הדיון בין נציג הממשלה לשופטי בג"ץ על הכרזת העצמאות
(צילום: לע"מ)

הדיון היום (שלישי) על החוק לביטול עילת הסבירות נמצא כעת בעיצומו בבג"ץ. במרכז הדיון עומדת בין היתר השאלה האם לבג"ץ יש בכלל סמכות לפסול חוקי יסוד. לטענת הממשלה, שמיוצגת על ידי עו"ד אילן בומבך, לבג"ץ אין סמכות כזו - ומאחר שביטול עילת הסבירות הוא תיקון לחוק יסוד: השפיטה, אין לבית המשפט את הסמכות לפסול אותו. כשנשאל על ידי השופטים האם סמכות הכנסת לחוקק חוקי יסוד וסמכות בית המשפט לבקר אותם לא נובעת מהכרזת העצמאות, ענה בומבך: "37 אנשים שחתמו על הכרזת העצמאות יצרו מסמך חוקתי מבלי שהתכוונו? הם לא נבחרו".
בתגובה, שאל השופט יחיאל כשר את נציג הממשלה מה החלופה שלו להכרזת העצמאות כמקור לסמכות לכונן חוקי יסוד, ולכך הוסיפה השופטת דפנה ברק ארז ששאלה: "בית המשפט תלוי בכנסת, אבל הכנסת לא תלויה בדבר?". לכך השיב בומבך: "הכרזת העצמאות היא טקסט מכונן. הממשלה מעריכה אותו מאוד כי הוא משקף את ערכי היסוד שלנו. אבל מכאן עד להעניק לה תוקף משפטי רחוקה הדרך". לטענת בומבך, ההסמכה לכינון חוקי יסוד נובעת מ"בחירתו של העם". הוא הוסיף כי "הכנסת אינה יכולה לפגוע בזהותה של המדינה כיהודית ודמוקרטית אבל מי שיכול לבקר את זה הוא העם".
4 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
"הכנסת אינה יכולה לפגוע בזהות היהודית-דמוקרטית של המדינה, אבל רק העם יכול לבקר את זה". עו"ד בומבך בדיון היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
מגילת העצמאות במלואה
מגילת העצמאות במלואה
"גם האנשים שחתמו עליה לא ראו בה מסמך חוקתי מחייב לדורות הבאים". מגילת העצמאות
(צילום: אתר הכנסת)
על כך העירה השופטת ברון כי "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, חוק יסוד: חופש העיסוק וגם חוק יסוד: הלאום מפנים להכרזת העצמאות, אני חושבת שאדוני צריך לתת כבוד למסמך הזה". לכך השיב בומבך: "אני הכי נותן כבוד, אבל אני גם נותן כבוד לריבון היום. גם האנשים שחתמו על הכרזת העצמאות לא ראו בה מסמך חוקתי מחייב לדורות הבאים. יעלה על הדעת שהכרזת העצמאות תכבול את הריבון?". הוא אף הוסיף כי "רוב מפורש גובר על הכרזת העצמאות".
השופט עופר גרוסקופף המשיך בשאלות לנציג הממשלה, ותהה: "אם מחר תישלל זכות בחירה מסויימת, או שהכנסת תדחה את הבחירות או תבחר שליט שונה ממה שבחר העם, איך העם יגיד את דעתו? הכנסת היא מוסד שגם אין עליו שום פיקוח וגם קובע את הכללים של מתי הולכים לעם?". לכך ענה לו בומבך: "בגלל שאין חוקה, האפשרות להתערב מצומצמת. אי אפשר לבוא ולהגיד 'אנחנו צריכים להיות המבוגר האחראי' - אין בית משפט עליון שנוטל סמכות בעצמו".
4 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
"אין בית משפט עליון שנוטל סמכות בעצמו". שופטי בג"ץ בדיון היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"ממשיך באמצעות פרקליטו במסע להרס ישראל". נתניהו בישיבת הממשלה, השבוע
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg, Pool)
מפלגת יש עתיד הגיבה בחריפות לדבריו של עו"ד בומבך בדיון. "עורך הדין שמייצג את הממשלה, שמועסק על ידה באופן פרטי ומשמיע את קולה, יוצא בבית המשפט העליון נגד מגילת העצמאות", כתבו במפלגה בציוץ בטוויטר. "אין הוכחה ברורה יותר שיש בישראל ממשלה אנטי-ציונית, אנטי-ישראלית ואנטי-דמוקרטית שתשרוף את דפי ההיסטוריה ותשחיר את מקימי המדינה בשביל שיקולים פוליטיים בזויים".
גם ב"כוח קפלן" גינו את דבריו של נציג הממשלה: "חזינו כעת במופע אימים שדורש לומר את המובן מאליו - כפירה במגילת העצמאות היא כפירה בציונות. בושה וחרפה שממשלת ישראל שוכרת עורך דין פרטי כדי לתקוף את מגילת העצמאות ואת בסיס הערכים של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. נראה שנתניהו, שכבר איים על השופטים באנרכיה, ממשיך באמצעות פרקליטו במסע להרס ישראל".