הניו יורק טיימס דיווח בצהריים (יום שישי) כי בכירים בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחנים תוכנית ליום שאחרי המלחמה, שבמסגרתה ישראל תחלוק את השליטה ברצועת עזה יחד עם איחוד האמירויות, מצרים וסעודיה - לצד ארצות הברית. בדיווח, שמסתמך על שלושה גורמים ישראלים ו"חמישה אנשים שדנו בתוכנית עם ממשלת ישראל", צוין כי ישראל תעשה זאת בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה.
המסר של בלינקן מסעודיה: "הסכם הנורמליזציה קרוב להשלמה"
(צילום: מחלקת המדינה)

בניו יורק טיימס ציינו כי נתניהו נמנע במשך חודשים לדון בעתידה של רצועת עזה אחרי המלחמה בשל חילוקי הדעות עם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שדורשים לבנות שם התנחלויות. לפי הדיווח, למרות זאת פעלו בלשכת נתניהו מאחורי הקלעים כדי להגיע למתווה - שלפי שעה נפסל על-ידי המדינות הערביות שמוזכרות כשותפות בו.
העיתון הוסיף כי גורמים ערבים ציינו שהתוכנית לא ניתנת לביצוע, מכיוון שאינה יוצרת נתיב מפורש, שבסופו מדינה פלסטינית - דבר שסעודיה והאמירויות הציבו כתנאי למעורבותן. עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, אחרים "בירכו בזהירות על ההצעה", שכן היא מעידה על גמישות רבה יותר בקרב נתניהו מאשר הצהרותיו הפומביות.
על פי ההצעה, הברית הערבית-ישראלית - בשיתוף ארה"ב - תמנה מנהיגים עזתים שיהיו אחראים על פיתוח מחדש של השטח הההרוס, על שדרוג מערכת החינוך ועל שמירת הסדר. לאחר תקופה של 10-7 שנים, הברית תאפשר לעזתים להצביע אם להיקלט בממשל פלסטיני מאוחד שישלוט בעזה ובגדה. בינתיים, לפי התוכנית, צה"ל יוכל להמשיך לפעול ברצועת עזה. ההצעה אינו אומרת במפורש אם אותו ממשל מאוחד יהווה מדינה פלסטינית ריבונית, או שיכלול את הרשות הפלסטינית שאחראית רק על חלק מהגדה המערבית.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן אנתוני בלינקן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן אנתוני בלינקן
לפי הדיווח, ישראל תסכים לתוכנית בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס, EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
בניו יורק טיימס ציינו כי קבוצת אנשי עסקים, רובם ישראלים וחלקם מקורבים לנתניהו, הכינה את התוכנית בנובמבר - והיא הוצעה לראשונה לגורמים בלשכת נתניהו בדצמבר. בעיתון נכתב כי שני גורמים ישראלים אמרו שהתוכנית עדיין נבחנת "בדרגים הגבוהים ביותר של ממשלת ישראל", וציינו כי "לא ניתן ליישם אותה עד תבוסת חמאס ושחרור החטופים שנותרו בעזה".
משרד החוץ של איחוד האמירויות הגיב לדיווח ומסר כי לא ישתתף "בשום מאמץ לשיקום עזה" עד לתוכנית ברורה, עם לוח זמנים, שתחייב את שני הצדדים לפעול לפתרון שתי המדינות. גורם סעודי שדיבר בעילום שם דחה את ההצעה בטענה שאינה יוצרת "מסלול אמין ובלתי הפיך לעבר מדינה פלסטינית", וגם לא מבטיחה את מעורבות הרשות הפלסטינית ברצועה. מצרים סירבה להגיב.
הסעודים דורשים כאמור נכונות ישראלית לפשרות מסוימות בדרך להקמת מדינה פלסטינית, דבר שנתניהו מסרב לו לפי שעה, כשבמקביל סעודיה תקבל ברית הגנה ביטחונית מול ארה"ב - בצל האיום האיראני. הסכם שכזה עשוי גם לפתוח פתח לביסוס ברית הגנה אזורית, שביטוי מרכזי לה הגיע בסיוע האזורי ביירוט מאות הכטב"מים והטילים ששיגרה איראן לעבר ישראל.
בלינקן ביקר בריאד בתחילת השבוע, והתייחס להסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הוא אמר כי ארה"ב וסעודיה השלימו בחודש האחרון "עבודה אינטנסיבית" לקראת הסכם שכזה, והעריך שהמגעים בין וושינגטון לריאד בסוגיה כמעט הושלמו. הוא הדגיש בהקשר זה את האיום המשותף שנשקף למדינות האזור מאיראן: "אני חושב שהתשובה היעילה ביותר הן לאיראן והן לחמאס תהיה שישראל תנרמל את יחסיה עם כל מדינה באזור, וגם הקמתה של מדינה פלסטינית. כמובן, גם חמאס וגם איראן מתנגדים לפתרון שתי המדינות. לפיכך, כמעט מעצם ההגדרה, השגת הפתרון הזה תהיה תוכחה מוחלטת לכל דבר שהם מייצגים - והרסו עבורו - כבר שנים".