השיבושים במערכת החינוך יימשכו מחר (רביעי) במסגרת המחאה שמובילים מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית. תחת הכותרת "השביתה הנודדת", מהלך חדש שבמסגרתו תלמידי מספר ערים ויישובים לא יגיעו למוסדות החינוך במחאה על העיצומים המתמשכים שמובילים מורי התיכונים, לאחר שפג האולטימטום שהציבו בפני משרד האוצר, משרד החינוך וארגון המורים.
2 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר בתל אביב. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
הארגונים לא מביעים תמיכה במי מהצדדים אך דורשים את חזרתם של הלימודים ללא עיצומים. השביתה, שתתקיים מחר ברשויות אום אל פחם, כפר סבא, אורנית, עומר, אשדוד, מועצה אזורית חוף השרון ופרדס חנה-כרכור, היא צעד נוסף במאבק שמתנהל כבר מעל לשנתיים כנגד עיצומי ארגון המורים, שפוגעים בשגרת הלימודים של התלמידים.
מועצת התלמידים והנהגת ההורים מדגישים כי החינוך המיוחד יהיה מוחרג מהשביתה, למעט מי שיבחר להצטרף לשיבושים. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר: "עיצומים זו לא שגרה ואסור לנרמל אותם בבתי הספר התיכוניים בישראל".
"יחד עם מועצת התלמידים, אפשרנו לממשלה ולארגון המורים לסיים את המחלוקות תוך שבוע, אך הם נכשלו בכך. לא ניתן עוד לשחק בחינוך ילדינו ונקדם שיבושים בשגרת הלימודים התקינה עד לסיום העיצומים, שחרור הציונים והחזרת הטיולים והפעולות החוץ בית ספריות".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום, מוטי קמחי)
הפערים שנותרו בין האוצר לארגון המורים נסבים סביב בפרטים ובהיקפים כספיים וכבר לא מתמקדים בעקרונות. לכן גורמים במשא ומתן מביעים אופטימיות זהירה באשר לסיום המשבר כבר השבוע. בין הפערים המרכזיים, כמות הפעימות שבהן תינתן תוספת השכר בסכום של 2,000 שקלים לחודש למורה. האוצר מבקש לפרוס את התוספת על פני ארבע השנים הבאות. לעומת זאת, ארז דורש לצמצם את הפעימות בטענה שערך הכסף ירד בשל האינפלציה.
סוגיה נוספת נוגעת לתקציב קרן הרווחה שניתן לארגון המורים. האוצר מוכן לתת 250 מיליון שקלים ולהגדיר את יעדי השימוש מראש, אך ארגון המורים דורש 300 מיליון שקלים ולקבל אוטונומיה להחליט לאילו מטרות תשמש קרן הרווחה.
באשר לסלע המחלוקת - סוגיית החוזים האישיים, באוצר הביעו גמישות מסוימת והסכימו להחיל חוזים בהיקף של 6% ולא 10% כפי שדרשו בתחילה. בנוסף, הם ויתרו על העסקת מנהלים בחוזים אישיים וכן הסכימו להגדרה של "תומכי הוראה" או "עוזרי הוראה" ולא מורים. הוויכוח נסב כעת על מועד התפוגה של החוזים, אופן ההעסקה ותחומי הדעת שלגביהם יועסקו "טאנלנטים" בחוזים אישיים.