מומחים ליחסי ישראל-טורקיה הרגיעו היום (שני) מעט את הרוחות בעקבות ההתבטאות החריגה של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאיים אתמול בפלישה לשטח ישראל, ואמרו כי "לא צריך לקחת את האיומים שלו ברצינות". המומחים הוסיפו כי הם "לא רואים סיכוי שארדואן יורה לצבא שלו לפעול נגד ישראל". למרות ההערכה, בישראל בהחלט מודאגים מההקצנה וההחרפה הקבועה בהתבטאויות של אנקרה, כמו גם מהאפשרות שארדואן יפעל במישורים מדיניים ואחרים.
ארדואן מאיים בפלישה לישראל
(מתוך X)

שגריר ישראל בטורקיה לשעבר, פיני אביבי, אמר: "אני לא חושב שארדואן ישלח צבא נגדנו, אבל האפשרויות של טורקיה לפגוע בנו באמצעות העוצמה שיש לה באו"ם, בזירה הבינלאומית ובברית נאט"ו קיימות, וצריך להיות מודאגים מהן". הוא ציין כי "טורקיה היא חברה בכירה בנאט"ו וארדואן הודיע שלא יאפשר שיתופי פעולה עם ישראל. טורקיה גם יכולה לשתף פעולה עם דרום אפריקה בנושא של בית הדין בהאג ובזירות בינלאומיות נוספות". אביבי סיכם: "הייתי פוחד הרבה יותר מהפעילות של טורקיה שארדואן רומז לה – לא ברמה הצבאית אלא ברמה המדינית שבה לטורקיה יש לא מעט כוח".
אלון ליאל, מי שהיה מיופה הכוח של ישראל באנקרה, אמר על דברי ארדואן כי הוא "מציע לקחת אותו מאוד ברצינות ולא לזלזל בדברים שלו. אבל זה לא מה שחושבים, שהוא ישלח גדודים להילחם בישראל. אני מאמין שהוא ינסה לסייע לכל מי שנלחם בנו, לחמש אותם". לדבריו, "יש לטורקיה רחפנים מאוד מתקדמים, שמשחקים תפקיד חשוב במלחמה באוקראינה. הם מאוד טובים בזה ויש להם חברה שמייצרת המון רחפנים.
"אני מאמין שהוא (ארדואן) ייתן סוג כזה של סיוע. בעבר הוא כבר הכניס כוחות ללבנון, בעיקר חיל-ים, להגן על לבנון. הוא ינסה לפי דעתי לעזור לאותם כוחות שלוחמים בישראל בכסף, בציוד ובהדרכה. אני לא מאמין שישלח הנה גדודים. ארדואן דיבר על נגורנו קרבאך ולוב - בשני המקומות האלה הוא נכנס לבקשת אחד הצדדים הלוחמים. הוא קיבל הזמנה מהאזרים לסייע בקרבאך, וקיבל הזמנה מאחד הצדדים בלוב שקרא לו לעזרה, ואז הכניס תחמושת, כלי נשק ולוחמים. תיאורטית, הוא יכול 'לארגן' לעצמו הזמנה לסיוע מגורם פלסטיני, ואז לטעון: 'אנו נענים להזמנה אבל לא חושב שנגיע לשם'".
4 צפייה בגלריה
ארדואן ב מצעד צבאי בחגיגות ב צפון קפריסין בחלק הטורקי של ניקוסיה לציון 50 שנה פלישת טורקיה לאי 20 ביולי
ארדואן ב מצעד צבאי בחגיגות ב צפון קפריסין בחלק הטורקי של ניקוסיה לציון 50 שנה פלישת טורקיה לאי 20 ביולי
"אדם אמוציונלי שחש אחריות על עזה"
(צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
4 צפייה בגלריה
תקיפה בחאן יונס
תקיפה בחאן יונס
"בכל בוקר ארדואן מקבל סקירות על עזה". הרס בחאן יונס
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
בתוך כך, בישראל מאוכזבים משתיקת העולם המערבי מול ההתבטאויות של ארדואן. למעשה, היחיד שגינה את ארדואן הוא מנהיג הימין הקיצוני בהולנד, חירט וילדרס, שמנהיג את "המפלגה למען החירות". בפוסט שפרסם ברשת X וילדרס כתב: "ארדואן מאיים לפלוש לישראל, הבחור הזה מטורף לחלוטין. צריך להעיף את טורקיה מנאט"ו". מעבר לכך, העולם שותק מול ההתבטאויות הקיצוניות של ארדואן: לא נשמעו גינויים אמריקניים, ולא פורסמו גינויים מצד חברות אחרות בברית נאט"ו.
גורם ישראלי הסביר את השתיקה הזאת: "בסוף, העולם אינטרסנטי באופן טבעי, וכולם מסתכלים דרך האינטרסים שלהם. לטורקיה יש משקל, יש לה הרבה מה להציע, וכל אחת מהזווית שלה – לאו דווקא רוצה 'לשרוף את המועדון' עם טורקיה. זה החל מארה"ב, שיש לה מערכת יחסים מורכבת עם טורקיה. גם אצל היוונים יש מורכבות ועליות ומורדות ביחסים. וזה ממשיך במשקל שיש לטורקיה בנאט"ו. אנחנו יכולים להתעצבן ובצדק, יכולים להגיב כמו שהגבנו, אבל צריך לקחת בחשבון שבסוף זה אינטרסים. טורקיה זו מדינה שיש לה משקל, מיקום אסטרטגי, גשר חשוב, ולא בקלות מדינות בוחרות לריב איתה. כל מי שמסתכל על זה במבט מפוכח מבין את זה".
במקביל, אלון ליאל הסביר את ההחרפה בהתבטאויות של ארדואן בנושא ישראל: "צריך לקחת בחשבון שהוא לא משלם על זה מחיר, כולל לא ברמה של נאט"ו. אין מדינות אירופיות שקוראות לסלק אותו מנאט"ו, חוץ מווילדרס. ביידן לא אמר כלום. ארדואן מנצל את החולשה הבינלאומית שלנו כי הוא יודע שכנראה לא ישלם על זה מחיר. הוא מעז לעשות את זה כי הוא מעריך שלא נגיע איתו לניתוק יחסים דיפלומטיים. אני מעריך שהוא לא רוצה ניתוק יחסים, הוא אמר כמה פעמים שהשימוש בניתוק יחסים לא ברפרטואר שלו".

"ארדואן אדם אמוציונלי"

גורמים הבקיאים בנושא מעריכים שהדברים של ארדואן מכוונים בעיקר פנימה - אך לא רק. "הוא אדם מאוד אמוציונלי", אומרים הגורמים, "הוא מקבל כל בוקר סקירות תקשורת מאנשיו עם תמונות של ילדים בוכים מעזה. הוא רואה את ההרס ברצועה. גם אנשים שפגשו אותו לאחרונה העידו שהוא באמת אמוציונלי לגבי מה שקורה שם. ארדואן באמת מטיל האחריות על ראש הממשלה נתניהו ועל ממשלת ישראל. הוא חושב שיש פה כוונה לחסל ולהרוג".
4 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
בספטמבר הם לחצו ידיים, היום ארדואן משווה את נתניהו להיטלר
(צילום: לשכת נשיא טורקיה )
האמירות של ארדואן הן תוצר של הרגשות שלו והרצון לדבר לקהל שלו. הוא רואה את עצמו כ"מגן האומה האיסלאמית" כמדינה גדולה וחזקה, ואת טורקיה כמדינה מרכזית ביותר בעולם המוסלמי – ובראייתו האחריות של המדינה הטורקית הגדולה היא להגן על מיעוטים מוסלמים נרדפים, ובראשם הפלסטינים. זה מפריע לו והוא מרגיש אחריות לסייע. מצד שני, הוא מתוסכל מכך שלא יכול לעשות זאת. השפעתו על מה שקורה בעזה כמעט אפסית. חוץ מלשלוח סיוע הומניטרי – אין לו השפעה. לצד איחוד האמירויות, טורקיה היא אחת המדינות שמכניסות הכי הרבה סיוע הומניטרי לעזה.
הגורמים מעריכים כי למרות שהאמירות של ארדואן קשות וחריפות מאוד, האופציה של התערבות צבאית אינה רלוונטית וזה ברור. ישנו מיעוט קטן וקיצוני בטורקיה שאכן יש לו ציפייה להתערבות צבאית של טורקיה בישראל. רוב מוחלט של הציבור בטורקיה לא מצפה לזה, ומבין שלא תהיה פה הרפתקה צבאית. נקודה מדאיגה היא שההידברות בין ישראל לטורקיה מאוד הצטמצמה מאז פרוץ המלחמה - אך הנחמה היחידה היא שזו עדיין קיימת.

המשך היחסים - למרות המשבר הדיפלומטי

על אף המשבר הדיפלומטי החריף בין ישראל לטורקיה, שתי המדינות ממשיכות להחזיק שגרירויות. אומנם השגרירים הוחזרו – אך השגרירויות קיימות ועובדות, גם אם בפרופיל נמוך, ודגל טורקיה מתנוסס מעל שגרירות המדינה ברחוב הירקון בתל אביב. כמו כן, מאחורי הקלעים יש גם הידברות דיפלומטית - אין נתק. במקביל, טורקיה ממשיכה בחרם הסחר על ישראל, אך סחורות טורקיות מגיעות לישראל דרך מדינות צד שלישי, וספינות טורקיות פורקות ברזל בנמלי ישראל שמיועד לרשות הפלסטינית. עם זאת, אף אחד לא משלה את עצמו - לפחות עד אחרי סיום המלחמה בעזה לא נראה שיפור ביחסים. בנוסף, מומחים ליחסי ישראל–טורקיה מעריכים שכל עוד ארדואן ונתניהו בשלטון – לא נראה פיוס ביחסים, שכן השנאה בין הצדדים חריפה מאוד וחוסר האמון אבסולוטי.
אמש, כאמור, אמר ארדואן דברים המתפרשים כאיום בפלישה לישראל. "כפי שנכנסנו לקרבאך וללוב, נעשה את אותו הדבר לישראל", אמר הנשיא הטורקי במפגש פוליטי של הארגון המחוזי של מפלגת הצדק והפיתוח בריזה שבצפון ארצו.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
כל עוד נתניהו וארדואן בשלטון - לא יהיה פיוס ביחסים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ארדואן כיוון בדבריו לנגורנו קרבאך ולסכסוך בין אזרבייג'ן לארמניה. האזרים, נזכיר, הצליחו להשתלט מחדש על חבל הארץ בסיוע נשק ישראלי וטורקי - ובהמשך, לאחר המלחמה, שלחה טורקיה כוחות סיור לאזור. עם זאת, כוחות טורקים לא התערבו ישירות במלחמה עצמה. בלוב, לעומת זאת, הכוחות הטורקים אכן התערבו צבאית במלחמת האזרחים: בשנת 2020, טורקיה שלחה אנשי צבא למדינה, בתמיכת ממשלת ההסכמה הלאומית שהוכרה על-ידי האו"ם.
גם משרד החוץ הטורקי פרסם הלילה דברים חריפים נגד נתניהו. "הסוף של רוצח העם היטלר יהיה אותו הסוף של רוצח העם נתניהו", נכתב בהודעה של משרד החוץ באנקרה. "בדיוק כמו שרוצחי העם הנאצים הועמדו לדין, כך יהיה עם אלה שמנסים להשמיד את הפלסטינים. האנושות תעמוד לצד הפלסטינים, לא תצליחו להשמיד אותם".
באזרבייג'ן הביעו כעס על ההצהרה של ארדואן, והבהירו כי טורקיה מעולם לא נכנסה לקרבאך. בעקבות ההצהרה, בכיר במשרד ההגנה של אזרבייג'ן אמר כי "להצהרות על השתתפותם של אנשי צבא מכל מדינה בפעולות איבה הקשורות להחזרת השלמות הטריטוריאלית והריבונות של אזרבייג'ן אין כל בסיס. טורקיה ופקיסטן סיפקו תמיכה פוליטית לאזרבייג'ן, והנשיא אילהם אלייב הודה להן".