הרחפן הזעיר שמקפץ כ"תרנגול" וסייע באיתור חטופים ונעדרים: מבין שלל סוגי הרחפנים שצה"ל מפעיל מתחילת המלחמה ברצועת עזה, בולט הרחפן הקטנטן "תרנגול" (רוסטר), שקיבל את שמו בשל שתיים מתכונותיו של העוף – יכולת לנוע במהירות על הקרקע בתנאי עבירות קשים, ובמידת הצורך לקפץ ולהתעופף קלות כדי לדלג מעל מהמורות ולהגיע במהירות אל היעד. כך יכול הרחפן לנוע בקלות ובשליטה נוחה מרחוק בתווך צר כמו צינורות ומנהרות, כגלגול על הקרקע ועם נשיאת אמצעי צילום, זיהוי ותקשורת. צפו בתיעוד מהפעלתו בעזה:
הרחפן הזעיר בעזה

ה"תרנגול" הופעל מאות פעמים בחודשים האחרונים במשימות מובחרות ברצועה, חשף יעדי טרור משמעותיים וסייע במשימות לאיתור חטופים ונעדרים. התרנגול פותח בחברה הישראלית "רובוטיקאן" תחת פרויקט שהובילה מחלקת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה שבמשרד הביטחון. בשל עלותו הנוכחית וייחודיותו הוא משמש בעיקר את יחידות העילית.
הרחפן הזעיר הצליח לפתור את אחת הבעיות המרכזיות שהיו לכוחות: תקשורת בין רחפנים עד לכוח המפעיל שיושב בעמדה אחורית, בשל מחסומים טבעיים בין הסתעפויות מנהרות, חדרים במבנים ומפלסים משתנים ביעד שאותו רוצה הכוח לסרוק. בכך, מופעלים מספר "תרנגולים" שנשלחים יחד, גם באופן אוטונומי, למשימה. "כך אנו מנהלים תקשורת גם מחללים סגורים, כי ה'תרנגול' יכול להמתין בנקודה מסוימת ולשמש כתחנת ממסר מיתר ה'תרנגולים'", סיפר נ', ממפתחי הפרויקט במפא"ת. "סוגיית התקשורת במקומות סגורים הייתה חסם שהקשה על הכוחות וכך אנו פותרים זאת לאורך המלחמה. לפני שנה וקצת היה מדגים בלבד של התרנגול כסטארט-אפ ישראלי, אבל פרוץ המלחמה הזניק את הפרויקט וכעת ה'תרנגולים' פועלים גם כלהקות".
הרחפנים הזעירים מיועדים לקחת חלק מרכזי בפלגות הרובוטיות של היחידות המובחרות ולמעשה כחלק אינטגרלי ממערך לחימה קדמי של מגוון רובוטים, חלקם התקפיים וקטלניים. ללוחמים שמפעילים את ה"תרנגול", שפשוט לתפעול, נדרשת הסמכה של ימים בודדים. הוא שוקל קילו וחצי בלבד, יכול לשאת מטען עד 300 גרם ולפעול במשך כשעה וחצי רצוף על סוללה. שליפתו מכיס הלוחם ושליחתו כמעט לכל נקודה מעל ומתחת לפני הקרקע אורכת פחות משתי דקות, כך שיעילותו היא גם במשימות מתפרצות שאינן מתוכננות. בשלב זה אין גרסה מבצעית בצה"ל ל"תרנגול נפץ" שיכול גם להרוג מחבלים, אך הנושא מצוי בפיתוח ועשוי להבשיל בקרוב. "הכלוב למעשה שעוטף את הרחפן והופך אותו לגלגלי במידת התורך, הוא פטנט", הוסיף נ'.
במשרד הביטחון פועלים להרחיב את ההצטיידות ב"תרנגול" גם לגדודים שמשתמשים ברחפנים אחרים, אך מעט פשוטים יותר, בין היתר באמצעות צמצום עלות כל רחפן "תרנגול" – שכיום נמכר בעשרות אלפי שקלים. היצרן פועל להפחית עלות זו, בין היתר באמצעות התעניינות מחו"ל לרכוש את הרחפנים האלו ובכך להגדיל את היקף ייצורו. "התחלנו לפתח גרסה ראשונה ל'תרנגול' אחרי צוק איתן ב-2014, כלקח מהמנהרות הרבות והפערים המבצעיים שהיו בעולם הזה", סיפרו בחברת "רובוטיקאן".
"זה התחיל ברחפן דומה בשם 'אייבול' אבל בגרנו את הגרסה הזו ובחודשים האחרונים השימוש ברחפן הזה הציל לא מעט חיים של חיילים. כבר יש לנו גרסה שנייה לרחפן עם שיפורים ויכולות נוספות כי תמיד אנו מקבלים פידבקים מהכוחות בשטח. מדובר בארכיטקטורה פתוחה, כך שהוספנו לה כל חיישן שצריך: לזיהוי גזים או חמצן, לצילום טרמי בחושך, ואפילו להריח". בשל יכולות ה"תרנגול" לפעול כתחנות ממסר עם מספר רחפנים, הפיתוח המתקדם כבר זכה להצלחות מבצעיות במרחקים של מספר קילומטרים בשטח האויב.