הדמוקרטים מאוכזבים מההופעה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעימות בינו ובין דונלד טראמפ, אחרי שהוא נראה עייף, מבולבל וחלש לפרקים ארוכים במהלכו - ובעיקר בתחילתו. ביידן הרבה לכחכח ולהשתעל בדקות הראשונות, והופיע לעימות עם קול צרוד. לעיתים רבות שטף הדיבור שלו נעצר, והוא נראה כמי שנאבק במחשבותיו כדי לסיים את דבריו. אפילו סגניתו קמלה האריס הודתה: "הייתה לו התחלה איטית". היא טענה עם זאת כי "הוא סיים חזק".
אולי המבוכה הגדולה ביותר הייתה בתשובה שנגעה למדיקר – ביטוח הבריאות הפופולרי שביידן הודיע לאחרונה על תוכנית לחיזוקו באמצעות הפחתת מחירי התרופות והטלת מס על בעלי הכנסה גבוהה. ביידן קפא, ואמר בבלבול כי הוא "ניצח את מדיקר" (במקום את הקורונה). טראמפ הגיב לכך: "הוא באמת ניצח את מדיקר. הוא הרג אותה". צפו ברגעים המביכים מהעימות:
צפו: הרגעים המביכים של ביידן בעימות
(צילום: CNN)
@ynet ‎אז כמה הלילה שעבר על ארה״ב היה היסטורי? פרשננו הפוליטי נדב איל על עימות הבחירות שהפך לקו פרשת מים #ynet #ביידן #טראמפ ♬ צליל מקורי - ynet
לפי סקר CNN שפורסם שעה קלה אחרי העימות, לדאגה הגדולה במפלגה הדמוקרטית יש סיבה טובה: 67% מבעלי זכות הבחירה הרשומים סבורים שטראמפ ניצח בעימות, ורק 33% סבורים שביידן. ביידן עצמו פרסם ציוץ הכולל סרטון - שלא כלל כמובן את הרגעים המביכים - וכתב: "טראמפ הוא שקרן, אנחנו הולכים לנצח אותו שוב".
ליד מסעדה באטלנטה נשמע ביידן כאילו הוא לא היה באותו עימות. "אני חושב שהיינו בסדר", אמר - וכשנשאל אם יש לו דאגות בנוגע להופעתו, ענה: "לא, קשה להתעמת עם שקרן". לא פחות מביכים היו דבריה של אשתו ג'יל ביידן באירוע לאחר העימות, שבו אמרה לבעלה הנשיא: "ג'ו, עשית עבודה מצוינת, ענית על כל השאלות. ידעת את כל העובדות".
הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, פרסם טור אחרי העימות ובכותרתו נכתב: "ביידן הוא חבר שלי. הוא חייב לפרוש מהמרוץ". בתוך הטור כתב פרידמן: "צפיתי בעימות ובכיתי".
האמירה המביכה של אשת הנשיא, ודברי ביידן: "חושב שהיינו בסדר"


העימות בקצרה:

  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על-ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
עוזריו של הנשיא טענו כי הוא עלה לבמה מצונן, אך כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו כי מאחורי הקלעים ישנה פאניקה של ממש במפלגה הדמוקרטית. למעשה, דקות ספורות אחרי העימות כבר הבינו במפלגה הדמוקרטית עד כמה המצב גרוע. "ביידן נראה ונשמע נורא, הוא לא קוהרנטי", צוטט ברויטרס פעיל במפלגה שעבד בממשל ביידן. "נורא", אמר פעיל אחר, ודמוקרט נוסף שעבד בקמפיינים אמר בפשטות: "נדפקנו" (we are fucked).
קייט בדינגפילד, שהייתה עד השנה שעברה ראש אגף התקשורת בבית הלבן, אמרה: "זו הייתה הופעה מאכזבת של ביידן, אין דרך לייפות את זה". בן רודס, שהיה אחד מיועציו הקרובים ביותר של ברק אובמה ומקורב אליו גם היום, עקץ את ניסיונות מזעור הנזקים של קמפיין ביידן: "אי-אפשר להגיד לאנשים שהם לא ראו את מה שהם ראו".
3 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
"נראה ונשמע נורא". ביידן בעימות
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
העימות לנשיאות
(צילום: CNN)

3 צפייה בגלריה
הכותרת בעיתונים - ג'ו ביידן גמור
הכותרת בעיתונים - ג'ו ביידן גמור
"ביידן גמור". הכותרת הראשית באתר האמריקני פוליטיקו
ברויטרס נכתב כי האכזבה מההופעה של ביידן הייתה גדולה עד כדי כך שצפו תהיות האם אדם אחר צריך לרוץ במקומו מטעם המפלגה הדמוקרטית. הוועידה הלאומית הדמוקרטית אמורה להתכנס ב-19 באוגוסט בשיקגו, אבל למעשה אין לדמוקרטים אפשרות להחליף את ביידן - אלא אם הוא פורש בעצמו. הבחירות, נזכיר, יתקיימו ב-5 בנובמבר.
ביידן, נזכיר, אמר כי אם טראמפ לא היה מתמודד - הוא ככל הנראה לא היה מתמודד גם כן. אבל המפלגה הדמוקרטית לא הצליחה להעמיד מועמד אחר, ואם ביידן אכן יפרוש - יהיה עליה לבחור מי יצליח לשקם את מצבה כעת, אחרי ההפסד בעימות.
כלי התקשורת בארה"ב הזכירו כמה רגעים רעים של ביידן בעימות, ובהם הרגע שבו אמר כאמור "סוף-סוף ניצחנו את מדיקר" (תוכנית ביטוח הבריאות הפדרלית שלו) – במקום את הקורונה. טראמפ, מצידו, עקץ אותו בשלב מסוים ואמר שהוא לא מצליח להבין את יריבו. "אני גם לא יודע אם הוא יודע מה הוא אמר", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
"הראה לביידן בדיוק למה מגיע לו להיות מפוטר". טראמפ בעימות
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ברשת NBC ציטטו את דיוויד אקסלרוד, אסטרטג שעבד בעבר בקמפיינים לנשיאות, שאמר כי "הדמוקרטים פשוט התאבדו קולקטיבית. ביידן נשמע צרוד ועייף, ואישר מחדש את החשש של הבוחרים. הוא לא יכול לנצח, והעימות הזה היה מסמר בארון הקבורה הפוליטי שלו". יועץ לאחד התורמים למפלגה הדמוקרטית אמר: "התקווה היחידה שלנו היא שהוא יפרוש או ימות. אחרת, הלך עלינו".
מהצד השני, מנהלי הקמפיין של טראמפ יצאו מרוצים: הנשיא לשעבר אמנם הרבה לשקר ולא לדייק, אך ביידן לא הצליח להעמיד אותו במקומו. הוא דיבר בשטף ובקוהרנטיות, הטיח האשמות קשות ביריבו ונראה חד כתמיד. "הלילה הנשיא טראמפ הציג את הניצחון הגדול בהיסטוריה של העימותים", אמרו בקמפיין שלו. "הוא הראה לביידן בדיוק למה מגיע לו להיות מפוטר. למרות שביידן לקח חופש של שבוע בקמפ דיוויד כדי להתכונן לעימות - הוא לא הצליח להגן על הכישלונות שלו בכלכלה ובגבול".