יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שהיה שותף בשנה האחרונה בפורומים הכי אינטימיים לניהול המלחמה, שובר שתיקה ארוכה בריאיון לביטאון מפלגתו "הדרך". הוא אמר היום (שני), בין היתר, כי במלאת שנה למלחמה, "כשאנחנו עומדים בימים אלו, ועושים חשבון נפש, מה עברנו בשנה הקשה והארוכה הזו, אנחנו מתחילים להבין את גודל הניסים והנפלאות שהקב"ה עשה איתנו". לדבריו, "אם בהתחלה הייתה לנו אמונה שהכל לטובה, היום אנחנו גם מתחילים להבין את זה".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דרעי, שמשתתף גם בימים אלה בהתייעצויות קרובות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם לסוגיות הנוגעות לעסקת החטופים. לדבריו, "יש מרחב הזדמנויות חדש שנוצר בחודש האחרון, לאור כל האירועים, להחזיר אותם הביתה, ולא ארחיב יותר מכך. אנחנו מחויבים לזה, במחויבות שאין למעלה ממנה, זו מצוות פדיון שבויים, המצווה הגדולה ביותר, ואנחנו צריכים להתפלל בכל הכוח, שגם בנושא הזה, הקדוש ברוך הוא יראה לנו ניסים גדולים, ונזכה לראות במהרה את החטופים שבים לבתיהם".
דרעי שב על תמיכתו ותמיכת רבני ש"ס בכל עסקה שתובא לשולחן הממשלה, אך לא הציב עסקה כאולטימטום להמשך כהונת הממשלה. הוא התייחס גם למצב הלחימה בכל החזיתות, טען כי איראן מנסה להוביל להפסקת אש בעקבות ההתפתחויות האחרונות וציין: "חמאס כמעט שלא קיים מבחינת יכולת צבאית-טרוריסטית".
יו"ר ש"ס התייחס גם לקידום הפטור מגיוס, שחשוב למפלגתו במיוחד, ואמר כי הוא "מקווה מאוד שהתקדמנו בזה, ומקווה מאוד שכבר בשבועות הקרובים נוכל להסדיר זאת". לדבריו, הוא מקווה שהסדר בכנסת יאפשר "שבני הישיבות יוכלו לשבת וללמוד ללא הפרעה, ללא שיהיו כל מיני בעיות של צווים וכו', ובני התורה יוכלו לקבל שוב את התקצוב שצריך, את הסבסוד במעונות ושאר הדברים".
דרעי שנמנע לאחרונה מהופעות תקשורתיות התייחס לרצון להרחיב את מעגלי הגיוס לצה"ל, בעיקר מהחברה החרדית. "צריך להבין, אם מסתכלים מבחינה תקציבית, כל יום של קרב, עולה לנו יותר מכל התקציב השנתי של כל עולם התורה, זה רק שנבין את הפרופורציות, ואנחנו מאמינים שכל יום של לימוד מונע עוד ימי קרב".

"הציבור המשרת לא יסכים לתופעה הבזויה"

ח"כ גלעד קריב (הדמוקרטים) אמר בתגובה: "דרעי מפגין ניתוק מוחלט מרוב הציבור הישראלי אם הוא מגדיר את המציאות הנוכחית כתקופה של ניסים ונפלאות. עם כל הכבוד לאמונתו של דרעי שלימוד תורה חוסך ימי קרב, הציבור המשרת לא יסכים יותר לתופעה הבזויה שצעיר אחד נשלח לשדה הקרב ואילו השני עסוק בלימוד תורה ובהקמת משפחה.
"אם ח"כ דרעי שבר את שתיקתו כדי להעיד על כך שהשנה האחרונה לא הובילה אותו לחשבון נפש כלשהו - עדיף היה שימשיך בשתיקתו. הנס היחיד שמתחולל כיום הוא כיצד הציבור הישראלי ממשיך לשאת בנטל ההגנה והביטחון, למרות הדוגמה האישית המחפירה שנותנים לו שרי הממשלה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר: "אריה דרעי צריך להסתכל לאלפי פצועי צה"ל ולמשפחות השכולות בעיניים, ולהגיד להם, שבזמן שהם נפצעו בקרבות להגנת המולדת, בזמן שהילדים שלהם נהרגו, הוא גאה בכך שהוא מקדם חוק השתמטות שיוודא שהצעירים החרדים יישארו בטוחים בישיבות וילמדו ללא הפרעה".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
ההפגנה מול בית דרעי בחודש שעבר. משפחות חטופים דורשות ממנו יותר
(צילום: שלו שלום)
בחודש שעבר פורסם כי המפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי מקיימות מגעים להקמת ממשלה חלופית לתקופה של כחצי שנה, כדי לקדם עסקה לשחרור חטופים וסיום המלחמה בצפון. המגעים, כך דווח, התנהלו באופן ישיר מול ש"ס, בעקבות השיח שיזם שר הפנים משה ארבל עם האופוזיציה בשל הקושי של הקואליציה הנוכחית לקדם עסקה לשחרור החטופים.
המגעים מול שתי מפלגות האופוזיציה, כך נכתב, נעשו בתמיכתו של דרעי. בשיחות בין הצדדים כינו את המהלך כיוזמה להקמת "ממשלת החזרת החטופים". שר הפנים ארבל קיים באותה העת שיחה חריגה בנוגע ליוזמה עם יו"ר האופוזיציה לפיד, ח"כ גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי ומנכ"ל מטה משפחות החטופים אורי הכהן.
מרבית תשומת הלב בקרב משפחות החטופים הופנתה באותה העת לדרעי. בני משפחות שנפגשו איתו סיפרו כי הוא גילה עניין רב בשיחות איתם ובליווי שלהם. חלק מהמשפחות, עם זאת, דרשו ממנו יותר ורצו לראות אותו מאיים במשבר קואליציוני ובפירוק הממשלה על רקע היעדר העסקה, ולא רק שיעלה את הנושא בכל הזדמנות מול נתניהו.
מול ביתו של יו"ר ש"ס בירושלים התקיימה בחודש שעבר הפגנה למען שחרור החטופים. "דרעי, אל תאמר שתיקה. קום ודרוש עסקה עכשיו. זה הזמן לפעול ולא רק לדבר, תהיה איתנו עד להחזרת החטופים", קראו המוחים.
בהכנת הכתבה השתתפה מורן אזולאי