871 חולי קורונה מאושפזים כעת במצב קשה, לעומת 101 שהיו מאושפזים בתחילת החודש במצב זה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות המעודכנים להערב (שלישי). מדובר במספר החולים קשה הגבוה ביותר מאז פברואר אשתקד, בזמן הגל השלישי של התחלואה. לפי הנתונים 181 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
1 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
מחלקת קורונה בבית חולים קפלן, ארכיון. שיא של כמעט שנה
(צילום: יריב כץ )
מהנתונים עולה כי עשרה מהחולים הקשים הם בני פחות מ-19 – שבעה מהם אינם מחוסנים ושלושה מחוסנים. חולה קשה אחד הוא בקבוצת הגיל 5 עד 11, חמישה בני 12 עד 15 וארבעה בני 16 עד 19. יש להדגיש כי משרד הבריאות מחשיב גם חולים שבאו להתאשפז בשל סיבות שונות ונמצאו חיוביים לקורונה כחולי קורונה במצב קשה. המשרד אינו מפרט כמה מאותם חולים קשים – התאשפזו בגלל סיבוכי הקורונה.
בקרב הצעירים שבשנות ה-20 לחייהם יש 12 חולים קשה – רק שניים מהם מחוסנים. בקבוצת הגיל 30 עד 39 יש 17 חולים קשים, שישה מהם מחוסנים, ואילו בקרב בני 40 עד 49 – 35 חולים נמצאים במצב קשה – 12 מהם מחוסנים. בקרב בני 50 עד 59 יש 76 חולים שמצבם קשה, 25 מהם מחוסנים.
פרופ' רהב: בעד חיסון רביעי לכולם, יש אנשים שנדבקו באומיקרון פעמיים
(צילום: נויל האריס)

יתר החולים קשה הם בני 60 ומעלה. קבוצת הגיל שבה הכי הרבה חולים קשה היא 80 עד 89 - כאשר 255 חולי קורונה בגילים אלה מאושפזים במצב קשה בבתי החולים, רובם מחוסנים. ושוב, יש להדגיש כי משרד הבריאות אינו מבדיל בין חולים שמצבם הידרדר בשל הקורונה או לחולים שהתאשפזו בשל סיבות אחרות ונמצאו חיוביים לנגיף בבדיקה שנערכה להם בבית חולים עם בואם.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי הסיכוי לפתח תחלואה קשה בקרב לא מחוסנים, בני 60 ומעלה, גבוה פי 6.7 מאשר אצל מחוסנים. בגילים 60 ומטה הסיכוי לפתח תחלואה קשה בקרב מי שלא התחסן כלל הוא פי 3 מאשר כאלו שהתחסנו.
בתוך כך, ועל רקע החלטת הממשלה לבטל כבר מיום חמישי הקרוב את מתווה הבידודים לתלמידים במערכת החינוך, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה הודיע כי הוא עוקב אחר דיווחים ראשוניים על מקרים של דלקת רב מערכתית (PIMS) שפקדה ילדים שהחלימו מקורונה במהלך גל האומיקרון, לצד סיבוכים נוירולוגיים. הדיווחים, כך לפי מרכז המידע, הגיעו ממספר מדינות בארצות הברית, בהן נברסקה, ניו יורק, אוקלהומה ומישיגן.
חלק מהמדינות דיווחו כי היקף המקרים החדשים בקרב ילדים גבוה מבעבר. גם בהודו דווח על מקרי PIMS אצל ילדים לאחר קורונה מזן האומיקרון. מדובר כאמור בדיווחים ראשוניים שדורשים אימות נוסף בימים הקרובים. מהדיווחים עולה שרוב הילדים שסובלים מהתופעות הללו אינם מחוסנים. מחקר של המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצא לאחרונה כי החיסונים מפחיתים את הסיכון לתסמונת PIMS אצל ילדים בשיעור של עד 91%.
קורונה בילדים: תסמיני ה-PIMS וחשיבות החיסון
(צילום: נויל האריס)

הדיווחים הללו עשויים להגביר את החשש במערכת הבריאות מפני ההשלכות של ביטול מתווה הבידודים במערכת החינוך, והחלפתו במתווה של בדיקות פעמיים בשבוע לכל תלמיד. על רקע נתוני התחלואה הגבוהים באומיקרון, גם איגוד רופאי הילדים הזהיר היום מפני הביטול הגורף של הבידודים במוסדות החינוך – וזאת אף שרק בשבוע שעבר תמכו ראשיו במהלך. כעת הם מדגישים כי יהיה צורך בבחינה שבועית של ההחלטה ושל השלכותיה.
יו"ר האיגוד, פרופ' צחי גרוסמן, אמר: "אנו עוקבים בדאגה אחרי המשך העלייה המתמדת באשפוזי ילדים, חלקם במצב קשה". על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, 117 ילדים מאושפזים בבתי החולים עם קורונה – כשאצל רובם הנגיף אינו הסיבה המרכזית לאשפוז. השבוע דחו ראש הממשלה נפתלי בנט וגורמים מקצועיים אחרים ממשרד הבריאות את הצעתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, לדחות את ביטול הבידודים. בעקבות זאת נפגשו ראשי איגוד רופאי הילדים עם נציגי משרד הבריאות כדי להבהיר את עמדתם המסתייגת מביטול הבידודים הגורף ביום חמישי.