישי האחרון
(צילום: דובר צה"ל )

לגבי ועדת חקירה ממלכתית, שביום חמישי האחרון גם שר הביטחון יואב גלנט קרא להקימה, אמר: "אני תומך בלחקור בצורה איכותית את אירועי 7 באוקטובר ואת מה שהוביל להם. כיצד? לובש מדים לא צריך להתבטא על כך".
על החלטת הממשלה לאשר את הארכת השירות ללוחמי החובה לשלוש שנים, אך מבלי לקדם גיוס המוני של חרדים, אמר: "הארכת השירות חשובה מאוד. פגשתי צעירים שמבינים את גודל העניין שעל הפרק. הארכת השירות נוגעת לצורך. בשנים הקרובות נצטרך להגן עם יותר כוחות וזה חלק מהתשובה לשבעה באוקטובר".
"גיוס החרדים שונה אך קשור בהחלט", הוסיף. "צה"ל צריך היום יותר גדודים ואם נקים גדוד חרדי לאחד הגבולות נחסוך 12 גדודי מילואים בשנה. אנו מגייסים בשנה הקרובה רק 3,000 חרדים כי אנו במלחמה ולא יודעים בעת הזו לגייס 20 אלף חרדים בשנה ואנו רוצים גם שזה יצליח. נגדל ב-3,000 חרדים בשנה הקרובה ונקפיד לגדול אחר כך כל שנה. אם היינו יכולים לגייס כעת יותר היינו עושים זאת".
בנוגע לפעולה בציר פילדלפי אמר: "אנחנו פועלים שם כעת להשמיד שם מנהרות חמאס ונדע לשלוט שם בציר בכל מיני דרכים בצורה מבצעית, ולא נכון לפרט זאת כאן. הדברים צריכים להיות בדיון סגור ובאחריות".