בברזיל התקיים שלשום (יום א') העימות הטלוויזיוני הראשון בין המועמדים בבחירות לנשיאות, שיהיו ב-2 באוקטובר. בעימות הסוער בסאו פאולו התעמת הנשיא ז'איר בולסונרו עם יריבו המרכזי בבחירות – מנהיג השמאל והנשיא לשעבר, לואיז אינסיו לולה דה-סילבה. במהלך העימות בולסונרו תקף לא רק את יריבו – אלא גם את אחת ממנחות העימות, העיתונאית ורה מגאלס.
8 צפייה בגלריה
ז'איר בולסונרו תקף את מגישת העימות לקראת הבחירות ב ברזיל
ז'איר בולסונרו תקף את מגישת העימות לקראת הבחירות ב ברזיל
ורה מגאלס וז'איר בולסונרו. "הוא לא אוהב שנשים שואלות אותו שאלות"
בולסונרו סופג ביקורת רבה על הטיפול של ממשלת ברזיל במשבר הקורונה. בעימות שאלה אותו מגאלס אם שיעור ההתחסנות בברזיל קשור לדיסאינפורמציה שהפיצו בולסונרו וגורמים נוספים על החיסון. בין השאר טען איש הימין בולסונרו שהחיסון עלול להגדיל את הסיכוי לחלות באיידס.
"ורה, לא יכולתי לצפות ממך למשהו אחר", אמר בולסונרו למנחת העימות. "אני חושב שכשאת הולכת לישון את חושבת עליי, את דלוקה עליי", אמר לה והוסיף: "את בושה לעיתונות בברזיל".
8 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עימות ראשון בחירות לנשיאות
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עימות ראשון בחירות לנשיאות
מנהיג הימין ייבחר לכהונה נוספת? בולסונרו בעימות בסאו פאולו
(צילום: EPA)
בהמשך אמרה המנחה שהגישה של בולסונרו "יצאה לגמרי משליטה, בצורה לא הכרחית, וגורמת לעצמו נזק". היא אמרה שהיא מאמינה שבולסונרו "לא אוהב שנשים שואלות אותו שאלות".
בולסונרו כבר הותקף בעבר על יחסו לנשים ועל אמירות מיזוגניות שהשמיע, ובקמפיין הבחירות של 2018 נשים הפגינו נגדו. בולסונרו הכחיש שהוא מתנגד לקידום מעמד האישה, ואמר שהנשים הברזילאיות אוהבות אותו מכיוון שהוא מגן על ערכי המשפחה ומתנגד ללגליזציה של סמים.
ב-2014 אמר בולסונרו לחברת קונגרס שהיא אפילו לא שווה שיאנסו אותה: "לא הייתי אונס אותך כי אינך ראויה לכך". למחוקקת שאינה מסכימה עם דעותיו אמר כי היא "מכוערת מכדי להיבחר".
8 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עימות ראשון בחירות לנשיאות
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עימות ראשון בחירות לנשיאות
בולסונרו ודה-סילבה. מנהיג השמאל מוביל בסקרים
(צילום: רויטרס)
מלבד בולסונרו ודה-סילבה השתתפו בעימות עוד ארבעה מועמדים נוספים. בולסונרו ודה-סילבה הם המועמדים הבולטים ביותר, ושאר המתמודדים במירוץ נמצאים בסקרים הרחק מאחור. דה-סילבה מוביל בסקרים על בולסונרו ביתרון דו ספרתי - 47% מול 32%. עם זאת, בחודשים האחרונים מצליח הנשיא לצמצם בהדרגה את הפער מדה-סילבה, שבחודש דצמבר הגיע ל-29%.
דה-סילבה נחשב לנשיא אהוד למדי בשנים שבהן שלט בברזיל, 2003 עד 2010. הוא נשלח לכלא אחרי שהורשע בפרשת שחיתות גדולה שבמרכזה עמדה חברת הנפט הממשלתית, פטרוברס. בעימות אמר בולסונרו שיריבו עמד בראשות הממשלה המושחתת ביותר שהייתה בברזיל אי פעם. "למה אתה רוצה לחזור לשלטון? כדי שתוכל לעשות את אותו הדבר בפטרובס?", שאל בולסונרו את דה-סילבה, והקפיד לכנות אותו "גנב" ו"אסיר לשעבר" במהלך העימות.
בתגובה להשמצות אמר דה-סילבה שבולסונרו מפיץ שקרים. דה-סילבה הוסיף שממשלת השמאל שהנהיג תיזכר בזכות המאבק שלה בעוני, ותקף את יריבו, שמתנגדיו מחשיבים לאיש ימין קיצוני: "המדינה שהשארתי היא מדינה שאנשים מתגעגעים אליה. זו מדינה שהנשיא הנוכחי הורס".
פורסם לראשונה: 20:08, 29.08.22