ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הלילה (בין שבת לראשון) מניו יורק לישראל, ובכך הסתיים מסע מדיני בן כמעט שבוע בארצות הברית. נתניהו ואנשיו היו במירוץ נגד הזמן ועשו שמיניות באוויר, תרתי משמע, כדי שהמטוס ימריא מוקדם ככל האפשר וינחת בארץ לפני סגירת שדה התעופה ביום כיפור. לאחר עיכובים, הטיסה אמורה לנחות בסביבות השעה 14:00 בצהריים.
נתניהו: "שבים ארצה לאחר ביקור מוצלח ביותר בארה״ב"

בהצהרה שמסר במטוס, אמר נתניהו כי "הביקור היה מוצלח מאוד. נפגשנו עם כ-20 מדינאים וראשי מדינות מ-5 יבשות, כמעט הקפנו את העולם. אני חושב שיש הרבה הישגים בביקור הזה, ואנחנו מתכוונים להביא הרבה דברים טובים לישראל". ראש הממשלה הוסיף כי "הנאום באו"ם שודר הפעם בשידור ישיר לא רק ברשתות בארצות הברית, אלא גם בסעודיה - וזו כמובן ברכה לשנה הבאה". לדברי נתניהו, "יש גם עוד בשורה, שני ראשי מדינות כבר הודיעו על העברת השגרירויות לירושלים - כן ירבו".
לפני שהמשלחת הישראלית יצאה לכיוון שדה התעופה, כ-300 בני אדם הפגינו מחוץ למלון בו שהה נתניהו בניו יורק, המפגינים הגיעו עם זמבורות, וצעקו קריאות "בושה" ו"דמוקרטיה".
תיעוד: נתניהו לועג למפגינים בניו יורק
(באדיבות חדשות 13)

הפגנה מול שיירת ראש הממשלה בדרכה לשדה התעופה בניו יורק
(צילום: איתמר אייכנר)

4 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למלון בו שהה בנימין נתניהו בניו יורק
הפגנה מחוץ למלון בו שהה בנימין נתניהו בניו יורק
(צילום: איתמר אייכנר)
"מרוץ נגד הזמן" ו"שמיניות באוויר" יהיו גם שם המשחק בריצה להסכם נורמליזציה עם סעודיה. למרות ההצהרות, כלל לא בטוח שהסכם כזה ייחתם. אבל הישג אחד משמעותי כבר נרשם: עצם ההסכמה הרחבה והנכונות מצד הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להביא לעסקה. אם לפני עשור הם היו מדברים באותה נחישות על מאמץ מדיני שכזה – ניתן היה לחשוד כי שתו משהו חריף קודם, אולי "וויסקי אירי" – כמו שאמר בהלצה הנשיא האמריקני בפגישתו עם נתניהו.
אבל המגעים אמיתיים. רמז לכך, ניתן היה למצוא בזמן נאומו של נתניהו מעל בימת האו"ם – כשבקהל, בהנחייה חריגה ומיוחדת, ישבה דיפלומטית סעודית. מאחורי הקלעים מתקיימים גם מגעים ישירים בין ישראל לסעודיה, לא רק בתיווך אמריקני.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ביידן ובן סלמאן מראים נכונות לקידום העסקה. נאום נתניהו באו"ם
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
שיחת ביידן ונתניהו הייתה מתוחה, אך טובה, למרות שנתניהו לא השיג את מה שרצה
( צילום: AP Photo/Susan Walsh)
כמה מרכיבים משמעותיים מסבכים את השגת ההסכם המיוחל. ביניהם, הוויתורים לפלסטינים, השגת תמיכה משותפיו לקואליציה, כמו גם השגת רוב של 67 סנאטורים בבית הנבחרים.
רכיב דרמטי במיוחד הוא הגרעין הסעודי. הסעודים מתעקשים על יכולת ההעשרה. ישראל וארה"ב מצידן מסתייגות, ומציעות לסעודיה את מודל הזהב שמופעל באמירויות: יש יכולת גרעינית אזרחית, אין העשרת אורניום בשטחי המדינה – אלא מקבלים את החומר מבחוץ. נתניהו מדגיש כי בנושא הזה ירושלים וושינגטון מתואמות. ימים יגידו אם הסעודים יגלו גמישות.
בן סלמאן: בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל
(צילום: Fox News)

במלים אחרות. ישראל וארה"ב מוכנות שסעודיה תקבל כור גרעיני למטרות אזרחיות ללא יכולת העשרה עצמאית. כך, בעצם, ניתנת ערבות לזה שסעודיה לא תהפוך את הגרעין שלה לצבאי. מצב כזה יחייב תיקון חוק אמריקני. ובכל אופן, כלל לא בטוח האם הסעודים יסכימו להתפשר בנושא. יורש העצר בן סלמאן, נזכיר, אמר כי אם לאיראן יהיה נשק גרעיני אז גם מדינתו לא תסתפק באזרחי. בכך, רמז כי יתעקש על יכולת העשרה עצמאית.
בסך הכל, נתניהו יכול להתרווח בכיסאו ולסכם ביקור די מוצלח. הפגישה שלו עם ביידן הייתה מתוחה, אך טובה. היא אמנם מוקמה בניו יורק, אבל זו הייתה שיחה נעימה. לא היו נזיפות או קיתונות של רותחין על המהפכה המשפטית, והאמריקנים גם לא הוציאו תדרוכים רעים נגד נתניהו. מנגד, ראש הממשלה לא קיבל באמת את מה שרצה: פגישה בבית הלבן או תאריך נעוץ לפגישה כזאת. הוא קיבל רק הבטחה כללית שיוזמן לפני סוף השנה, מה שאומר שהאמריקנים רוצים קודם לראות איך הדברים יתקדמו, בעיקר סביב המהפכה המשפטית, לפני שינקבו במועד רשמי. ככל שנתניהו יעצור את החקיקה או יצליח להגיע להסכמה רחבה עם האופוזיציה – ההזמנה תגיע מהר יותר. ניסח זאת בפשטות בכיר בממשלה: "בין אילון מאסק לביידן – הרפורמה מתה". בכיר אחר בסביבת נתניהו טען שהרפורמה תגווע לאיטה בלי שיכריזו על מותה. השקל והבורסה שיזנקו יהיו ההוכחה הטובה ביותר.
4 צפייה בגלריה
מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני נאומו באו"ם
מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני נאומו באו"ם
המחאה שליוותה את ביקור נתניהו הייתה קולנית והציגה מספרים חסרי תקדים
(צילום: צילום: לירי אגמי)
מבחינת האמריקנים נותרה עדיין חשדנות כלפי נתניהו. על אף שהמהפכה המשפטית נשכחה מעט בצל הפתיחות חסרת התקדים שבה דיברו כל המנהיגים על הסכם בין ישראל לסעודיה, החשדנות הזו בלטה מאוד בדיווחים של התקשורת האמריקנית - וגם בריאיון של נתניהו ל-CNN. שם, המראיינת לא נתנה לנתניהו שמסרב להתראיין לתקשורת הישראלית "לסובב" אותה, ושאלה אותו שוב ושוב על כך שהוא מסרב להתחייב שיכבד את פסיקת בג"ץ.
ככלל, ניתן לומר שהמחאה ליוותה את הביקור לכל אורכו. היא היתה קולנית ורחבה. אלה היו מספרים חסרי תקדים למחאה ישראלית מעבר לים (מעל 3,000 מפגינים מול האו"ם בעת נאום נתניהו) וכמעט 600 איש בסן חוזה שבקליפורניה. אבל בזכות ההיערכות האמריקנית וקיום הפגישות במתחם האו"ם המאובטח – לא באמת ניכר שיבוש מהותי ללו"ז המתוכנן. באחד הערבים, נתניהו ביטל ברגע האחרון ארוחת ערב במסעדת צ'יפריאני שהוא ושרה מאוד אוהבים – בגלל שעצם כוונתם להגיע למקום דלף למפגינים, והם הקדימו אותו וחיכו לו שם. אבל צריך לומר ביושר, לא נראה שהמחאה השפיעה על המהלכים המדיניים.
השבוע בניו יורק היה משמעותי וכלל בתוכו גם מפגשים עם המנהיגים החשובים ביותר, נכון להיום, באירופה (גרמניה ואוקראינה) שהתקיימו לבקשתם. עם מנהיג מעצמה אזורית (ארדואן) שלא רצה לשמוע מנתניהו לאורך כל שנות כהונתו וכעת גם יזם את המפגש וגם יגיע לביקור בארץ לבקשתו. עם מנהיג אסייתי שמדינתו מובילה בעולם (דרום קוריאה) ושסיכם עם נתניהו על שיתוף פעולה פורץ דרך בתחומי החדשנות. וכמובן תחזוקת הקשר החשוב עם תומכי ישראל באפריקה, בקריביים ובפסיפיק.
גם המפגש עם מאסק וראשי החברה שלו היה קריטי בניסיון להשיב לאנשי ההייטק בישראל את ההכרה בכך שישראל צועדת קדימה בתחום הבינה המלאכותית.
מעל לכל, כמובן, הידוק החברות רבת השנים והרופפת עם ביידן, שעשה מאמץ ניכר ובולט להמחיש את הכימיה האישית עם נתניהו (ההזמנה לבית הלבן במשפט הפתיחה של ההצהרה לתקשורת, הפגנת ההומור לאורכה, והחזרה, פעמיים, על המילה "יחד").
בפועל, הצלחת הביקור, על אף שאינה ניתנת לערעור, תיבחן בעיקר בראי הזמן.
פורסם לראשונה: 22:29, 23.09.23