מפקד מחלקה וארבעה לוחמים מגדוד 202 של הצנחנים נהרגו אמש (רביעי) בתקרית של ירי דו-צדדי של טנקים במהלך הפשיטה של צה"ל בג'באליה. הבוקר דובר צה"ל התיר לפרסם את שמותיהם: סרן רועי בית יעקב, בן 22 מעלי; סמ"ר גילעד אריה בוים, בן 22 מקרני שומרון; סמל דניאל חמו, בן 20 מטבריה; סמל אילן כהן, בן 20 מכרמיאל; וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע, בן 21 מתל אביב. באירוע נפצעו עוד שמונה לוחמים, בהם שלושה שמצבם מוגדר קשה. היתר פונו לבתי החולים במצב בינוני וקל.
האירוע התרחש בציר שנתפס אתמול ב-9:00 בבוקר על ידי הכוחות מגדוד 202, ראשית על ידי שני הטנקים מגדוד 82 של חטיבה 7, שמשתתפים בפשיטה של אוגדה 98 על מחנה הפליטים שבצפון-מזרח הרצועה. בצהריים נכנסו למבנה הרחב בן ה-3 קומות, 10 מטרים מהטנקים, חפ"ק סמג"ד 202, בקומה הראשונה.
5 צפייה בגלריה
רועי (מימין) נפגש עם אביו אבידן במהלך הקרבות
רועי (מימין) נפגש עם אביו אבידן במהלך הקרבות
סרן רועי בית יעקב ז"ל, שפגש את אביו סא"ל אבידן בתוך הרצועה
5 צפייה בגלריה
גילעד אריה בוים
גילעד אריה בוים
סמ"ר גילעד אריה בוים ז"ל
לקראת הערב עבר בנקודה סגן מפקד פלוגה בטנק - ודיבר עם הלוחמים משני הטנקים בקשר, כאשר כל המדפים סגורים (ראשי הלוחמים בטנקים בתוך הכלים בגלל מתח מבצעי גבוה – י"ז). הכוח של סגן מפקד הפלוגה עלה למבנה, ואז, בסביבות השעה 19:00 כוח מאחד משני הטנקים זיהה קנה מחלון ועדכן את הטנק שצמוד לו – מה שהוביל לירי הפגזים - מבלי שידעו ככל הנראה שבתוכו נמצא "בית הסמג"ד", כלומר מפקדת השטח של סגן מפקד גדוד 202.
לפי תחקור ראשוני, כוח הטנקים חשד שמדובר במבנה עם מחבלים וירה לעברו שני פגזים, אך בצבא עדיין לא יודעים מה הסיבה לירי ולחריגה המסתמנת מגבולות הגזרה, שכן כוח השריון ששגה שייך אורגנית לצוות הקרב של גדוד 202, ולכן לא ברור כיצד התרחשה טעות כה קטלנית. עם זאת, גם טרם התברר מה כלל תדרוך חיילי השריון וסוגיית התמצאות הטנקיסטים בשטח תיבדק.
במחנה הפליטים ג'באליה פועלים שלושה צוותי קרב חטיבתיים, וכ-130 מחבלים נהרגו עד כה. רוב האוכלוסייה התפנתה עד כה - והיום תימשך ההתקפה של אוגדה 98 במקום.
5 צפייה בגלריה
סמל דניאל חמו ז"ל
סמל דניאל חמו ז"ל
סמל דניאל חמו ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
סמל אילן כהן ז"ל
סמל אילן כהן ז"ל
סמל אילן כהן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
נדגיש כי הכוחות שפועלים בג'באליה בימים האחרונים מזהים התנגדות עזה של מחבלים עם יותר מ-60 שיגורי טילי RPG על הכוחות, אף יותר מבתמרון שחוו בחאן יונס בתחילת השנה. רק אמש נפצעו קל שני לוחמים מכוח שכן שפעל בג'באליה, מפגיעת נ"ט על נמ"ר.
אתמול נפצע באורח קשה קצין מגדוד 202 בחטיבת הצנחנים בהיתקלות עם מחבלים בג'באליה. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחתו עודכנה. בהיתקלות נפצעו באורח בינוני שני לוחמים נוספים - שפונו לבית חולים.
אתמול גם נקבע בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה מותו של לירון יצחק בן ה-30, עובד חברה קבלנית מטעם משרד הביטחון שנפצע ביום שני מפצמ"ר ברצועת עזה. מצה"ל נמסר כי בתקרית שבה נפצע יצחק נפצעו גם שני לוחמים מיחידת יהל"ם באורח קשה, ולצידם שישה לוחמים נוספים באורח בינוני. בנוסף, שני עובדים אחרים מטעם משרד הביטחון נפצעו באורח קל בתקרית.
5 צפייה בגלריה
סמ"ר בצלאל דוד שעשוע ז"ל
סמ"ר בצלאל דוד שעשוע ז"ל
סמ"ר בצלאל דוד שעשוע ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
סרן רועי בית יעקב מעלי הוא בנם של הדס ואבידן, יו"ר היישוב. הוא בוגר מכינת עלי ה-21 שנופל במלחמה. במועצה אזורית בנימין ספדו לו: "מועצת בנימין מחבקת בשעה קשה זו את המשפחה היקרה, ויחד עם קהילת עלי תסייע לה בכל שידרש. בנימין מוסרת חיזוק לכל תושבי עלי". ראש המועצה האזורית בנימין ויו"ר מועצת יש"ע, ישראל גנץ: "כאב עצום למשפחה, ליישוב עלי שתושביו ובוגריו בחוד החנית של המלחמה, ולבנימין כולה. כמה צער כרוך בתקומת עם ישראל בארצו. כמה גיבורים יש לנו שמחרפים את נפשם כדי שאנחנו ננצח ונחיה כאן בארץ ישראל בשקט ובביטחון. בזכותם אנחנו ננצח".
משפחתו סיפרה על האדם והקצין המיוחד שהיה: "מדובר בלוחם שקט ועדין, צנוע ועניו, מכוון מטרה שאהב את המשפחה ואת החברים ואת הדברים הקטנים והטובים של החיים. היה מאד גאה ואוהב את המשימה עכשיו בעזה". הלווייתו תתקיים היום בשעה 15:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.
סמ"ר גילעד אריה בוים מקרני שומרון הוא אחיינו של העיתונאי ושדר הרדיו קלמן ליבסקינד, שספד לו: "גילעד, האחיין האהוב שלנו, ילד שכולו אור וטוב, חייל נאמן של הארץ הטובה הזו, נהרג על הגנת המולדת". חמי טרכנברג, לוחם בפלוגת חץ החרדית של הצנחנים, ספד לחברו בחשבון הטוויטר שלו: "חברי גילעד בוים נפל ברצועת עזה. היה בחור זהב, תמיד היה דואג לכל חייל מכל הלב".
סמל אילן כהן מכרמיאל היה חייל בודד מארגנטינה. הוריו, דוד ואדריאנה, נמצאים בדרכם לארץ. אילן הגיע לישראל לאחר סיום לימודי התיכון בארגנטינה. תחילה למד בישיבת חב"ד במגדל העמק ומאז דצמבר האחרון למד בישיבת הר ברכה. משם הגיע לחטיבת הצנחנים, לגדוד 202. רב קהילת "אמיה", ארגון הגג של הקהילה היהודית בארגנטינה, ספד לו: "אבל כבד בקהילה היהודית בבואנוס איירס עקב נפילתו של סמל אילן כהן החייל הבודד הראשון מארגנטינה". הלילה בני משפחתו התבשרו על נפילתו של כהן על ידי השגריר הישראלי בארגנטינה אייל סלע והקונסול יהודה גולן. אילן צפוי להיטמן בבית העלמין הרצל.
הרב עקיבא גולדשמיד, מנהל רוחני בישיבת חב"ד במגדל העמק, שבה התחנך כהן, סיפר עליו: "אילן הגיע אלינו כנער מארגנטינה בגיל 18 ולמד כאן כשנה וחצי, ואז עבר לישיבת הר ברכה והתגייס לצנחנים. נער חכם עם המון שמחת חיים, מחובר לארץ, ציוני אמיתי שעלה לארץ כדי להתגייס לצה"ל, הוא דיבר על זה בישיבה וכולנו ידענו שהוא בצנחנים, הוא שלח לנו תמונות ועדכן אותנו בגיוס ובהתקדמות, ביקר הרבה בישיבה אחרי הגיוס ומאוד מחובר אלינו, כולנו המומים וכואבים את האסון".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר, גלעד כהן