הדיווח בתקשורת האמריקנית על המעצר והאישום

התביעה בארצות הברית משוכנעת כי חשפה רשת הברחה רוסית חובקת עולם - שבין חבריה גם אזרח ישראלי. אלכסיי בריימן, בן 35 מניו המפשייר שבמזרח ארצות הברית, נעצר והואשם בכך שביתו שימש כתחנת מעבר לשילוח חומרים רגישים לרוסיה שיכולים להיות בשימוש צבאי, כולל זה שבו משתמשים הרוסים במלחמה באוקראינה.
בריימן נעצר בעיירה הקטנה והשקטה מרימק שבה התגורר עם אשתו דריה בשנים האחרונות, ובתקשורת האמריקנית השוו את הפרשה לסדרה "האמריקאים", שעוקבת אחרי זוג מרגלים רוסים שמתחזים לאמריקנים ומתגוררים בוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה
אלכסיי בריימן הנאשם בהברחת ציוד מתקדם לרוסיה, בצילום שהעלה בפייסבוק מחיפה
(מתוך פייסבוק)
לפי כתב האישום, בריימן קיבל אספקה קבועה של ציוד בדיקות אלקטרוני מתקדם שבו נעשה שימוש במחשוב קוונטי, בפיתוח כלי נשק היפרסוניים וגרעיניים וביישומים צבאיים אחרים. אם יורשע, הוא עשוי להישלח ל-30 שנות מאסר.
בתקשורת המקומית דווח כי על פי מסמכים רשמיים שהוגשו לבית משפט פדרלי בניו יורק, בריימן הוא אזרח ישראלי שנולד באוקראינה. הוא הסגיר עצמו לרשויות ביום שלישי ושוחרר בערבות למעצר בית. בעמוד הפייסבוק שלו נראים בני הזוג במשחק כדורסל של בוסטון סלטיקס, בבילוי באולם החלקה על הקרח – וגם בחיפה. "הם המשפחה הכי נחמדה", אמר אחד השכנים – שכמו האחרים לא ידע מה מתרחש בתוך הבית.
המזימה החלה לפי האישום ב-2017. בריימן ושישה נוספים, חמישה רוסים ואזרח אמריקני המתגורר בניו ג'רזי, קנו והעבירו ציוד צבאי וטכנולוגיות בשווי מיליוני דולרים לרוסיה. הם מואשמים בין היתר בהונאה והלבנת הון. חלק ניכר מההעברות התבצעו באביב השנה, אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
בריימן עם אשתו דריה, שלא מואשמת בפרשה והכחישה כל קשר אליה
(מתוך פייסבוק)
"בריימן השתמש בביתו בניו המפשייר כנקודת שילוח מחדש של מוצרים צבאיים רגישים", נכתב באישום. "אלו הועברו לתחנות ביניים באירופה ובאסיה, ומשם נשלחו לרוסיה".
לפי האישום, המוצרים שבהם ניתן לעשות שימוש כפול – הן אזרחי והן צבאי – נשלחו בין היתר לגרמניה, אסטוניה, פינלנד והונג קונג, כשרוסיה הייתה התחנה הסופית. אחד מחמשת הרוסים המעורבים בפרשת הריגול נעצר באסטוניה בשבוע שעבר ועל פי החשד הוא חבר בשירותי המודיעין הרוסיים.
אחת הדוגמאות שנכללו בכתב האישום היא מעורבותו לכאורה של בריימן במשלוח של נתח תדרים – מכשיר מדידה חשמלי המודד את ההספק של אות חשמלי. שוויו 14 אלף דולר והוא נקנה מחברה בפלורידה, והועבר מהבית בניו המפשייר. ניתן לעשות בו שימוש למדידת אותות אלקטרומגנטיים בשדה הקרב ובפעולות לאיסוף מודיעין.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
בני הזוג התגוררו בשכונה שקטה ושלווה בניו המפשייר, והשכנים המומים: "זה כמו סרט"
(מתוך פייסבוק)
שכנים אמרו לתקשורת המקומית כי ראו לא פעם הגעת חבילות לבית במרימק. אבל הם סיפרו שלא הקדישו לכך תשומת לב רבה, כי ידעו שבריימן ואשתו מנהלים עסק אינטרנטי לאמנות שימושית. דריה עצמה הכחישה כל קשר לפרשה, ושמה לא הופיע בכתב האישום.
"זה לא מה שאתה מצפה שיקרה במרימק", אמר אחד השכנים לתקשורת האמריקנית. "אני המום", אמר שכן אחר ל-CBS, אבל הודה כי "זה לא קשה להיטמע בשכונה".
שכן אחר, מייק בנואה, אמר: "זה משוגע, אתה אף פעם לא יודע מי נמצא בשכונה שלך ומה הוא עושה מאחורי הדלת. זה נראה כמו בית רגיל". קייל אדלר, שאף היא לא האמינה לכותרות על מרגלים במרימק, הוסיפה: "זה כמו סרט".
במשרד החוץ בישראל לא התייחסו לאישום עצמו, אבל בתגובה לפניית ynet מסרו: "הנושא מוכר ומטופל על ידי משרד החוץ".