ב"ניו יורק טיימס" דווח הלילה (בין שלישי לרביעי) כי ישראל שתלה חומר נפץ במכשירי הקשר שהתפוצצו אתמול בלבנון ובסוריה, שלפי הדיווח יוצרו על ידי חברת Gold Apollo מטייוואן. כך על פי גורמים אמריקנים ואחרים שתודרכו על הפעולה, שהוסיפו כי יותר מ-3,000 ביפרים הוזמנו ללבנון מהחברה - ושחומרי הנפץ הוטמנו בהם לפני שהגיעו ללבנון.
בסוכנות הידיעות רויטרס דווח, מפי גורם ביטחוני בכיר בלבנון, כי המוסד הטמין את חומרי הנפץ ב-5,000 מכשירים שהוזמנו מטייוואן לפני כמה חודשים - וש-3,000 מהם התפוצצו לאחר שקיבלו הודעה מקודדת שהפעילה בו-זמנית את חומרי הנפץ. גורמים אחרים אמרו לסוכנות כי המכשירים נכנסו ללבנון במהלך האביב האחרון.
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר

לפי הדיווח של ה"ניו יורק טיימס", שעליו חתום גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, חומר הנפץ הקטן, במשקל של 28 עד 56 גרם, הושתל ליד הסוללה בכל ביפר - ואף הוטמע מתג שניתן להפעיל מרחוק כדי לפוצץ אותו. רוב הביפרים היו מסוג AP924 של החברה הטייוואנית, ושלושה דגמים נוספים נכללו במשלוח.
לפי אותם גורמים, בשעה 15:30 נשלחה הודעה לביפרים, שנראתה כאילו הגיעה מהנהגת חיזבאללה - והיא הפעלה את חומרי הנפץ. עוד הם אמרו כי המכשירים תוכנתו לצפצף למשך כמה שניות לפני הפיצוץ. בדיווח נכתב כי חיזבאללה הפיץ את הביפרים ברחבי המדינה - וגם באיראן ובסוריה - ושעדיין לא ברור בדיוק מתי הם הוזמנו ומתי הגיעו ללבנון.
מייסד החברה הטייוואנית Gold Apollo, צ'ינג קואנג, הכחיש כי החברה שלו היא זו שייצרה את הביפרים שהתפוצצו בלבנון. לדבריו, הם יוצרו בחברה באירופה שקיבלה זכות להשתמש במותג של החברה. "זה לא מוצר שלנו, רק ​המותג שלנו היה עליו", הוא אמר. הוא לא ציין מה שם החברה האירופית, ואמר כי שהחברה שלו היא קורבן של התקרית: "אנחנו חברה אחראית. זה מאוד מביך".
3 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
המונים סביב בית החולים בביירות. כ-3,000 בני אדם נפצעו
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
3 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
לבנונים צופים בתיעודים הקשים מהפיצוצים.
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
הגורם הביטחוני הבכיר מלבנון ששוחח עם רויטרס אמר לסוכנות הידיעות כי המכשירים "שונו" על ידי המוסד במהלך תהליך הייצור שלהם. לדבריו, "המוסד הכניס למכשיר לוח שיש בו חומר נפץ שמקבל קוד. קשה מאוד לזהות אותו, אפילו עם סורק".
ה"ניו יורקס טיימס" התייעץ עם מומחי אבטחת מידע עצמאיים שניתחו תיעוד מהפיצוצים, שהעידו על כך שהביפרים הותאמו במיוחד כדי לגרום ל"פיצוצים כירורגיים" מסוג זה. הם הדגישו כי המתקפה כוונה לנקודה רגישה ביותר של חיזבאללה בימים אלה - תקשורת בין חברי הארגון. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה החליט לצמצם לאחרונה את השימוש בטלפונים סלולריים עקב חשש מריגול ישראלי, מה שהפך את הביפרים לאמצעי התקשורת המרכזי של הארגון.
ברשת "סקיי ניוז" בערבית דוווח אתמול מפי מקורות כי "המוסד הגיע למכשירי חיזבאללה לפני שהועברו לארגון". לטענת המקורות, הפיצוץ במכשירי הקשר אירע לאחר ש"המוסד הניח את חומר הנפץ PETN על סוללות המכשירים, אותן הוא פוצץ באמצעות העלאת הטמפרטורה". גם בתחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" דיווחו מפי מקורות בלבנון כי "המכשירים היו ממולכדים מראש".
ישראל לא קיבלה כל אחריות על פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, שבהם נהרגו תשעה בני אדם לפחות. תחילה נטען כי משרד הבריאות של לבנון עדכן כי כ-4,000 בני אדם נפצעו בתקרית - בהם 400 שמצבם קשה, אך לאחר מכן הבהירו במשרד: המספר העדכני - כ-2,800 פצועים, בהם 200 שמצבם קשה. הנחת העבודה בישראל היא שחיזבאללה יגיב לנוכח המכה הקשה שספג, ולא יוכל להבליג עליה.
גורם בחיזבאללה אמר לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי "המכשירים שהתפוצצו יובאו על-ידי הארגון חודשים אחרי תחילת הלחימה, ובכמויות גדולות". ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח כי כ-500 אנשי חיזבאללה התעוורו בעקבות הפיצוצים.
הבהלה אחרי הפיצוץ בביירות
רופא שביקר בבתי חולים בצידון, שאליהם נלקחו חלק מהפצועים, אמר ל"ניו יורק טיימס" שכל כך הרבה אנשים נפצעו בעיניהם – עד שיש מחסור במנתחי עיניים. הרופא אמר שבתי החולים שבהם ביקר הוצפו באנשים שנפגעו בעיניים, בפנים ובידיים, והצוותים הרפואיים נאבקים לטפל בכולם. "פציעות העיניים לא יהיו קלות וידרשו טיפול ארוך", ציין. בלבנון עדכנו כי מוסדות החינוך במדינה לא ייפתחו היום.
במערכת הביטחון מקיימים כל העת הערכות מצב לנוכח ההתפתחויות האחרונות בצפון, בעקבות פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון. מיד עם הדיווחים כינסו בצה"ל את הפיקוד הבכיר לדיוני הערכת מצב, וישנה היערכות לתגובה.
לצה"ל, שנערך כעת לתגובה, יש כבר תוכניות מוכנות למקרה של מלחמה בצפון – אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין הציג לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ולדרג המדיני שורת תוכניות לפתיחה במערכה רחבה בגבול לבנון הכוללת כמובן גם תמרון קרקעי. לכן, הדרג המדיני הנחה את מערכת הביטחון להיערך לכל התרחישים.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר התייחס לפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, ואמר כי ארה"ב "אוספת כעת מידע על התקרית. ארה"ב לא הייתה מעורבת ולא ידענו על זה מראש". מילר הוסיף: "המדיניות הכללית שלנו לא השתנתה – אנחנו רוצים לראות פתרון דיפלומטי לסכסוך בין ישראל לחיזבאללה, ולהבטיח דרך להחזרת עשרות אלפי ישראלים ולבנונים חזרה לבתיהם. ללא קשר לתקרית, אנחנו תמיד מודאגים מהסלמה במצב והבהרנו זאת לישראל. מוקדם מדי לומר איך זה ישפיע על המגעים להפסקת אש בעזה".