מה חושבים לקוחות ובעלי עסקים בקניונים על התו הירוק?
(צילום: בראל אפרים, טל שמעוני)

לקוחות בקניונים ברחבי הארץ הביעו היום (ד') שביעות רצון מההחלה הצפויה ביום שישי של התו הירוק המגביל כניסת לא-מחוסנים למרכזי הקניות הסגורים, ומנגד טענו בעלי החנויות שמדובר בפגיעה נוספת בעסקיהם עוד לפני שהצליחו להתאושש ממשבר הקורונה. בינתיים, לאור הביקורת, ב-ynet פורסם לראשונה שהוסרה הדרישה לסימון מחוסנים באמצעות צמידים - והוחלט שהקניונים ינהלו את המתווה באופן עצמאי ובהתאם ליכולות שלהם.
"אני חושב שלא רק צריך את התו הירוק בקניונים, אלא חייבים", אומר ל-ynet אבי מוסקוביץ, שביקר בגרנד קניון בבאר שבע. "אתה לא יודע מי עובר לידך. מי שלא רוצה להתחסן - שישב בבית ולא ידביק אחרים. אני ארגיש בטוח יותר אם אדע שמי שנמצא לידי מחוסן".
אמיל בן שיה אמר גם הוא שמדובר במהלך מתבקש: "אני חושב שזה ממש חיובי, במיוחד בשבילנו, האנשים המבוגרים שיושבים כאן".
6 צפייה בגלריה
אבי מוסקוביץ, שהגיע לבלות בגראנד קניון באר שבע
אבי מוסקוביץ, שהגיע לבלות בגראנד קניון באר שבע
מוסקוביץ וחברים. "ככה נרגיש בטוח"
(צילום: בראל אפרים)
6 צפייה בגלריה
אנטיה בוקרשק, קונה בגראנד קניון באר שבע
אנטיה בוקרשק, קונה בגראנד קניון באר שבע
אניטה בוקרשק. "ומי יבדוק את זה?"
(צילום: בראל אפרים)
יש כאלה שהיו שמחים לתחושת ביטחון דומה, אבל חוששים שמדובר במהלך לא ישים. אניטה בוקרשק: "מי יבדוק את זה? מי יעמוד ויבדוק את התו הירוק בקניון? יש בעיה. זה לא רלוונטי".
מנגד, בעל חנות שביקש לא להזדהות הביע חשש שהמהלך יפגע בפרנסתו: "אנחנו מכניסים 30% פחות ממה שאנחנו צריכים. אני צמצמתי את העובדים כדי לשרוד. אם יעשו עכשיו עוד מכה אני לא יודע איפה אמצא את עצמי. עכשיו אנחנו רק שורדים. לא מרוויחים. ואני נותן פרנסה ל-20 עובדים. הקניון לא יצליח לאכוף בעצמו. הוא לא מצליח לאכוף גניבות והטרדות מיניות, אז את התו הירוק כן?".
רון בוקובזה, בעלי חנות צעצועים, אמר כי בעיניו מדובר בהחלטה גרועה: "לא יוכלו לאכוף את זה. אדם שמגיע לסופר ורוצה לעבור דרכי, אני אוכל לא לשרת אותו? אני גם רוצה להתפרנס. מספר הלקוחות יירד בחצי. אנחנו אנשים פרטיים עם הוצאות מטורפות. חלק מהעובדים פה בקניון לא מחוסנים. איך יאכפו את זה?".
6 צפייה בגלריה
רון בוקובזה, בעל חנות צעצועים בגראנד קניון באר שבע
רון בוקובזה, בעל חנות צעצועים בגראנד קניון באר שבע
"אני גם רוצה להתפרנס". רון בוקובזה
(צילום: בראל אפרים)

"כולם יאמרו שהם מחוסנים"

במערכת המשפט הבהירו שאין בעיה משפטית להצדיק את הגבלת התנועה של בלתי מחוסנים בקניונים, בשל הסיכון הבריאותי הטמון בהדבקה בקורונה. לדברי גורמים במערכת, המידע האפדמיולוגי שבידי משרד הבריאות על אודות אופני ההדבקה של וריאנט המתפשט במהירות, כמו אומיקרון, מהווה שיקול מחזק בצורך בהגבלות במתחמים סגורים. עם זאת, במערכת המשפט מבהירים כי לא ניתן יהיה להטיל הגבלות על בלתי מחוסנים המגיעים למשרדי ממשלה המעניקים שירותים (למשל ביטוח לאומי), למרכולי אוכל, לקופות חולים ולבתי מרקחת
בגרנד קניון בחיפה עדיין לא יודעים כיצד לעכל את הבשורה. "זו החלטה הזויה ולא ישימה", אמר ל-ynet יורם גבאי שביקר שם. "איך יהיה ניתן בכלל לבצע אכיפה? יפגעו כאן בבעלי חנויות".
בני הזוג דבורה וזאב לשם, תושבי חיפה, דווקא ברכו על ההחלטה: "החלטה נהדרת. ככה צריך היה לנהוג מזמן. הבעיה היא האכיפה. יהיה תור גדול בכניסה. כולם הרי יאמרו שהם מחוסנים".
6 צפייה בגלריה
הבוקר בגרנד קניון בחיפה. "נזקים לקראת סוף השנה"
הבוקר בגרנד קניון בחיפה. "נזקים לקראת סוף השנה"
הבוקר בגרנד קניון בחיפה. "נזקים לקראת סוף השנה"
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
דבורה וזאב לשם
דבורה וזאב לשם
דבורה וזאב לשם. "החלטה נהדרת"
(צילום: שרון צור)
איש העסקים יאיר מלכה, שבבעלותו רשת בתי קפה וחומוסייה בקניון, מתקשה להבין איך המודל החדש יעבוד: "יהיה קשה מאוד לתפעל את זה. ביום שישי יש לחץ גדול. אם מישהו יצא מחנות הפארם והלך לשתות קפה, מי יבדוק אותו? ישראלים ינסו לבצע מעקפים. חייבים הרבה אנשי אבטחה ואנשי אכיפה".
מנהל חנות "באג", אוראל שטרית, הוסיף: "לקראת סוף של השנה עושים לנו נזקים כלכליים גדולים. אנשים רוצים לקנות במבצעים. אני לא אצליח לאכוף. התפקיד שלי הוא למכור מוצרים וזה מה שאמשיך לעשות".

בעל עסק: "יש גבול לחוצפה"

ברנדה קליימן, תושבת הרצליה שהגיעה לדיזנגוף סנטר, רואה במהלך צעד כחיובי: "אנשים שכחו שיש קורונה ויש כאלה שלא שמים מסכות באוטובוסים ובמקומות סגורים. אולי זה שיחזירו את התו הירוק זה יחזק שוב את המשמעת ונוכל להרגיש יותר בטוחים. אני מאמינה בחופש התנועה, אבל כל עוד התחלואה מגיעה מילדים לא מחוסנים אז אין ברירה לעת עתה".
רון אורן, תושב תל אביב, הוסיף: "אין ברירה, הלא מחוסנים מסכנים אותנו והם צריכים להתחסן או להישאר בחוץ. להסתובב בקניון בידיעה שכל מי שכאן עם תו ירוק בהחלט יגרום לי להרגיש יותר בטוח. אני מבין את ההורים שחוששים אבל זה המצב עכשיו".
6 צפייה בגלריה
מבלים בדיזנגוף סנטר
מבלים בדיזנגוף סנטר
היום בדיזנגוף סנטר. "להודיע תוך כמה ימים זה לעניין"
(צילום: טל שמעוני)
דן פילץ, מנכ"ל והבעלים של הסנטר, מודאג מהקושי לאכוף את התנועה על לא-מחוסנים שייכנסו לקניון לצורך שירותים חיוניים, אבל יבקרו בחנויות האחרות: "בשלב זה נראה שההחלטה לא ישימה או רלוונטיות למציאות. ברגע שנקבל את הפרטים המלאים של נבין את הדרישות ונבחן אם וכיצד ניתן ליישמה".
רמי פטימר, בעלי החנות "ברוריה" בדיזינגוף סנטר, אמר כי "זה מבורך לנסות להילחם בתופעה המדאיגה הזו. אני חושב שגם צריך שיהיה היגיון כלשהו, והמלחמה הזו היא מלחמה נגדי, נגד חבריי ונגד שאר בעלי העסקים. זו לא מלחמה בתופעה, ממש לא. אני חושב שהפתרון הנוראי שנקרא סגר, אפילו זה עדיף על הפתרון השגוי והלא נכון הזה".