(צילום: אבי חי)

מסר לאסד בתקיפה השנייה תוך שבוע בנמל התעופה חלב: חצי יממה אחרי שנמל התעופה בעיר הגדולה בסוריה הושבת שוב, הסביר יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ רם בן ברק, את הסיבות לתקיפות מעין אלו ואמר ל-ynet radio כי למעשה מדובר בהעברת מסר לנשיא סוריה בשאר אסד.
הבוקר (רביעי) עדכן המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי, כי בתקיפה אמש נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו חמישה נוספים. זהות הנפגעים לא נמסרה, כך שלא ברור אם מדובר בין היתר גם באיראנים. לפי הודעת המרכז, פרט למסלול שהותקף, כל השדה יצא מכלל שימוש. בנוסף, מחסן אמצעי לחימה הושמד בתקיפה.
בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio אמר ח"כ בן ברק (יש עתיד): "לא אתייחס לתקיפה ספציפית כזאת או אחרת. בכל מקרה, התקיפה הזו גרמה למטוסים מסוימים שלא יוכלו לנחות וגם הודיעה לאסד שייקח בחשבון שאם ינחתו מטוסים שכל מטרתם היא עידוד טרור אז מן הסתם תיפגע גם יכולת התעבורה הבינלאומית של סוריה".

אמש הודיעה סוריה כי ישראל תקפה את נמל התעופה בחלב - ולפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם יעדי התקיפה היו מטרות צבאיות. עוד דיווח הארגון כי בתקיפה הישראלית הושמדו מחסני אמל"ח איראניים ונגרמו נזקים כבדים לשדה התעופה - שחזר לפעילות לאחר התקיפה הקודמת שיוחסה לישראל - וכעת הושבת שוב, בפעם השנייה בתוך שבוע, עקב פגיעה במסלול המראתו.
גורם צבאי סורי אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית "סאנא" כי התקיפה אירעה סמוך לשעה 20:16, ובוצעה באמצעות טילים ששוגרו מכיוון הים התיכון. הטלוויזיה הסורית דיווחה כי מערכות ההגנה האוויריות פעלו ליירוט הטילים, ומשרד התחבורה הסורי הודיע כי בעקבות השבתת השדה, כל הטיסות המתוכננות לחלב הועברו לשדה התעופה בדמשק.
לדברי בן ברק, "באופן כללי, האסטרטגיה של מדינת ישראל היא לסכל את הניסיון האיראני לבנות מסביבנו מיליציות חמושות מצוידות היטב בנשק מדויק, על מנת להרתיע אותנו מלפעול נגד איראן או לפעול נגד גורמי טרור כאלו ואחרים באזור. זאת התוכנית האיראנית והם כבר הרבה שנים מנסים ליישם אותה. קאסם סולימאני הוביל את זה בזמנו, ואנחנו שמנו לעצמנו מטרה לסכל אותה, ובו בזמן גם לאותת לסורים ולאסד שהבחירה שלו לקיים תוכנית כזאת תפגע מן הסתם גם בו".
1 צפייה בגלריה
תיעוד של נזקי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בסוריה
תיעוד של נזקי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בסוריה
תיעוד נזקי התקיפה הישראלית הקודמת בשדה התעופה בחלב, בשבוע שעבר
(צילום: AP )
עוד בעניין סוריה, דיבר ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, במשדר הבוקר באולפן ynet. "ישראל מנסה למנוע שני דברים בסוריה", הסביר. "התבססות של כוחות איראנים בסוריה והעברת אמל"ח מתקדם, או יותר נכון מרכיבים קריטיים לדיוק הטילים לחיזבאללה, אולי גם רכיבים של הגנה אווירית לחיזבאללה".
לדברי ידלין, "ברמת הגולן יש בצלחה, היא נקייה פחות או יותר מחיזבאללה ומאיראנים בזכות העובדה שישראל לא נתנה להם להתבסס שם. היא גם תקפה אותם ישירות וגם הגיעה להסכם עם הרוסים שלא יתנו להם להיכנס שם. לגבי אותם רכיבים שמגיעים מאיראן בדרכם לחיזבאללה, פה זה קרב יותר קשה בגלל שישראל נזהרת. ישראל לא רוצה שיקרו לה אחד משלושה הדברים הבאים: שהיא תפגע ברוסים, שהיא תסלים, או שייפגעו לה מטוסים. אז לפעמים עדיף לתקוף את המסלול כדי שהמטוסים לא ינחתו, ולא לתקוף את המטוסים – שזו הסלמה דרמטית".

בן ברק: אם הייתי ראש המוסד לא הייתי יוצא כך לתקשורת

בן ברק, לשעבר סגן ראש המוסד, נשאל גם על ביקור ראש המוסד דדי ברנע בימים אלה בארצות הברית, אחרי שבתדרוך לעיתונאים השמיע אמירות חריגות כלפי המדיניות של ממשל ביידן. "לראש המוסד ולראש הממשלה לפיד יש מערכת יחסים מצוינת והם ביניהם יסגרו את הדברים", אמר.
שאלנו אם זו הייתה טעות בעיניך. "לו אני הייתי ראש המוסד – לא הייתי יוצא בפומבי לתקשורת בצורה כזו, אבל אני לא רוצה להעביר עליו ביקורת כי יש לו ראש ממשלה ויש ביניהם יחסי עבודה טובים מאוד".
בן ברק התייחס גם למתיחות ביהודה ושומרון, ואמר כי "יש מתיחות גדולה משתי סיבות עיקריות - אחת היא שהרשות באמת חלשה היום. השנייה היא שהייתה החלטה מאוד נחושה של ממשלת ישראל בשנה האחרונה שאנחנו לא סומכים על הרשות ואנחנו נגיע לכל מי שמתכנן לבצע טרור. לא משנה איפה הוא נמצא, וברמות סיכול מאוד גבוהות, באמת אני רואה כמעט כל לילה יש קרבות בין חמושים שלצערי הרב יש הרבה כאלו ביו"ש. בשביל למנוע טרור בתוך מדינת ישראל ובשביל למנוע טרור בתוך יו"ש, זה מה שאנחנו עושים, וזה גרם לעליית מתח גדולה מאוד".
בנושא הפוליטי, בן ברק טען ש"כשיהיו תוצאות של הבחירות יהיה כאן סידור מחדש של מערכת הכוחות הפנימיים שיאפשרו לאחד שכבר הצליח (לפיד), להקים ממשלה".
מישהו יפר את הבטחותיו? לא לשבת עם המשותפת או להסתמך עליהם בהרכבת ממשלה, היא הבטחה ליבתית? "היא הבטחה ליבתית לחלוטין. אני יכול להגיד לך כאן בוודאות, אני לא אשב עם בן גביר באותה ממשלה ולא עם המשותפת באותה ממשלה".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.