4 צפייה בגלריה
חאן אל-אחמר, ובכירי הממשלה כיום שדרשו פינוי בעבר
חאן אל-אחמר, ובכירי הממשלה כיום שדרשו פינוי בעבר
חאן אל-אחמר, ובכירי הממשלה כיום שדרשו פינוי בעבר
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, אריאל חרמוני)
ראש הממשלה, שר האוצר, שר המשפטים, שרת הפנים ושר הבינוי והשיכון תקפו בעבר בחריפות את ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו על הדחייה בפינוי היישוב הבדואי הבלתי חוקי חאן אל-אחמר - אבל היום (א') גם הממשלה שבה הם חברים תבקש מבג"ץ לדחות בחצי שנה את הפינוי.
אתמול הודיע משרד החוץ כי המדינה תבקש היום לדחות את פינוי היישוב שמדרום לירושלים, ולדבריו ההחלטה על הבקשה התקבלה בהתבסס על עבודת מטה בין כמה משרדי ממשלה, הכוללת חוות דעת מדינית של משרד החוץ. כבר שלשום נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מסתמן שהמדינה תבקש דחייה נוספת בפינוי המתחם, שבג"ץ אישר את הריסתו כבר ב-2018 והביע אי-שביעות רצונו מגרירת ביצוע ההחלטה.
סער בחאן אל-אחמר, בדצמבר 2019: "לפנות מיד"
(צילום: גיל יוחנן)

ליברמן בסיור בחאן אל-אחמר, לפני שנה: "נתניהו הורה לבטל את הפינוי"
(צילום: אלי מנדבלאום )

בין אלו שמחו על הדחיות הקודמות בפינוי חאן אל-אחמר נמצאים גם בכירים מאוד בממשלה הנוכחית, ובהם ראש הממשלה נפתלי בנט. במרץ השנה אמר בנט בכנס בחאן אל-אחמר: "מזכיר לכולם שרק אני ואיילת הצבענו בעד הפינוי, כל שאר שרי הממשלה התנגדו".
כמה ימים אחר כך, כשנתניהו דרש ממנו התחייבות שלא יישב בממשלת רוטציה עם לפיד, כתב בנט בטוויטר: "נתניהו דורש התחייבות, הבטחה לפני בחירות. זה אותו נתניהו שנשבע שהוא יפנה את חאן אל-אחמר, והיום זה כבר עיר קטנה. לשמוע את המילה התחייבות מנתניהו זה קצת כמו לשים את יורם לס כפרזנטור נגד קורונה, כמו לשמוע הרצאה של ענבל אור על מנהל תקין, זה דומה לזה שאתה לוחץ בווייז על 'איני הנהג'".
באוקטובר 2018 הבטיח בנט: "חאן אל-אחמר יפונה. ‏מדובר בבנייה בלתי חוקית שהריסתה אושרה בבג"ץ. במדינת חוק אוכפים את החוק גם אם הקהילה הבינלאומית מתנגדת ומאיימת. ‏מפלגתי תוודא שאכן כך יקרה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מבקר במתחם חיסונים בטייבה
נפתלי בנט מבקר במתחם חיסונים בטייבה
בנט. "מפלגתי תוודא שחאן אל-אחמר יפונה", אמר ב-2018
(צילום: יריב כץ)
באותו כנס בחאן אל-אחמר, שערך אתר "סרוגים" לפני חצי שנה, אמרה שקד - כיום שרת הפנים: "בנט ואני היינו היחידים שהתנגדו לדחיית הפינוי. שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן רוצה לפנות, נתניהו ביקש לעצור והביא את זה לדיון בקבינט. היה דיון סוער, בסוף אני ובנט התנגדנו. יש פסק דין שמאפשר את הפינוי, הדבר היחיד שעוצר את זה הוא נתניהו". בציוץ באותו חודש כתבה: "נתניהו מטרפד את פינוי חאן אל-אחמר, ומעדיף לעשות משא ומתן עם הפולשים הפלסטינים".
"לא מדובר בהתיישבות של בדואים תמימים", אמרה שקד ב-2018. "מדובר בלחץ גדול שמפעילים הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופי, כחלק ממאבק מדיני, ומדינת ישראל חייבת לעמוד על שלה".
לא רק שרי ימינה בממשלה הנוכחית קראו פעם אחר פעם לפינוי היישוב הבדואי הלא-חוקי. אחד מאלו שהובילו את הביקורת על נתניהו היה אחד מבכירי הליכוד בעבר גדעון סער, כיום יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים. "אנחנו מסיימים את כהונת נתניהו כשהוא גם לא פינה את חאן אל-אחמר וגם יש תביעה נגדנו בהאג. גם אכל את הדגים הבאושים וגם גורש מהכרם", אמר בכנס בחאן אל-אחמר במרץ השנה. "בממשלה שלי, לא יודע אם זו תהיה ההחלטה הראשונה, אבל ההחלטה הזו תיעשה".
בדצמבר 2019, אז התמודד בפריימריז בליכוד מול נתניהו, פתח סער את קמפיין הבחירות שלו בחאן אל-אחמר: "גילינו מה הסיבה שהפינוי התעכב - ממשלת ישראל פוחדת מהאג. זה גם מבהיר את אוזלת היד מול ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C". כמה ימים לאחר מכן כתב: "בחאן אל-אחמר, כמו בשטחי C בכלל, השאלה היא פשוטה: מי בעל הבית? ישראל או הרשות הפלסטינית, הפועלת בסיוע האיחוד האירופי כדי לקבוע עובדות בשטח. לפנות את חאן אל-אחמר מיד!".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער בסיור בחאן אל אחמר
גדעון סער בסיור בחאן אל אחמר
סער משקיף בחאן אל-אחמר. "ממשלת ישראל פוחדת מהאג", אמר אז
(צילום: עמית שאבי)
חבר מפלגתו זאב אלקין, אז בליכוד וכיום בתקווה חדשה, תקף אף הוא את ראש הממשלה לשעבר על הדחייה. שר הבינוי והשיכון כיום הצהיר לפני חצי שנה כי ממשלה בראשות תקווה חדשה תפנה את היישוב: "אנחנו לא נדבר על פינוי חאן אל-אחמר, אנחנו באמת נפנה אותו". ב-2018 אמר אלקין: "אני מאמין שדחיית הפינוי לא נכונה, היה צורך לבצע אותו". לדבריו, החלטת נתניהו הגיעה מלחצים בינלאומיים: "הגיע הזמן לסיים עם זה".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כיום שר האוצר, פתח את קמפיין בחירות 2019 א' בסיור ביישוב, "במטרה להזכיר לראש הממשלה נתניהו שיש החלטת קבינט לפנות את חאן אל-אחמר עד סוף השנה. חאן אל-אחמר מסמל את ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על קרקעות המדינה".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ליד חאן אל אחמר
אביגדור ליברמן ליד חאן אל אחמר
ליברמן בינואר 2019, בחאן אל-אחמר: "מסמל את השתלטות הרשות על קרקעות המדינה"
(צילום: גיל יוחנן)
גם ביולי 2020 סייר ליברמן ביישוב. אז הוא הסביר מדוע היישוב לא פונה באוקטובר 2018: "ב-19 באוקטובר קיבלתי הנחיה כתובה מראש הממשלה נתניהו לבטל את הפינוי. ההסבר היה שאם נפנה את חאן אל-אחמר, אז בית הדין הבינלאומי יקבל החלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל. אז אנחנו לא פינינו את חאן אל-אחמר ובינתיים בית הדין קיבל החלטה על פתיחת חקירה. כמו תמיד, לצערי, גם אכלנו את הדגים המסריחים וגם גרשו אותנו מהכפר תרתי משמע".
בקשת המדינה מבג"ץ היא לדחות את הפינוי הכפוי של חאן אל-אחמר עד למיצוי המשא ומתן שמתנהל מול התושבים במקום. משרד המשפטים יציג את עמדת המדינה, בהתבסס על חוות הדעת של משרד החוץ שלפיה יש קושי מדיני בפינוי המאחז וכי פינוי עלול לגרום לנזק מדיני כבד. כבר ביולי האחרון הזהיר שר החוץ יאיר לפיד כי פינוי הכפר יגרום נזק מדיני לישראל, וקרא לבחון מחדש את התנאים הדרושים לשם ביצוע המהלך שנדחה כבר שנים, בין היתר לאור הלחץ של הקהילה הבינלאומית המתנגדת לפינוי.
ההחלטה על הבקשה לקבלת ארכה נוספת התקבלה באישור ראש הממשלה בנט, וללא צורך בכינוס של הקבינט המדיני-ביטחוני או פורום שרים אחר. בימים האחרונים שקלו במשרד ראש הממשלה להביא את הנושא לאישור הקבינט אך בסופו של דבר הוחלט שלא, כנראה מחשש שאם יבוא לדיון תעלה הצעה מצד כמה מהשרים לפנות את חאן אל-אחמר באופן מיידי.

השר פורר: לצערי אין רוב בממשלה לפינוי

לפני ישיבת הממשלה הבוקר התייחס שר החקלאות מישראל ביתנו, עודד פורר, לסוגיית חאן אל-אחמר: "עמדתנו בנושא ידועה, אכן נכון לפנות. לצערנו אין רוב בממשלה לנושא הזה".
שר התקשורת יועז הנדל אמר: "אני שומע טענות בקרב תומכי ביבי על חאן אל-אחמר. זה מעניין כי אני זוכר שהבטיחו שתוך ימים אחדים מפנים וזה לא קרה. אנחנו קודם כל לא מבטיחים כלום, אני חושב שצריך לפנות את חאן אל-אחמר, אבל זו לא המהות".